printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
کمبود پارکینگ معضلی جدی در کلان شهر قم / درآمدهای هنگفتی که در جای خود هزینه نمی شود!
کد خبر: 29118
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان داشت: رویکرد و سیاست در مدیریت ترافیک شهری و مدیریت شبکه حمل و نقل شهری باید کاهش حجم تردد و میزان سفرهایی با طول مسافت کوتاه باشد که مستلزم دارا بودن برنامه می باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، طبق بررسی های انجام شده تقاضای تردد برای خودروهای شخصی در مرکز شهر قم با افزایش روبرو شده و البته تقاضا برای پارک کردن این خودروها نیز سیر صعودی پیدا کرده است؛ در اکثر معابر در هسته مرکزی شهر به علت تردد و وجود تقاضا برای پارک وسایل نقلیه شخصی شاهد وجود پارک های حاشیه ای بیش از حد در این معابر هستیم، که این خود باعث افزایش پارک حاشیه ای غیر مجاز در سطح معابر و کمبود فضا می شود.

سید محمد حسین دهناد، در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به مسئله کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر اظهار داشت: برای حل این مشکل و جبران کمبود  محل پارک خودرو باید پارکینگ های غیر حاشیه ای احداث کرد که بخشی از این پارکینگ ها می تواند به صورت پارکینگ طبقاتی یا پارکینگ های هم سطح بیرون از خیابان باشد.
وی ادامه داد: اخیرا مطالعات جامع حمل و نقل در شهر قم بازنگری شد و اکنون در مرحله فرآیند تصویب است؛ در این مطالعات محدوده ی مرکزی شهر به پنجاه و سه ناحیه تقسیم شده که پس از آمارگیری های صورت گرفته، سی ناحیه با توجه به اولویت بندی عرضه برای پارک وسایل نقلیه مشخص شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم بیان داشت: در این جانمایی و اولویت بندی ها باید به محدوده طرح ترافیک هم توجه کنیم زیرا محدودیتی برای تردد وسایل نقلیه شخصی در این محدوده ها اعمال شده است که در طرح جامع هم پیشنهادهایی برای توسعه ی محدوده ی طرح ترافیک شده است.
وی با اشاره به وجود پارکینگ زائر و پارکینگ ضلع شرقی حرم اظهار داشت: عدم توسعه پارکینگ های طبقاتی و هم سطح در محدوده هایی از هسته ی مرکزی شهر چند دلیل دارد؛ دلیل اول عدم جذابیت برای بخش خصوصی و سرمایه گذار ها می باشد، زیرا هزینه ای که بابت استفاده از فضای پارک دریافت می شود رقمی نیست که در یک مدت زمان معقول و منطقی سرمایه بخش خصوصی که بابت احداث بنای پارکینگ هزینه کرده است را بازگرداند.
دهناد ادامه داد: معمولا سرمایه گذاران تمایل دارند در فضاهایی که با کاربری تجاری تعریف شده اند و از نظر اقتصادی دارای سوددهی بیشتر می باشند را جهت سرمایه گذاری انتخاب کرده و تمایل به ساخت پارکینگ کنند که در بعضی مواقع همین موضوع باعث ایجاد نقض غرض می شود.

وی گفت: از طرفی می خواهیم بابت کمبود فضای پارک خودرو در یک محدوده پارکینگ ایجاد کنیم منتهی از طرفی دیگر یک سری کاربری های تجاری را در آن محدوده اضافه می کنیم بالطبع میزان جذب سفری که محدوده های تجاری دارند باعث ایجاد تقاضای جدید برای پارکینگ می شود، که البته ایجاد فضای تجاری و پارکینگ جدید فقط جوابگوی نیاز مالکان این فضاها می باشد و کمکی به حل این مشکل نمی کند.
دهناد بیان داشت: شورای شهر قم وظیفه دارد با سیاست گذاری و تعریف برخی مشوق ها و در نظر گرفتن حفظ استانداردها و میزان جذب سفرهای جدید، جذابیت احداث پارکینگ را افزایش دهد.
وی با اشاره به تعهدات شهرداری قم درقبال ساخت پارکینگ گفت: در بعضی از فضاها که جذب سفر بالایی دارند محدوده ای برای پارکینگ جانمایی و احداث شده که متناسب با آن جذب سفر نیست که اصطلاحا به کسری پارکینگ معروف است، که البته در کمیسیون ماده 100 شهرداری ها دارای جریمه می باشد، که شهرداری با دریافت این مبالغ، باید در راستای توسعه ی فضاهای پارکینگ و کمک به رفع این مشکل هزینه کند.
وی با اشاره به لازمه احداث پارکینگ های طبقاتی در محدوه هایی که مشکل پارک خودرو در آن محل ها مشهود می باشد اظهار داشت: رویکرد و سیاست در مدیریت ترافیک شهری و مدیریت شبکه حمل و نقل شهری باید کاهش حجم تردد و میزان سفرهایی با طول مسافت کوتاه باشد که مستلزم دارا بودن برنامه می باشد.
دهناد ادامه داد: روش اول در کاهش حجم تردد وسایل نقلیه شخصی با مسافت کوتاه، ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی با پوششی مناسب و سیستم منظمی و دارا بودن امکاناتی در جهت جلب اعتماد کاربران باشد؛ روش بعد ایجاد بسترهای الکترونیکی مبتنی بر فناوری اطلاعات و حذف سفرهایی که امکان مراجعه غیر حضوری را دارا هستند.
وی بیان داشت: موضوع مهم دیگر بحث توسعه پارک سوار ها می باشد؛ پارک سوارها در نقاطی از شهر جانمایی می شوند که افراد از منزل تا محل پارک سوار با خودرو شخصی سفر کرده و پس از پارک وسیله نقلیه شخصی خود در محل پارک سوار با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به نقاط شلوغ شهر سفر کنند؛ البته بحث پارک سوارها در شهر قم آنچنان توسعه جدی پیدا نکرده است که موضوع مکان یابی پارک سوارها باید به عنوان یک رویکرد و سیاست در شورای ششم در جهت کمک به رفع مشکل پارکینگ تعریف شود.
دهناد اظهار داشت: موضوع مهم دیگر بحث مدیریت پارکینگ ها می باشد که با روش هایی نظیر اطلاع رسانی فضاهای خالی پارکینگ ها تا امکان رزرو کردن یک فضای پارکینگ و نظایر آن با مدیریت مناسب از ظرفیت پارکینگ ها بصورت بهینه می توان استفاده کرد.

رئیس کمیسون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه مسئله کمبود پارکینگ در هسته مرکزی شهر مربوط به یک دهه اخیر نیست، اظهار داشت: یکی از مجموعه های پیش بینی شده برای موضوع پارکینگ پروژه شهید کاظمی بود که به نتیجه دلخواه نرسیده است، همچنین مورد دیگر سرای چهارسو واقع در جنب بازار کهنه می باشد که در حال تکمیل است و مورد بعد نیز مجموعه پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر است که در روند تکمیل به دو دلیل کمی کند پیش می رود.
وی ادامه داد: دلیل اول افزایش قیمت  املاک بوده که رشد خیلی چشمگیری داشته و دلیل دوم هم بحث تملک زمین درهسته مرکزی شهر است که به دلیل مجموعه تغییرات قیمتی و ساخت و ساز ها سخت تر شده است.
روح اله امرالهی با اشاره به طرح هایی که در دوره ریاست آقای سقاییان نژاد درشهرداری قم درحال انجام است، گفت: در پروژه عمار یاسر اولویت شهرداری معطوف به تملکات شد به همین دلیل در پروژه شهیدان برقعی، پارکینگ از اولویت اول به اولویت دوم تبدیل شد؛ موضوع مورد بحث پس و مطالبه شورای شهر از آقای سقاییان نژاد در بحث تامین پارکینگ هسته مرکزی شهر، بازنگری طرح جامع عمار یاسر و ایجاد پارکینگی در خارج از محدوده طرح ترافیک است.
وی خاطرنشان کرد: پروژه دیگری که مراحل تملک اراضی آن صورت گرفته پروژه خیابان شهید فقیهی حد فاصله خیابان 19 دی تا مخابرات می باشد که قرار بود در زیر سطح این پروژه پارکینگ احداث شود که متاسفانه این پروژه مجموعه بخش جراحی بیمارستان کامکار برخورد کرده وبه همین دلیل پروژه متوقف شده است که شورای اسلامی شهر قم برنامه ی ویژه برای فراهم کردن امکان زیرساخت برای ادامه این پروژه ناتمام را دارد.

هرچند که سقاییان نژاد شهردار قم، عملکرد قابل قبولی داشته و این موضوع کاملا در شهر قم مشهود است اما در زمینه ایجاد پارکینگ عملکرد خوبی نداشته و این موضوع جزو نقاط ضعف در کارنامه شهرداری قم است.
انتظاری که از شهرداری و شورای اسلامی شهر قم می رود این است که کوتاهی هایی که در طی یک دهه اخیر و بیش از آن در شهر قم در زمینه ایجاد پارکینگ صورت گرفته را برطرف کنند و قدم مثبتی در راستای رفاه و آبادانی برای استان قم بردارند.



گزارش از محمدعلی رجبی
انتهای پیام/150


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29118