printlogo


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم:
قم تبدیل به جزیره حرارتی شده است / محیط زیست برای حاکمان قم اهمیت ندارد
کد خبر: 29110
مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان قم با اشاره به در قم هیچ محور تمیزی نداریم فقط جاده گرمسار است که آن‌هم بنا به دلایلی صنایع مستقر نیستند در جاده اراک ،جاده اصفهان، جاده کاشان و جاده تهران همگی معضل‌های زیست‌محیطی هستند گفت: در ایران و ازجمله قم توسعه صنعتی بهانه‌ای برای آسیب به محیط زیست است.
 سید رضا موسوی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: موضوع محیط زیست فراتر از آلودگی های صنعتی است اتفاقاتی  در این زمینه در کشور رخ می‌دهد باعث ضربه به محیط زیست شده و وضعیت قم در حوزه محیط زیست نیز نامناسب است.

وی گفت : آلودگی هوای قم در شش ماه نخست سال جاری نسبت به شش ماه سال گذشته بیشتر بوده است میزان آلودگی در شش ماه نخست سال جاری 33 روز بوده اما در سال گذشته 16 روز بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تصریح کرد:  متأسفانه  مشاهده می کنیم که اصول ابتدایی مسائل محیط زیستی در تصمیم گیری های کلان استان قم لحاظ نمی شود گاهی بهانه هایی می آورند که محیط زیست را خلع سلاح می‌کند و تنها عدم آلودگی هوا را آن هم در مواردی تأییدی بر ادامه فعالیت صنعت در نظر می گیرند در صورتی که مسائل زیست محیطی فراتر از این مسائل است و بحث های آمایش و جانمایی و آب بر بودن صنعت مورد نظر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در قم هیچ محور تمیزی نداریم فقط جاده گرمسار است که آن هم بنا به دلایلی صنایع مستقر نیستند در جاده اراک ،جاده اصفهان، جاده کاشان و جاده تهران همگی معضل های زیست محیطی هستند که ناشی از نگاه سطحی مسئولان قم به مسئله محیط زیست است صنایع آلاینده اطراف قم را احاطه کرده اند .


موسوی ادامه داد: استان قم ظرفیت  350 نفری سکونت را دارد اما شاهد جمعیت چندین برابری هستیم و باید منابع برای این ها تأمین شود آب در قم به سختی تأمین می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم اضافه کرد:همواره نسبت مستقیم بین اقتصاد و محیط زیست وجود دارد هزینه نادیده گرفتن محیط زیست بسیار زیاد است اما این مسئله مورد توجه مسئولان اداره کننده استان قم نیست فعالیت های آسیب زا به محیط زیست در قم به راحتی انجام می‌شود متأسفانه ضعف قانونی و فرهنگی باعث این اتفاق می شود.

 وی ادامه داد : مدیران استان قم بیان می‌کنند که دنبال توسعه پایدار هستند اما اصلاً معنی توسعه پایدار را نمی دانند هیچ کشور توسعه یافته ای نیست که به محیط زیست خود آسیب بزند اما در ایران و از جمله قم توسعه صنعتی بهانه‌ای برای آسیب به محیط زیست است به طور مثال قانون شکار صید بسیار قدیمی است و اگر کسی تخلف کند با هزینه بسیار اندکی جریمه می شود.

موسوی عنوان داست: خیلی از مدیران درکی از مسائل زیست محیطی ندارند حق آبه های زیست محیطی استان قم سال‌هاست که پرداخت نمی شود سال‌هاست که بعد از اهواز استان قم گرم‌ترین استان معرفی می‌شود قم تبدیل به جزیره حرارتی شده است.

موسوی تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست گاهی اوقات می‌تواند در این مسائل دخالت کند و تأثیرگذاری عمیقی داشته باشد اما نگاه حاکم بر کشور این است که هیچ صنعتی حتی به دلایل زیست محیطی تعطیل نشود روح قانون اجازه نمی‌دهد که کارخانه های آلاینده تعطیل شوند.

وی اضافه کرد: روح حاکم در کشور اجازه نمی دهد محیط‌زیست و مقوله های زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد و با بهانه های مختلف صنایع آلاینده توجیه می شوند تیم اقتصادی در قم بسیار با هم هماهنگ هستند و طوری عمل می‌کنند که آلایندگی صنایع دلیلی بر تعطیلی آن‌ها نباشد اعمال نظرهای غیر تخصصی اجازه نمی دهد که اتفاقات خوبی در مسئله محیط زیستی استان قم رخ دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: سازمان حفاظت محیط زیست قم با تمام توان در راه حفاظت از محیط زیست قدم بر می‌دارد اما روح حاکمیتی در قم اجازه نمی دهد که این تلاش به نتیجه برسد بودجه‌ای که به استان قم در مسئله محیط زیستی تعلق می گیرد بسیار کم است هزینه اعتبارات عمرانی سال جاری برای محیط زیست قم 1 میلیارد200 میلیون تومان  مصوب شده است که تنها ۵۰ درصد آن وصول شده است که بسیار کم است در قم بیست محیط بانی وجود دارد که شبانه روزی در حال حفظ محیط زیست در قم هستند اما با همه این تلاش ها روح حاکمیتی در قم برای محیط‌زیست دلسوزی نمی‌کند.




انتهای پیام/170


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29110