printlogo


گفتگوی قم فردا با اعضای جامعه مدرسین؛
پیامبر(ص) برای دولتمردان اسوه مطلق است/سیره و اخلاق نبوی نسخه کامل سبک زندگی امروز
کد خبر: 29037
تنی چند از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر الگو گیری از سیره و اخلاق نبوی برای سبک زندگی اسلامی، گفتند: پیامبر(ص) برای دولتمردان اسوه مطلق است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  رحلت پیامبر اکرم (ص) براى حکومت اسلامى و امت اسلام حادثه‏ اى سخت و جانسوز بود.  چنانکه امیرالمؤمنین(ع) مى ‏فرماید:« پدر و مادرم فدایت اى پیامبر خدا، با مرگ تو رشته ‏اى پاره شد که در مرگ دیگران چنین قطع نشد و آن نبوت و فرود آمدن پیام و اخبار آسمانى بود . مصیبت تو دیگر مصیبت دیدگان را تسلى دهنده ست ‏یعنى پس از مصیبت تو دیگر مرگ ها اهمیتى ندارد . و از طرفى این یک مصیبت همگانى است که عموم مردم به خاطر تو عزادارند . اگر نبود که امر به صبر و شکیبایى فرموده ‏اى و از بی‏تابى نهى نموده ‏اى آنقدر گریه مى ‏کردم که اشک هایم تمام شود . و این درد جانکاه همیشه در من مى ‏ماند و حزن و اندوهم دائمى مى‏ شد. که همه اینها در مصیبت تو کم و ناچیز است.»
شخصیت جامع و چند بعدی پیامبر اسلام و کمال و عظمت معرفتی، اخلاقی و وجودی آن بزرگوار، قرآن مجسم و ناطق است که به عنوان نماد مطلق و تام انسان کامل در میان آدمیان، حجت و الگویی ماندگار می باشد از همین رو روزی از عایشه پرسیدند: اخلاق پیامبر چگونه بود؟ پاسخ داد: خلق و خوی پیامبر(ص)، قرآن بود.

در همه زمینه ها از پیامبر(ص) الگو بگیریم/ پیامبر(ص) برای دولتمردان اسوه مطلق است
از همین رو با توجه به نزدیک شدن به ایام رحلت پیامبر(ص)، آیت الله عباس کعبی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اخلاق نبوی در جامعه، اظهار داشت: اخلاق نبوی ریشه در توحید و ایمان عمیق به خدا و روز آخرت دارد.
وی ادامه داد: اخلاق نبوی در پایه اخلاق الهی ریشه در آموزه های قرآن و تعالیم الهی دارد  که می توان گفت صداقت، وفای به عهد، امانت داری، خلوت و ارتباط با خدا و... جزو مفاهیم فکری و عقلی اخلاق نبوی می باشد.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به تاسی از پیامبر(ص) در همه زمینه ها، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) برای دولتمردان، آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه اسوه مطلق است و اقتضای این که پیامبر الگوی همه باشد این است که سیره پیامبر(ص) را مطالعه کنیم و اصول و اخلاق را استخراج  و به آنها عمل کنیم.

کمال جامعه اسلامی با تأسی به سیره پیامبر اکرم
همچنین در این زمینه حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار  قم فردا با اشاره به اینکه شخصیت کامل پیامبر خاتم بهترین اسوه برای منش رفتاری در تمام زمان‌ها، افزود:  شخصیت کامل و صفات حسنه و برجسته‌ای که قران کریم و معصومین علیهم السلام برای حضرت محمد صلی الله علیه و‌ آله باز می‌شمارد، از ویژگی‌هایی است که انسان‌ها را در هر زمانی در مسیر کمال قرار می‌دهد، از این‌رو «توجه به صفات و شخصیت نبی اکرم و تأسی به سیره عملی آن حضرت» دو امر سازنده برای رفتار فردی و اجتماعی آحاد بشریت در ساحت‌های مختلف می‌باشد.
وی بیان داشت: جامعه متمدن و مترقی با «نهادینه شدن اصول زیست انسانی و ایمانی» در متن جامعه محقق می‌شود که توجه و پرداختن به امور اجتماعی و ساخت جامعه آرمانی توحیدی را به عنوان یک رسالت برای عالمان و نخبگان ایجاد می‌کند.
حجت الاسلام بنیادی خاطرنشان کرد: دستورات قرآن و سیره و روش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با هدف کمال بخشیدن به انسان و جامعه می‌باشد تا در پرتو این راه روشن، مسیر سعادت و لوازم آن مانند صلح و عدالت به معنای واقعی در عالم گسترانده شود که در سطح وسیعی، محتاج رعایت و حرکت بر اساس «اصول حکومت الهی و جامعه نبوی» می‌باشیم که تبیین و برجسته نمودن این الگو علاوه بر تلاش نخبگان جامعه، نیازمند «مدیریت جهادی و مسئولیت همگانی» می‌باشد.



در سیره نبوی، عقلانیت در سبک زندگی اسلامی یک اصل مهم در توفیقات جامعه است
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین عنوان کرد: عقلانیت و خردورزی در سبک و شیوه زندگی اسلامی، از نکات کلیدی توفیقات و تعالی جامعه است که این موضوع در احادیث رسیده از نبی اکرم صلی الله علیه و آله مانند روایات آغازین کتاب شریف تحف العقول، به خوبی مشهود است که رفتار بر اساس تفکر و همراه با تعقل را در تمام زوایای زندگی موفق، ترسیم نموده است، بنابراین «وحیانیت و عقلانیت سیره پیامبر اسلام» یک امر واحد محسوب می‌شوند.


پیامبر اکرم(ص) برای کامل و تمام‌کردن مکارم اخلاق مبعوث شدند
از طرفی آیت‌الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه باید پیامبر اکرم(ص) را در جامعه الگو قرار دهیم، تصریح کرد: باید صفات ایشان را برجسته و از آن پیروی کنیم .
وی افزود:مبعوث شدن پیامبر اکرم(ص) برای کامل و تمام‌کردن مکارم اخلاق است، یعنی پیامبران گذشته هم برای همین کار مبعوث شدند اما پیامبر اکرم(ص) برای تمام‌کردن این مکارم اخلاق مبعوث شده‌اند و باید مکارم اخلاق بودن ایشان برای مردم تبیین شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به صبر پیامبر(ص)، گفت: ایشان در مقابل تمام بی‌احترامی‌هایی که می‌شد صبر پیشه می‌کردند و حتی اگر شخص بی‌احترام کننده بیمار می‌شد به عیادت او می‌رفتند تا گوشه‌ای از رأفت اسلامی را نشان دهند.
عدالت از خصلت های مهم پیامبر(ص) بود
وی در ادامه اضافه کرد: پیامبر(ص) با برپایی عدالت به کسی ظلم نمی‌کرد و بیت‌المال را به‌طور مساوی بین مردم تقسیم می‌کرد و این رأفت ایشان تکرار نشدنی است.
آیت الله فقیهی عنوان داشت: این روحیه  پیامبر اکرم(ص) حکایت از آن دارد که شخصی که می‌خواهد در جامعه نفوذ کند باید تواضع، مهربانی و محبت نسبت به مردم داشته باشد و الگوی ما باید چنین شخصی باشد که رحمة للعالمین است و نه‌تنها نسبت به مسلمانان بلکه نسبت به تمام مردم ارزش قائل باشد.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29037