printlogo


گزارش قم فردا از کاهش حوادث ترافیکی؛
کاهش تلفات جاده ای و شهری تصادفات در قم
کد خبر: 28984
استان قم دارای 19محور مواصلاتی و محل عبور 17استان کشور است که این حجم تردد باعث بروز حوادث ترافیکی بسیاری خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، راه های شریانی استان، محل عبور ترافیک 17 استان کشور است. قم به دلیل وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران و بیش از 400 امامزاده سالانه پذیرای میلیون ها زائر و مسافر است.
همچنین استان قم به دلیل عبور سه کریدور بین المللی شمال – جنوب ، شرق - غرب و جنوبی و وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، در جایگاه اقتصادی و ترانزیتی خاصی قرار دارد. به همین دلیل استان دارای 19محور مواصلاتی است. استان 827 کیلومتر از  شبکه راههای کشور را به  خود اختصاص  داده که شامل 4 آزادراه، ‌6 بزرگراه،‌4 راه اصلی و 5 راه  فرعی- روستایی می باشد.



۴۶ نفر در حوادث رانندگی قم طی نیمه نخست امسال جان باختند
این حجم تردد در محورهای استان باعث بروز حوادث ترافیکی بیشماری می شود که دراین خصوص حمیدرضا باقری، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در گفتگو با خبرنگاران  با اشاره به فوت 46نفر در حوادث رانندگی در شش ماه نخست سال جاری، اظهار داشت: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۱ درصد کاهش یافته است؛ ۱۲ فوتی این حادثه مربوط به حوادث شهری و ۳۴ فوتی نیز مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است.
وی بیان کرد: در نیمه نخست امسال، ۲۵۵ هزار و ۳۰۳ تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵ قم برقرار و منجر به انجام ۵۰ هزار و ۳۴۴ ماموریت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تعداد تماس‌ها و ماموریت ها به ترتیب ۳۰ و ۱۳ درصد افزایش یافته است. 
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم با اشاره به افزایش ۹ درصدی حوادث رانندگی در قم در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال،‌ اضافه کرد: در این مدت، ۹ هزار و ۶۸۲ حادثه رانندگی شهری و جاده‌ای در استان رخ داد و ۱۲ هزار و ۵۱۱ تن در این حوادث مصدوم شدند.
وی خاطرنشان کرد: در ۶ ماه ابتدایی امسال، پنج هزار و ۷۲۷ حادثه رانندگی مرتبط با موتورسیکلت در استان رخ داد که بر اثر این حوادث، ۶ هزار و ۹۸۴ تن مصدوم شدند.



کاهش 36 درصدی تصادفات فوتی جاده ای
همچنین سرهنگ پناهی ، رئیس پلیس راه استان قم در گفتگو با خبرنگاران با تشریح آمار مقایسه ای شمار قربانیان ناشی از سوانح رانندگی در محورهای مواصلاتی استان قم گفت: در شش ماه امسال 63 نفر جان خود را از دست دادند.
وی ادامه داد: تلفات جاده ای استان در شش ماه ابتدایی امسال 36 درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یافت.
رئیس پلیس راه استان قم تعدادفوتی های تصادف جاده ای  را  در  مدت مشابه پارسال  99 نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین آمار تصادف منجر به فوت در محورهای قم- کهک و قم -قنوات ثبت شده است
وی بیان داشت: بیشترین کاهش ها شامل محور آزاد راه قم-تهران، محور سلفچگان و جاده جعفریه بوده است.


در هر حال در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جاده یی کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده اند. یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است؛ راننده یی که مهارت زیادی در زمینه ی آشنایی با خودرو و نحوه ی کنترل آن ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده ها شود.
اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر می شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب آور و مشروبات الکلی که انسان را از حالت عادی خارج می کند، از مهمترین دلایل بروز سوانح رانندگی است.
در تصادفات رانندگی نباید از نقش عابر پیاده به راحتی چشم پوشی کرد. زیرا برخی از عابران پیاده در شرایط مختلف رفتارهای پرخطری از خود بروز می دهند؛ به عنوان نمونه به جای عبور از خط عابر پیاده و پل های مخصوص عابران، از وسط خیابان رد می شوند و با این کار می توانند حادثه ساز شوند.
افزون بر عوامل مورد اشاره، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که یکی دیگر از دلایل افزایش حوادث رانندگی، فشار زیاد کاری بر رانندگان ‏است. زیرا به دلیل مخارج کمرشکن زندگی، تورم و گرانی، بسیاری اوقات شاهدیم که افرادی که رانندگی می کنند، چند شغله ‏هستند تا از این طریق بتوانند معاش زندگی خود را تامین کنند. در این شرایط خستگی و خواب بر فرد غلبه می کند و تعادل وی را در رانندگی به هم می زند.
رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقه مندی به سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از اساسی ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می روند.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/28984