printlogo


گزارش قم فردا از رشد صادرات قم؛
افزایش صادرات غیر نفتی قم در سایه کرونا
کد خبر: 29234
اتکای به نفت و عدم برنامه‌ریزی بر روی تولید و صادرات غیرنفتی موضوع تازه‌ای نیست و بارها در دهه‌های گذشته از سوی دلسوزان نظام و کارشناسان اقتصادی بیان شده است اما استان قم در سایه کرونا توانسته است در این عرصه به موفقیت های خوبی برسد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، افزایش صادرات غیرنفتی موضوعی بوده که رهبر انقلاب بارها در سخنرانی‌ها و بیانات خودشان به دولت مردان توصیه کرده‌اند اما تاکنون اقدام مناسبی از سوی دولت در این زمینه صورت نگرفته است.
اتکای به نفت و عدم برنامه‌ریزی بر روی تولید و صادرات غیرنفتی موضوع تازه‌ای نیست و بارها در دهه‌های گذشته از سوی دلسوزان نظام و کارشناسان اقتصادی بیان شده است.
یکی از حوزه‌های مهم و تأثیرگذار بر تولید ناخالص داخلی در کشور، صادرات غیرنفتی است که می‌تواند از مجاری مختلفی، بر تولید ناخالص داخلی اثرگذار باشد. اقتصاد ایران که به‌واسطه درآمدهای نفتی و نوسانات عمده آن نتوانسته است آن‌گونه که باید بخش غیرنفتی خود را بهبود دهد، می‌تواند در شرایط تنگنای درآمدهای نفتی از جایگزینی صادرات غیرنفتی برای جبران صادرات نفتی بهره ببرد و این اقدام از ضروریات اقتصاد کشور برای گذار به یک اقتصاد سالم و با درآمدهای پایدار است. برای شتاب بخشیدن به صادرات غیرنفتی باید به ماهیت ساختار موجود و سپس ایجاد تحول ساختاری در حوزه صادرات توجه کرد.
 در شرایط فعلی و باتوجه‌به وجود انواع مشکلات در صادرات کالا به‌واسطه تشدید تحریم‌ها نمی‌توان انتظار رشد چندانی را در سال جاری برای صادرات غیرنفتی داشت، اما باتوجه‌به شعار سال مبنی بر جهش تولید، دولت می‌تواند اقداماتی را برای تغییر این روند و افزایش صادرات غیرنفتی انجام دهد.
نکته مهم در ارتباط با افزایش صادرات غیرنفتی در ایران این است که در شرایط فعلی که تحریم‌های خارجی و همچنین انتشار ویروس کرونا موجب کاهش بیشتر تقاضای داخلی اقتصاد شده است، می‌توان با استفاده از افزایش صادرات غیرنفتی، کاهش تقاضای کل را تا حدودی تقویت و همچنین کمبود ارز ناشی از کاهش صادرات نفتی، را جبران نمود و درنتیجه تا حدود زیادی مشکلات فعلی و نیاز به منابع ارزی را برطرف کرد.

رشد اقتصادی کشور با توسعه صادرات میسر است
از همین رو غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر نقش صادرات در رشد اقتصادی کشور، در راستای تسهیل فعالیت های صادراتی، بازنگری در دستورالعمل‌های گذشته این حوزه را خواستار شد.
وی با تاکید بر نگاه ویژه وزیر صمت به بخش خصوصی در حوزه صادرات آن را متفاوت با دوره های قبل توصیف کرد و با اشاره به تجربیات و سوابق سیدرضا فاطمی‌امین در بخش خصوصی، آن را فرصتی جدید در راستای هم‌افزایی بخش خصوصی و وزارت صمت خواند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر ضرورت حفظ بازارهای بین‌المللی، به موافقت‌نامه‌های ترجیحی و آزاد اشاره کرد و بر ضرورت حضور و نقش‌آفرینی بخش خصوصی و فعالان تجارت بین‌المللی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری ها تاکید کرد.



توسعه صادرات به عنوان موتور محرکه تولید همواره در کشور مطرح بوده است و حضور در بازار‌های بین‌المللی در کنار تقویت واحد‌های تولیدی و ایجاد اشتغال نقش مهمی در خنثی‌سازی اثرات تحریمی و تامین ارز مورد نیاز کشور دارد.
استان قم با تقویت واحد‌های تولیدی از طریق اعطای تسهیلات، اعطای مشوق‌های لازم و فراهم نمودن شرایط حضور واحد‌های تولیدی و صنعتی در نمایشگاه‌ها و بازار‌های بین المللی و مشارکت در پذیرش و اعزام هیئت‌های تجاری به دنبال تحقق این مهم است.
عبور صادرات قم از مرز ۱۰۸ میلیون دلار
این در حالی است که اسفندیار دریکوندی با اشاره به میزان صادرات استان، بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان شهریورماه، بیش از ۹۴‌هزار تن کالا از گمرکات استان قم به بازارهای هدف، صادر شده‌است.
وی افزود: همچنین طی مدت یادشده، ۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار از طریق گمرکات استان قم به کشور وارد شد که بیشتر این کالاها مواد اولیه و تجهیزات مورد استفاده در واحدهای تولیدی است.
مدیرکل گمرکات قم ادامه داد: درآمد کل گمرکات استان قم نیز طی ۶ ماه نخست سال‌جاری به ۱۲۱ میلیارد تومان رسید و این مجموعه توانست در تقویت شاخص‌های توسعه اقتصادی استان نقش خود را به خوبی ایفا کند.

صادرات خارجی قم ۸۹ درصد رشد کرد
از طرفی محمود سیجانی ، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم رشد ۵۰ درصدی صادرات قم در ۶ ماه نخست سالجاری را مورد توجه قرار داد و گفت: سال گذشته تاپایان شهریورماه حجم صادرات قم ۵۴ میلیون دلار بود که امسال این رقم به ۱۰۷ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه،امارات، پاکستان و آلمان مهمترین بازارهای هدف صادراتی قم و مراوداتی تجاری استان هستند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم بیان کرد: اقلام پایین دست پتروشیمی، مواد پلاستیکی،صنایع فلزی، لوازم خانگی، صنعت کفش و صندل، دستگاه آب شیرین کن، صنایع ریخته گری، مواد نفتی و شیمیایی مهمترین محصولات صادراتی قم هستند.
وی خاطرنشان کرد: رشد متوسط صادرات کشور طی ۶ ماه نخست سالجاری ۶۷ درصد برآورد می شود که استان قم با رشد ۸۹ درصدی وضعیت مطلوب تری را تجربه کرده است.
سیجانی گفت: هدف گذاری کنونی استان قم در صادرات محصولات به کشورهای خارجی عبور از مرز ۲۵۰ میلیون دلار طی سال است.
وی ابراز داشت: پیش بینی می شود با حل بحران کرونا و آغاز اجرایی شدن معاهدات بین المللی مانند قرارداد با چین و غیره به زودی استان قم بتواند از صادرات ۲۵۰ میلیون دلاری در سال عبور کند.


انتهای پیام/160


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29234