printlogo


گزارش قم فردا از افزایش حوادث رانندگی؛
توجه نکردن به جلو و بی‌احتیاطی رانندگان از عوامل مهم تصادفات جاده‌ای و درون شهری/فرهنگ غلط رانندگی و یا زیرساخت؟
کد خبر: 28971
تصادفات یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشور است که همه فکر می کنند زیرساخت ها دلیل اصلی است در حالی که در بیشتر تصادفات عامل انسانی مانند بی‌احتیاطی، بی‌دقتی، خواب‌آلودگی رانندگان و رعایت نکردن قوانین و مقررات، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز دخیل بوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  تصادفات رانندگی در ایران یکی از دلایل مهم مرگ و میر است. اتفاقاتی که شاید با اندکی رعایت قوانین، صبر و حوصله با کاهش چشم گیری روبرو شود.  
 همچنین تعداد مصدومان این حوادث بسیار چشم گیر است و باز هم کرونا و محدودیت های کرونایی تا حد زیادی تغییر ایجاد نموده است. در سال ۱۳۹۹ تعداد مصدومان ۱۷۲۹۲۹ نفر بود که این تعداد در مدت مشابه ۱۳۹۸ به ۲۲۸۱۴۹ نفر می رسید.
استان قم هم از این موضوع مستثنا نیست و به دلیل قرار گرفتن در بین شاهراه مواصلاتی 17استان با تصادفات بسیاری در محور ها مواجه است. تصادفاتی که در برخی از مواقع و ساعات بسیار زیاد است و شاید نیروهای امدادی استان هم در رسیدگی به آنها دچار مشکل شوند.
۱۸ نفر مصدوم در حوادث ترافیکی دیروز
از همین رو مسعود عبدی، مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس ۱۱۵ قم در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حوادث ترافیکی دوشنبه پنجم مهرماه اظهار کرد: به فاصله حدود یک و نیم ساعت از ساعت ۱۷:۴۲ دقیقه دوشنبه تا ساعت ۱۸:۱۹در چهار تصادف رانندگی ۱۸ نفر مصدوم شدند.
وی افزود:در حادثه ترافیکی برون شهری که ساعت۱۷:۴۲ دوشنبه در جاده قدیم اصفهان یک کیلومتر قبل از امامزاده عبدالله رخ داد سه تن مصدوم شدند که با کمک عوامل اورژانس به مرکز درمانی منتقل شدند.
عبدی ادامه داد:در حادثه ای دیگر که در ساعت ۱۷:۵۵در اتوبان قم تهران مقابل درب بهشت معصومه به وقوع پیوست ،سه مصدوم این حادثه به مرکز درمانی انتقال داده شدند.
مسئول روابط عمومی اورژانس ۱۱۵ قم گفت: در سانحه رانندگی دیگر در ساعت ۱۸:۱۴ در بلوار مرجعیت که منجر به مصدوم شدن ۸ نفر شد ، سه دستگاه آمبولانس برای انتقال مصدومان به مرکز درمانی، به محل حادثه اعزام شد.
وی اضافه کرد:ساعت ۱۸:۱۹ نیز تصادف شدید در بلوار پیامبر اعظم ،عمود ۴۳ منجر به مصدومیت شدید ۴ نفر شد که با ۴ دستگاه آمبولانس به مرکز درمانی منتقل شدند.



۴۶ نفر در حوادث رانندگی قم طی نیمه نخست امسال جان باختند
از طرفی حمیدرضا باقری، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در گفتگو با خبرنگاران  با اشاره به فوت 46نفر در حوادث رانندگی در شش ماه نخست سال جاری، اظهار داشت: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد کاهش یافته است؛ ۱۲ فوتی این حادثه مربوط به حوادث شهری و ۳۴ فوتی نیز مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است.
وی اضافه کرد: در نیمه نخست سال‌های ۹۸ و ۹۹،  تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی در استان قم، ۶۶ تن بوده است.
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم بیان کرد: در نیمه نخست امسال، ۲۵۵ هزار و ۳۰۳ تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵ قم برقرار و منجر به انجام ۵۰ هزار و ۳۴۴ ماموریت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تعداد تماس‌ها و ماموریت ها به ترتیب ۳۰ و ۱۳ درصد افزایش یافته است. 
وی با اشاره به افزایش ۹ درصدی حوادث رانندگی در قم در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال،‌ اضافه کرد: در این مدت، ۹ هزار و ۶۸۲ حادثه رانندگی شهری و جاده‌ای در استان رخ داد و ۱۲ هزار و ۵۱۱ تن در این حوادث مصدوم شدند.
باقری ادامه داد: هشت هزار و ۱۶۷ تن از مصدومان این حوادث به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند و چهار هزار و ۲۹۸ تن نیز در محل حادثه درمان شدند.
وی خاطرنشان کرد: در ۶ ماه ابتدایی امسال، پنج هزار و ۷۲۷ حادثه رانندگی مرتبط با موتورسیکلت در استان رخ داد که بر اثر این حوادث، ۶ هزار و ۹۸۴ تن مصدوم شدند.
رییس مرکز اورژانس ۱۱۵ قم همچنین با اشاره به حوادث رانندگی نیمه نخست سال گذشته، گفت: در این مدت هشت هزار و ۸۴۰ حادثه  رخ داد که منجر به مصدومیت ۱۱ هزار و ۲۹۷ نفر شد.
وی افزود: هفت هزار و ۱۱۲ تن از مصدومان به بیمارستان منتقل و چهار هزار و ۱۸۵ تن نیز در محل حادثه درمان شدند.
وی خاطرنشان کرد: پنج هزار و ۲۳۸ مورد از حوادث سال گذشته مرتبط به موتورسیکلت بوده است که ۶ هزار و ۳۴۳ مصدوم داشته است.

فرهنگ غلط رانندگی یا استاندار نبودن زیر ساخت ها؟
در هر حال در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جاده یی کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده اند. یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است؛ راننده یی که مهارت زیادی در زمینه ی آشنایی با خودرو و نحوه ی کنترل آن ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده ها شود.
اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر می شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب آور و مشروبات الکلی که انسان را از حالت عادی خارج می کند، از مهمترین دلایل بروز سوانح رانندگی است.
در تصادفات رانندگی نباید از نقش عابر پیاده به راحتی چشم پوشی کرد. زیرا برخی از عابران پیاده در شرایط مختلف رفتارهای پرخطری از خود بروز می دهند؛ به عنوان نمونه به جای عبور از خط عابر پیاده و پل های مخصوص عابران، از وسط خیابان رد می شوند و با این کار می توانند حادثه ساز شوند.
افزون بر عوامل مورد اشاره، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی دیگر از دلایل افزایش حوادث رانندگی، فشار زیاد کاری بر رانندگان ‏است. زیرا به دلیل مخارج کمرشکن زندگی، تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی که رانندگی می کنند، چند شغله ‏هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تامین کنند. در این شرایط خستگی و خواب بر فرد غلبه می کند و تعادل وی را در رانندگی به هم می زند.
رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقه مندی به سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از اساسی ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می روند.



توجه نکردن به جلو عامل اصلی تصادفات درون شهری
این در حالی است که سرهنگ صدفی رییس پلیس راهور استان قم استفاده از تلفن همراه ، خوردن و آشامیدن و صحبت کردن با دیگر سرنشینان را از علل حواس پرتی وتوجه نکردن به جلو توسط رانندگان عنوان کرد و بر افزایش دقت در حین رانندگی تاکید کرد.
وی رعایت نکردن حق تقدم را دومین عامل مهم در علل تصادفات درون شهری استان قم عنوان کرد و گفت : دیده شدن خودرو و توجه به خودرو های دیگر و اطمینان در  ورود و خروج به راه اصلی و فرعی میتواند در کنترل این عامل موثر باشد.
سرهنگ صدفی با اشاره به خلوتی معابر و برخی جاده ها  بخاطر رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی  مقابله کرونا از افزایش تصادفات خبر داد و گفت: خلوتی معابر نباید سبب شود تا رانندگان دچار وسوسه سرعت شده  و با سرعت غیر مجاز رانندگی کنند.



انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28971