printlogo


رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب:
گرفتار خودتحریمی داخلی هستیم/ برخی نمی خواهند قم توسعه یابد
کد خبر: 24725
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه ما گرفتار خودتحریمی داخلی هستیم، عنوان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب باید پیامش به جامعه، تحمل یکدیگر و ادب گفت وگو و همزیستی باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب در نشست خبری با خبرنگاران به سئوالات اهالی رسانه پاسخ داد.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب  در مورد افق دانشگاه ادیان و مذاهب در قرن جدید شمسی و چشم انداز این دانشگاه بیان داشت: دانشگاه ادیان و مذاهب بیش از ۷۰۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دارد و عمده چشم انداز خود را براساس پنجساله برنامه ریزی می کند.

او افق چشم انداز دانشگاه را حضور ۲۰ هزار دانشجو با تکیه بر دانشجوی خارجی عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد دانشجویان خارجی ما ۲ – ۳ برابر دانشجویان داخلی است اما درنظر داریم این نسبت به یک دهم برسد چون امروز فصل صدور انقلاب و فرهنگ به شیوه تبلیغات سنتی گذشته و با پرورش نیرو و استعدادهای دیگران باید افکار صحیح خود را به سایر مناطق جهان بفرستد و از فرصت همکاری علمی با سایر کشورهای جهان استفاده کند.

نواب با بیان اینکه تاکنون ۴۰۰ جلد کتاب در حوزه ادیان و مذاهب در این دانشگاه تالیف شده است، گفت: چشم انداز پیش روی دانشگاه، تالیف ۲۰۰۰ کتاب در حوزه پژوهش است.

او ادامه داد: ما در حوزه روابط بین الملل بیش از ۴۵۰ هیئت خارجی را در پنج سال گذشته داشتیم که برنامه ریزی شده تا در ۵ سال آینده به بیش از ۲۰۰۰ هیئت برسد. تبادلات دانشجویی ما با کشورهای مختلف جهان، درقالب رفت و آمد هیئت ها بالغ بر ۳۵ مورد بوده است که در ۵ سال آینده این رقم باید به بیش از ۲۰۰ مورد برسد تا در سال ۱۴۱۰ بتوانیم یکی از ۵ دانشگاه مطرح در سطح منطقه باشیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب به موافقتنامه فرهنگی با ۷۰ دانشگاه جهان اشاره کرد و افزودک بسیاری از این موافقت نامه ها به دلایلی همچون تحریم و سیاست کشورها دست نخورده و معطل مانده است کمااینکه با ۶ دانشگاه مصر موافقتنامه فرهنگی داریم اما روابط ایران و مصر برقرار نیست.

او تقویت روابط با اهل سنت را رویکرد این دانشگاه عنوان کرد و گفت: ایجاد دو رشته فقه حنفی و فقه شافعی در مقطع کارشناسی در این راستا صورت گرفته است؛ در زاهدان دانشجوی دکتری داریم و از همه استان های سنی نشین دانشجوی مجازی داریم و این روابط را گسترش خواهیم داد.

نواب شیوع کرونا و تحریم های اقتصادی را دو چالش پیش روی دانشگاه برشمرد و افزود: این دو عامل ضربه بزرگی به فعالیت های حضوری ما زد اما فعالیت های غیرحضوری با قوت دانشگاه ادامه یافت و وبینارهای مختلفی همچون وبینار بین المللی اندیشه های عرفانی امام خمینی برگزار شد.

او در پاسخ به سئوالی پیرامون سفر پاپ به عراق و دیدار با حضرت آیت الله العظمی سیستانی گفت: این دیدار هدیه خداوند به اسلام و تشیّع بود اما اینکه تحلیل های غیرعلمی و ازپیش خود در مورد این دیدار داشته باشیم، زمان آن گذشته است بنابراین این سفر را مثبت ارزیابی می کنم اما نباید فراموش کرد که عقبه این دیدار، گفت وگوی جمهوری اسلامی ایران با مسیحیت کاتولیک در طول ۴۰ سال است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در مورد تعامل دانشگاه ادیان و مذاهب با وزارت امور خارجه بیان داشت: تاکنون ۵۰ سفیر از دانشگاه ادیان و مذاهب بازدید کردند و حتی آمادگی خود را برای برگزاری دوره های آموزشی برای سفرا و دیپلمات های ایرانی اعلام کردیم.

او در پاسخ به سؤالی در خصوص تأسیس دانشگاه تصریح کرد: پیش از تأسیس دانشگاه در خارج از کشور هیچ فردی شناخت درستی از شیعیان نداشت و در مقابل اندیشمندان شیعی شناخت کاملی از فرق و ادیان دیگر نداشتند لذا این خلا در سال ۱۳۷۳ احساس شد و این مجموعه با هدف گفت وگوهای بین الادیانی تاسیس گردید که از زمان تأسیس این دانشگاه و تعاملات علمی درک درست از عقاید دیگران به‌صورت چشمگیری تغییر کرده است.

نواب به ظرفیت دانشگاه‌های کشور در جذب دانشجویان خارجی بیان داشت: دانشگاه‌های کشورمان ظرفیت دارند که بیش از یک‌میلیون دانشجوی خارجی را جذب کنند اما به دلیل حاکم بودن برخی نگاه‌های خاص این میزان کمتر از ۵۰ هزار نفر است البته نباید این مهم را نادیده بگیریم که تحریم‌های اقتصادی غرب موجب شده است که زمینه‌های خودکفایی و استقلال کشور در بین همه دستگاه‌ ها ایجاد شود.

او با انتقاد از وضعیت ادیان در کشورهای اروپایی تأکید کرد: اروپا آزادی مذهبی را محدود کرده است که جای تأمل و بحث دارد بااین‌وجود در کشورمان نمایندگان اقلیت‌های دینی با همان عقاید خالص خود نماینده مجلس و غیره دارند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در مورد نگرانی علمای هند از حذف آیات جهاد در قران کریم توسط دولت این کشور گفت: آیات قرآن کریم تغییر نخواهد کرد و خود قرآن کریم ضامن حفظ سلامت خود است چون خداوند فرموده است: انا نحن نزّلنا الذکر و انّا له لحافظون.

او در مورد انتخابات ۱۴۰۰ بیان داشت: انتخابات ریاست جمهوری قابل مقایسه با انتخابات مجلس نیست و مردم همیشه پای صندوق رای خواهند آمد. این گرانی ها و نابسامانی های اقتصادی و مشکلات ریشه در عدم تحمل افراد دارد و معتقدم ۹۰ درصد ریشه گرانی های امروز در منازعات سیاسی و عدم فرهنگ گفت وگو است.

نواب در مورد دلایل عدم سرمایه گذاری در قم دست به افشاگری زد و گفت: سرمایه دار شیعه عربستانی یا سرمایه دار کویتی که به منظور سرمایه گذاری در استان قم با زحمت فراوان آوردیم را فراری دادند. برخی دشمن توسعه قم هستند و گویا قسم خورده اند که مانع آبادانی استان شوند. همین سبب نارضایتی مردم و جامعه می شود.

او یادآور شد: متاسفانه ادب گفت وگو، تحمل و همزیستی در کشور وجود ندارد و همین سبب تنازعات و به تبع آن، جلوگیری از مسیر رشد و توسعه و شکوفایی اقتصاد کشور می شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه ما گرفتار خودتحریمی داخلی هستیم، عنوان کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب باید پیامش به جامعه، تحمل یکدیگر و ادب گفت وگو و همزیستی باشد.

او اظهار کرد: متاسفانه در جامعه با وجود فرهنگ و تمدن طولانی و روش بزرگان ایران زمین در رعایت ادب و احترام به آحاد بشر، از فرهنگ و ادب و تحمل بریدیم و به چیزهای غیرارزشمند روی آوردیم که نتیجه آن فاجعه بیکاری و نابسامانی ها در کشور است.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/24725