printlogo


خرید گندم از کشاورزان به ۵ میلیون تن رسید
کد خبر: 28966
نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور گفت: بنابر آمار مجموع خرید تضمینی و توافقی گندم از کشاورزان به ۵ میلیون تن رسیده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران کشور   با اشاره به اینکه برداشت گندم به پایان رسیده است، اظهار کرد: بنابر آمار مجموع خرید تضمینی و توافقی گندم از کشاورزان به مرز ۵ میلیون تن رسید.

او افزود: با توجه به آنکه برخی کشاورزان مقداری گندم برای بذر خود مصرفی در انبارها نگه داشتند، از این رو ممکن است برای یک‌ماه تا ۴۰ روز آینده پس از کشت، کشاورزان گندم تولیدی را تحویل بازرگانی دولتی دهند و مابه التفاوت آن تا نیاز کشور گندم وارد شود.

ایمانی با اشاره به اینکه واردات گندم در حال انجام است، بیان کرد: دولت برای کسری نیاز کشور مقداری گندم وارد و مقادیری ثبت سفارش کرده است.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران از پرداخت ۱۰۰ درصد مطالبات گندم کاران خبر داد و گفت: مطالبات گندم کاران پس از ثبت در سامانه یک هفته تا ۱۰ روز بعد از تحویل به حسابشان واریز می شود.

افت ۳۵ درصدی خرید نسبت به سال قبل

به گفته او، امسال میزان خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۴۰ درصد و خرید تضمینی ۳۵ درصد کاهش یافته است.

ایمانی ادامه داد: امسال برنامه کشت وزارت جهاد کشاورزی همانند سنوات گذشته ۶ میلیون هکتار است که ۲ میلیون هکتار آن به گندم دیم و مابقی آبی اختصاص دارد.

سطح زیر کشت گندم به ۶ میلیون هکتار می رسد

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران از تاخیر کشت در برخی مناطق خبر داد و گفت: در مناطق سردسیر به دلیل آغاز نشدن بارندگی ها ممکن است کشت با تاخیر انجام شود، همچنین در خیلی از مناطق کشور بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی تا دوم آذر بارش های موثری نداریم، از این رو کشاورزان دیم زار باید به نزولات جوی توجه کنند تا بذر هدر نرود.

او ادامه داد: امسال کشاورزان باید دقت بیشتری به توصیه های هواشناسی داشته باشند و همواره بر مبنای اظهارات کارشناسان هواشناسی کشت را انجام دهند.

ایمانی با اشاره به گرانی نهاده های کشاورزی و مشکلات تامین بیان کرد: با توجه به گرانی کودهای پایه و عدم نقدینگی کشاورزان انتظار می رود که دولت تدابیری برای تامین نقدینگی مورد نیاز در اختیار کشاورزان قرار دهد تا تولید دچار چالش نشود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم کاران با بیان اینکه مشکلی در ارتباط با بذر نداریم، گفت: وزارت جهاد کشاورزی حدود ۴۰۰ هزار تن بذر برای سال زراعی جدید تامین و تدارک دیده است که با این وجود کشاورزان نگران تامین بذر همانند سال گذشته نباشند، همچنین کشاورزانی که اقدام به خودمصرفی می کنند، حتما نسبت به ضدعفونی و بوجاری اقدام کنند تا محصول تولیدی دچار آفت و بیماری نشود.

ایمانی در پایان تصریح کرد: با برنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر کشت گندم در سطح ۶ میلیون هکتار در صورت مساعدت شرایط اقلیمی امکان تولید بیش از ۱۴ میلیون تن گندم و خرید ۹ تا ۱۰ میلیون تن وجود دارد.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28966