printlogo


درباره رادار سه بعدی عصر بیشتر بدانیم + تصاویر
کد خبر: 27728
رادار عصر از مهم‌ترین رادار‌های بومی کشورمان است که در حوزه دریایی کاربرد‌های فراوانی دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح آن در سال‌های اخیر به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی تاکنون توانسته‌اند دستاورد‌های مهمی در حوزه تجهیزات و ارتقای توان رزمی به دست بیاورند. خودکفایی و ایجاد قدرت درون زا با طراحی و ساخت انواع تجهیزات نظامی بومی در سال‌های اخیر به قدری سرعت یافته که حیرت بسیاری از ناظران بین المللی را به همراه داشته و باعث شده توان نظامی کشورمان هر سال بیش از سال‌های گذشته رشد کند.

رادار عصر

همه این دستاورد‌ها موید این مطلب است که فرماندهان و مسئولان نیرو‌های مسلح کشورمان به خوبی به اهمیت خودکفایی و دارابودن تجهیزات گوناگون تسلیحات در همه حوزه‌ها پی برده‌اند. پدافند هوایی و تجهیزات مورد استفاده در آن یکی از این حوزه‌های مهم در نیرو‌های مسلح کشورمان است که ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی سال‌های اخیر در قالب قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با یکدیگر همکاری تنگاتنگی دارند.

رادار عصر

کشف، رصد، پایش، درگیری و انهدام اهداف هوایی به ویژه پهپاد‌ها و حتی نشاندن و سالم گرفتن آن‌ها از جمله قابلیت‌های نرم و سخت پدافند هوایی است که نمونه‌های متفاوتی از آن را طی سال‌های اخیر شاهد بودیم. البته حاصل این همکاری‌ها نیز امنیت بسیار بالای آسمان ایران اسلامی در قالب شبکه یکپارچه پدافندی هوایی کشور است، شبکه‌ای که با دارا بودن لایه‌های مختلف و متعدد امنیت بسیار بالایی را برای کشورمان فراهم کرده‌اند.

رادار عصر

مسئولان دفاعی کشورمان در نخستین روز‌های دفاع مقدس و با حمله رژیم بعث و همچنین ضعف سیستم پدافندی ایران به این فکر افتادند که صرف اتکا به سامانه‌های پدافندی خارجی اطمینان بخش نیست و باید برای تامین امنیت آسمان ایران اسلامی به سراغ ساخت سامانه‌های بومی بروند. اما در کنار طراحی و ساخت سامانه‌های موشکی پدافندی باید رادار‌های قدرتمندی نیز در کشورمان طراحی می‌شد تا بتواند سامانه‌های موشکی را به خوبی هدایت کند. یکی از این رادار‌های بومی، رادار بومی عصر است که در ادامه آن را معرفی می‌کنیم.

رادار عصر

کدام رادار ایرانی چشم بینای ناوشکن‌های بومی است؟

ششم آذرماه سال ۱۳۹۲ بود که ارتش جمهوری اسلامی ایران بار دیگر دستاورد جدیدی را در حوزه رادار رونمایی کرد. امیر سرتیپ سید عبدالرحیم موسوی جانشین وقت فرمانده کل ارتش و امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش مهمانان این مراسم بودند تا در مقابل دوربین رسانه‌های خبری از این دستاورد بومی رونمایی کنند.  

امیر سرتیپ موسوی در این مراسم گفت: ساخت این رادار کار بسیار افتخار آمیزی است و نتیجه تلاش دانشمندان نیروی دریایی ارتش به حساب می‌آید. از صفر تا صد این رادار به صورت کامل و بومی تهیه شده است.  این کار بسیار بزرگی که ما را به شوق وا می‌دارد که ماموریت‌های خود را بهتر و با کیفیت بیشتر انجام دهیم. یک نیروی دریایی راهبردی، تجهیزات مختلفی همچون شناور‌ها را در اختیار دارد و یک یگان کامل دارای تجهیزات مختلفی است که رادار‌ها چشم نیرو محسوب می‌شوند و همه اهداف سطحی و هوایی را باید بگیرند.

امیر دریادار سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش نیز درباره این رادار اظهار کرد: رادار عصر قابل استفاده روی شناور‌ها و روی سواحل است. ما ساخت انواع تجهیزات دریایی را ادامه می‌دهیم.

رادار عصر

ویژگی‌های فنی رادار عصر به روایت آمار و ارقام

این رادار که از رادار‌های دریایی کشورمان است که نخستین رادار سه بعدی آرایه فازی برد بلند ساخت صنایع دفاعی کشورمان است. عصر می‌تواند اهداف مختلف اهداف هوایی و سطحی را  تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری کشف کرده و ۱۰۰ هدف را با سطح مقطع راداری (RCS) ۴ متر مربع هم به صورت همزمان رهگیری کند. مقاومت در برابر جنگال یا جنگ الکترونیک دشمن از مهم‌ترین مواردی است که امروزه در همه جهان به آن توجه می‌شود و رادار عصر نیز این ویژگی را داراست.

رادار عصر

رادار عصر در باند S عمل می کند و در واقع می توان آن را به نوعی یک رادار هشدار اولیه هوایی معرفی کرد که نیاز تجهیزات دریایی را برطرف می کند. استفاده از باند S مزیت های فراوانی دارد که یکی از آن ها امکان فعالیت در محیط‌های دریایی و شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مناسب است. طول موج آن بین ۸ تا ۱۵ سانتیمتر است. باید اشاره کرد که این رادار توانایی کشف اهداف هوایی پنهانکار را نیز داراست. 

رادار عصر

این رادار توان تفکیک اهداف را نیز در خود داشته و طبق اعلام برای برای منطقه مدار ۱۰ درجه ساخته شده است. یکی از وظایف اصلی این رادار علاوه بر کشف و شناسایی اهداف گوناگون توانایی شناسایی انواع موشک‌های کروز و همچنین توانایی تشخیص دوست و دشمن از یکدیگر است. البته این رادار فقط مختص ناوشکن‌ها و تجهیزات دریایی نیست و می‌توان از رادار عصر در خشکی نیز استفاده کرد.

رادار عصر

رادار عصر علاوه بر نصب بر روی ناوشکن‌های جماران و دماوند اخیرا نیز بر روی ناوشکن دنا نیز نصب و جدیدترین ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران نیز به این دستاورد قدرتمند تجهیز شده است.  

رادار عصر

رادار عصر از چه روزی عملیاتی شد؟

امیر دریادار علی غلام‌زاده رئیس وقت جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش دوازدهمین روز شهریورماه ۹۲ در حاشیه اولین همایش فناوری‌های نوین دریایی که در نوشهر برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران از تست جدیدترین رادار دریایی برد بلند آرایه فازی با نام «عصر» خبر داد و گفت که این رادار که به دست متخصصان صنعت دفاعی و نیروی دریایی ساخته شده هم‌اکنون تحت آزمایش است و بر روی برخی ناو‌های نیروی دریایی نصب خواهد شد.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/27728