printlogo


گزارش قم فردا از پروژه واکسن هراسی در قم؛
واکسن هراسی خطرناک تر از ویروس کرونا/ درخواست مسئولان استانی برای برخورد جدی با عاملان واکسن‌هراسی
کد خبر: 28804
با واردات واکسن و ساخت واکسن داخل انتظار می رفت استقبال خوبی از تزریق واکسن در استان شود اما این مسئله با واکسن هراسی عده ای حال از روی عمد و یا غیر عمد مواجه شد و همین موضوع باعث شده مسئولین استان خواستار خواستار تبیین علمی واکسیناسیون و برخورد جدی متولیان امر با عاملان واکسن‌هراسی شوند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حدود دوسال از شروع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد، بیماری که تشخیص آن ابتدا در استان قم و با شجاعت پزشکان قمی ثبت شد شجاعت و عمل به رسالت پزشکی در بین پزشکان قم و اعلام ورود ویروس کرونا به کشور با مثبت اعلام شدن دو آزمایش در قم باعث شد هجمه های بسیاری علیه قم شروع شود. قم هراسی هایی که تا مدت ها خوراک برخی رسانه های داخلی و خارجی بود اما با ورود به موقع اصحاب رسانه استان و مسولین استانی تا حدودی از این هجمه ها کم شد .
اما باید گفت که این نقشه ها وتوطئه ها نسبت به قم تمامی ندارد و امروز و از مدت ها قبل واکسن هراسی را در استان راه انداخته اند.
این موضوع تا حدی پیش رفته و استقبال قمی ها از واکسیناسیون کم بوده که صدای مسولین استان را درآورده است. البته باید گفت که استقبال برای تزریق واکسن نسبت به هفته های اخیر روز به روز بیشتر می شود ولی هنوز هم این استقبال نسبت به استان های دیگر بسیار کم است.

۴۳.۵ درصد جمعیت هدف قم واکسن کرونا دریافت کرده‌اند
از همین رو محمدرضا قدیر ، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه  ۴۳.۵ درصد جمعیت هدف این استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، افزود: جمعیت هدف قم برای واکسینه شدن ۹۶۰ هزار تن است و تاکنون ۶۱۱ هزار دُز واکسن کرونا به شهروندان استان تزریق شده است که از این بین برخی افراد یک دز و برخی افراد دو دز واکسن دریافت کرده اند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین میزان واکسیناسیون بین گروه سنی ۶۵ تا ۷۵ سال است و کمترین میزان نیز بین ۱۸ تا ۲۰ سال است.
قدیر ادامه داد: در استان قم ظرفیت تزریق روزانه ۳۰ هزار دُز واکسن کرونا وجود دارد، ولی به‌صورت میانگین روزانه بین ۱۲ تا ۱۴ هزار دُز واکسن تزریق می‌شود.
وی بیان کرد: از شهروندان انتظار داریم نسبت به اطلاع‌رسانی واکسیناسیون بین دوستان و آشنایان همکاری کنند تا با افزایش واکسیناسیون،‌ شاهد موج‌های بعدی کرونا نباشیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ابزار امیدواری کرد: با استقبال خوب مردم میزان واکسیناسیون به بیش از ۷۰ درصد برسد و با بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و باشگاه‌ها، زندگی عادی از سر گرفته شود.



استقبال ضعیف مردم از تزریق واکسن
همان طور که گفته شد انتظار می‌رفت تزریق واکسن در قم با اقبال عمومی همراه شود، اما شاهد استقبال کمی از سوی شهروندان بودیم. از طرفی هرچه پیش‌تر می‌رویم ادعا‌های جدیدی درباره واکسن‌ها مطرح می‌شود که مردم دنیا را می‌ترساند؛ ادعا‌هایی که خیلی از آن‌ها بی‌پایه و اساس هستند و پزشکان معتقدند نباید به آن‌ها دامن زد و باید با افراد جاهل و یا مغرض که به این شایعات دامن زده برخورد جدی شود.
این در حالی است که از این دست شایعات در قم نسبت به واکسن ها بسیار است و همین مسئله باعث استقبال کم مردم نسبت به تزریق واکسن علاوه بر ظرفیت بالای استان در تزریق روزانه شده است و مسئولین استان و کارشناسان بهداشت هم از هر فرصتی در خصوص اطمینان دادن به مردم استان  استفاده می کنند.

برخورد قاطع با واکسن‌هراسان
 با توجه به این مسئله محمدتقی سلطانی، مدیرگروه آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت قم با اشاره به خالی بودن ظرفیت دو سوم مراکز واکسیناسیون کرونا در استان قم، گفت: با وجود اینکه ظرفیت مراکز تجمیعی واکسیناسیون استان حدود ۳۰ هزار دز در روز است، ولی هم‌اکنون به دلایل مختلف از جمله واکسن‌هراسی، تنها حدود ۱۰ هزار دز در روز در این مراکز واکسن تزریق می‌شود.
وی ادامه داد: همه باید دست به دست هم دهیم و با خاطیانی که برخلاف فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تلاش برای واکسن‌هراسی در استان و کشور هستند، برخورد قاطع شود.

هشدار امیر آبادی به واکسن‌هراسان
 از همین رو  احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله واکسن‌هراسی در استان قم به‌خصوص در فضای مجازی و برخورد با این دسته افراد، اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۱۰ قانون و فرمان رهبر معظم انقلاب، تمام مصوبات ستاد ملی کرونا لازم‌الاجراست و به‌صورت قانون محسوب می‌‌شود و نیاز به فرایند قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی ندارد و با توجه به افزایش آگاهی عمومی در کشور نیازی به برخورد اجباری با این دسته از افراد نیست و باید توجه کنیم این افراد توجهی به جان و سلامتی مردم ندارند و مردم هرچه زود‌تر به مراکز واکسیناسیون برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا دچار موج‌‌های جدید کرونایی نشویم.



مقابله با عاملان واکسن‌هراسی در فضای مجازی 
همچنین بهرام سرمست، استاندار قم ضمن تاکید بر مقابله با عاملان واکسن‌هراسی در فضای مجازی گفت: از پلیس فتا، دادگستری و صداوسیما درخواست داریم در زمینه مقابله با این جریان در فضای مجازی اقدام کنند.

تبلیغ علیه واکسیناسیون خیانت به مردم است
از طرفی مرتضی حیدری، فرماندار قم با تاکید بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی توسط همگان اظهار داشت: شکی نیست که بلای جهانی ویروس کرونا همه را تهدید می‌کند و بر اساس تغییرهایی که در وضعیت این ویروس به وجود آمده است، همه افراد را، در سنین گوناگون مورد هدف و آسیب قرار می‌دهد.
وی افزود: آنچه که در قرارگاه شهید حاج قاسم سلیمانی، پس از بحث و بررسی به آن رسیدیم؛ مجهز شدن مردم به اطلاعاتی است که بتوانند در مقابل ویروس کرونا دفاع شخصی کنند و هر کسی مکلف است که خودش از خودش در برابر این ویروس مراقبت کند و نیز لازم و ضروری است، برای همه افراد خانواده نیز این مصونیت را ایجاد کند.
فرماندار قم ادامه داد: بُعد دیگر این قضیه، مساله «واکسیناسیون» است؛ واکسیناسیون یک جریان عمومی است که برخی از روی نادانی و بعضی از روی غرض و مغرضانه علیه واکسیناسیون تبلیغ و در ذهن مردم برای واکسن‌زدن تردید ایجاد می‌کنند که به نظرم این‌ها خیانت می‌کنند.

کرونا ویروسی خطرناک است؛ اما آنچه بیش از ویروس به مردم و زندگی آنها صدمه می‌زند، شایعات و بحث‌های غیرعلمی و نامعتبری است که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و جامعه را دچار سردرگمی، یأس و ناامیدی می‌کند؛ در این میان، آگاهی‌ از داده‌های علمی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون حافظ جان و سلامت مردم خواهد بود.
به همین دلیل از مردم می خواهیم با توجه به تاکید کارشناسان بهداشتی در ایجاد ایمنی همگانی و جلوگیری از شروع موج های بعدی برای تزریق واکسن هرچه سریعتر اقدام کنند.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28804