printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
ناوگان حمل و نقل عمومی قم نیازمند توجه ویژه است
کد خبر: 2867
ضرورت توجه ویژه به حمل و نقل عمومی در همه کشور و به ویژه قم به عنوان یکی از کلانشهرها، امری نیست که اهمیت آن بر کسی پوشیده باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، امروزه کسی نیست که از اهمیت ویژه حمل و نقل عمومی و نقش آن در توسعه و پیشرفت و البته ارائه مفید خدمات بی اطلاع باشد؛ چراکه همیشه جا به‌ جایی آسان، ایمن، راحت و البته به صرفه، حرف اول را می‌زند.
بر این اساس، سرمایه گذاری بر حمل و نقل عمومی در همه شهرها، یکی از اولویت های همیشگی در اداره شهر بوده، هست و خواهد بود؛ چراکه فوایدی مانند تامین نیاز‌های اقتصادی و اجتماعی شهروندان، برطرف کردن مشکلات محیط زیستی به ویژه آلودگی هوا، حل مشکل ترافیک و جا به‌ جایی و انتقال آسان و راحت مردم در کنار عدم اتلاف وقت از همین رهگذر و با توسعه فضای ناوگان حمل ‌و نقل عمومی تأمین می شود.
در این باره روح الله امراللهی به عنوان رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با پایگاه خبری تحلیل قم فردا گفت: شورای شهر به عنوان یک نهاد مطالبه گر، همواره مطالبات متعددی در تمامی موضوعات شهری به ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی از دستگاه ها و نهادهای مختلف مانند شهرداری داشته است و این مطالبه گری خود را ادامه خواهد داد.
وی درباره راه های ترغیب و تشویق مردم به استفاده از وسائل نقلیه عمومی مانند اتوبوس واحد بیان داشت: در این زمینه لازم است تا همه مسئولان و به ویژه دولت به قوانین پایبند باشند؛ چراکه قانون به صراحت از ضرورت پرداخت یارانه حمل و نقل عمومی سخن می گوید؛ اما دولت ها سعی داشته و دارند تا از زیر این مسئولیت قانونی شانه خالی کنند و در این زمینه تعلل ورزند.
امراللهی همچنین بر لزوم توجه ویژه به شیوه حمل و نقل عمومی در شهر قم و لزوم حداقل کردن زمان سفر برای مردم تأکید کرد و اظهار داشت: اگر نوع مسیرهای تعریفی برای مردم، نتواند آن ها را در کمترین زمان و با حداقل هزینه به مقصد برساند؛ بدیهی است که استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی جذابیتی برای آن ها نخواهند داشت و به حمل و نقل با وسیله شخصی روی خواهند آورد.
وی ادامه داد: بنابراین علاوه بر ضرورت تخصیص یارانه ها به سیستم حمل و نقل عمومی و همچنین لزوم نوسازی این ناوگان، باید خطوط انتقال و جا به جایی مسافر هم مورد توجه باشد تا شهروندان بتوانند به راحتی با اتوبوس های عمومی جا به جا شوند و از استفاده از خودروهای شخصی دوری کنند.
و اما نکته دیگر درباره حمل و نقل عمومی در شهر قم، راه اندازی ایستگاه های دوچرخه در سطح شهر است که سالیان گذشته به منظور تشویق مردم به نشاط و ورزش و در عین حال توسعه و ارتقا فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی انجام شد؛ اما از همان روزها مشخص بود که مردم به دلیل عدم جانمایی درست ایستگاه های دوچرخه، عدم وجود ساز و کار جذاب و آسان برای دریافت دوچرخه ها و همچنین عدم طراحی زیرساخت های لازم برای اجرای آن در سطح شهر و سطح خیابان ها، استقبالی از آن نخواهند داشت. این عدم استقبال در شرایط فعلی سبب شده است تا این ایستگاه ها، یکی بعد از دیگری در حال جمع آوری باشند.
در این باره نیز حسین زمانی، یکی از شهروندان قمی به خبرنگار ما گفت:اجرای این طرح بدون در نظر گرفتن زیرساخت های لازم برای دوچرخه سواران صورت گرفت و با وجود اجرای آن، نتیجه مطلوب حاصل نشد .
این شهروند قمی که مغازه اش در هسته مرکزی شهر است همچنین عنوان کرد: بنده به دلیل افزایش وزن خود و توصیه پزشک و همچنین مشکل بودن تردد در هسته مرکزی شهر با وسیله نقلیه عمومی، همواره به دنبال آن بودم تا با استفاده از این دوچرخه ها، هم ورزش صبحگاهی خود را داشته باشم و هم بر اساس توصیه همگان به استفاده از وسائل نقلیه عمومی، با خودرو شخصی تردد نکنم؛ اما ساز و کار دریافت و بازگشت دوچرخه ها و همچنین نبود مسیر مشخص برای تردد دوچرخه ها در کنار خطرات استفاده از آن ها در هسته مرکزی شهر سبب شد تا عطای این طرح را به لقایش ببخشم.
و اما از آن جا که حمل و نقل عمومی همواره یکی از اولویت های مهم در همه شهرها تلقی می شود؛ می توان انتظار داشت تا مسئولان شهری قم نیز با تدبیر دوباره و در نظر گرفتن زیرساخت های لازم، هم به توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهری همت گمارند و هم با برنامه ریزی دقیق، زمینه را برای راه اندازی دقیق ایستگاه های ارائه دوچرخه به مردم البته با ساز و کار اجرایی آسان مهیا سازند.



انتهای پیام/120
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/2867