printlogo


چرا ورزش‌های پایه در کشورمان مورد بی‌مهری وزارت ورزش و جوانان قرار می‌گیرند؟
کد خبر: 29275
دو و میدانی، ژیمناستیک و شنا جزو رشته‌های پایه و پر مدال در مسابقات المپیک محسوب می‌شود، اما مشخص نیست چرا در کشورمان به آن‌ها توجه نمی‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از رشته‌های ورزشی دو و میدانی، ژیمناستیک و شنا به عنوان رشته‌های پایه یاد می‌شود و در بسیاری از کشور‌های جهان کودکان از سنین ۶ یا هفت سالگی به ورزش‌های پایه سوق داده می‌شوند، چرا که ورزش‌های پایه رابطه تنگاتنگی با سلامتی و طول عمر انسان دارند و حتی برای ورود به دنیای قهرمانی این رشته‌ها نیز نیاز است فرد از سنین کودکی این ورزش‌ها را آموزش ببیند، اما در کشورمان با توجه به جمعیت بیش از ۸۵ میلیون نفری که اکثریت را جوانان و کودکان تشکیل می‌دهند، اما وزارت ورزش و جوانان در ادوار مختلف تاکنون توجه چندانی  به این سه ورزش پایه و پر مدال در مسابقات جهانی و المپیک نشده و فقط یک بار احسان حدادی پرتاب گر دیسک کشورمان موفق شد در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ لندن مدال نقره را کسب کند و البته او در ۲ المپیک دیگر موفق نبود، اما سعیدرضا کبخا ژیمناستیک کار کشورمان  با اختلاف امتیاز کمی نتوانست سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کند تا این ورزش به همراه شنا همچنان به دنبال آرزوی کسب سهمیه المپیک باشند.

////

بیژن شادمهر،کارشناس دو و میدانی کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت این رشته اظهار کرد: تغییرات اساسی در نظام ورزشی کشورمان باید رخ دهد چرا که همیشه فدراسیون های ورزشی کشورمان دچار مشکل هستند  و باید به فکر ایجاد یک نظام ساختارمند ورزشی در کشورمان  باشیم.

بسیاری از ورزشگاه‌های کشورمان تجهیزات مناسب را ندارند

او ادامه داد: نسبت به خیلی از کشور‌های مثل هندوستان و تاجیکستان که این دوره در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو مدال کسب کردند، امکانات بهتری داریم. ورزشگاه‌های زیادی در کشورمان دارای پیست تارتان هستند، اما تجهیز نیستند و حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان کشورمان که خودش نیز ورزشکار دو و میدانی نیز بوده است درباره تجهیز نبودن ورزشگاه‌های کشورمان صحبت کرده است. ورزشگاه امام رضا(ع) در مشهد پیست تارتان خیلی خوبی دارد و بسیاری از تجهیزاتش نیز از آلمان وارد شده است، اما در این ورزشگاه مسابقات کم و تعداد محدودی ورزشکار تمرین می‌کنند و این موضوع خوبی نیست که ما سرمایه زیادی را صرف ساخت یک ورزشگاه کنیم، اما از آن استفاده نمی‌کنیم.

او بیان کرد: ما در خصوص استعدادیابی در ورزش دو ومیدانی صحبت‌های زیبایی می‌کنیم و موارد تئوری آن را تهیه می‌کنیم، اما در عمل است کاری نمی‌کنیم. ما برای استعدادیابی باید مربیان را به خوبی آموزش دهیم تا آن‌ها افرادی که می‌توانند در این ورزش موفق شوند را شناسایی کنند.

ژیمناستیک دیگر ورزش پایه‌ای است که کشورمان در سال‌های گذشته در مسابقات آسیایی و  جهانی نماینده‌ای نداشت، اما در چهار سال اخیر این ورزش تا حدودی موفقیت‌های را کسب کرده است به نوعی که چند روز پیش ژیمناستیک کشورمان در رنکینگ جهانی توانست رتبه بیست و چهارم را کسب کند و یا سعید رضا کیخا با اختلاف امتیاز کمی موفق نشد، سهمیه مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کند.

////

عده‌ای در وزارت ورزش و جوانان چوب لای چرخ ژیمناستیک می‌گذارند

رضا شاکرمی، مدیر تیم ملی جوانان ژیمناستیک و سرپرست هیئت ژیمناستیک استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ما در وضعیت فعلی این رشته ورزشی اظهار کرد: ما قبل از ریاست زهرا اینچه درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک فقط سه یا چهار مدال در رقابت‌های بین المللی کسب کرده بودیم و در این سال‌ها تعداد این مدال‌ها به ۶۵ عدد رسیده است، اما وزارت ورزش و جوانان تاکنون به این رشته پایه کمکی نکرده است و حتی جلوی اعزام ژیمناست‌ها به مسابقات بین المللی را هم می‌گیرد و عده‌ای در وزارتخانه به نوعی چوب لای چرخ این رشته ورزشی می‌گذارند و این ورزش در این سال‌ها  اخیر بسیار مظلوم قرار گرفته است.

فدراسیون ژیمناستیک توانایی خرید تجهیزات خارجی را ندارد

او درباره وضعیت سالن‌های ژیمناستیک در کشورمان گفت: در چهار سال اخیر تعداد ژیمناست‌های فعال کشورمان ۲ تا ۳ برابر شده است و برآورد می‌کنیم ۲۵۰ هزار ژیمناست فعال در کشورمان وجود دارد. وضعیت سالن های ژِیمناستیک کشورمان در حد مطلوبی نیست و فدراسیون نیز توانایی مالی چندانی ندارد تا این سالن‌ها را نوسازی و تجهیز کند. سالن ژیمناستیک شهید حیدرنیا به دلیل فرسودگی بافت و تجهیزات قدیمی حدود یک سال و نیم پلمب بود و ما به کمک اداره کل ورزش و جوانان استان تهران توانستیم در مدت ۴۰ روز این سالن را نوسازی و تجهیز کردیم و مابقی سالن‌های ژیمناستیک استان تهران یا برون سپاری شده اند و یا کارکرد قهرمان پروری خود را از دست داده اند. ما توانایی خرید تجهیزات استاندارد خارجی ژیمناستیک را نداریم، اما می‌توانیم از تولیدات داخلی که مقدار کمی با استاندارد‌ها فاصله دارند را خریداری کرده و سالن های کشور را تجهیز کنیم و فکر می‌کنم برای تجهیز هر سالن به حدود یک و نیم میلیارد تومان نیاز داریم.

سالن ژیمناستیک مجموعه انقلاب توانایی برگزاری مسابقات بین المللی را دارد

او خاطرنشان کرد: سالن ژیمناستیک مجموعه ورزشی انقلاب به سختی توسط فدراسیون تجهیز شد و این سالن در حال حاضر کمپ اردو‌های تیم ملی است و حتی می‌توان مسابقات بین المللی را نیز در آن برگزار کنیم.

شنا دیگر ورزش پایه کشورمان است که علی رغم نوصیه پیامبر مکرم اسلام مبنی بر اینکه ورزش‌های شنا، سوارکاری و تیراندازی را به فرزندانتان بیاموزید، اما آن چنان که باید وشاید در ایران به آن توجه نمی‌شود و این ورزش نیز همچون ژِیمناستیک در آرزوی کسب سهمیه المپیک است.

////

شنا یکی از مظلوم‌ترین ورزش‌های کشورمان است

محسن رضوانی، رئیس فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو در خصوص وضعیت این رشته پایه بیان کرد: من تاکنون ۲ دوره رئیس فدراسیون شنا، شیرجه واترپلو بوده ام وهمچنین خودم نیز از ورزشکاران این  رشته و مدتی نیز مربی تیم ملی بوده ام و معتقدم شنا یکی از مظلوم‌ترین ورزش‌های کشورمان است. ما برای اینکه یک شناگر بتواند مدال المپیک کسب کند به ابزار نیاز داریم و در شنا این ایزار استخر‌ها هستند و متاسفانه بیشتر استخر‌های کشورمان در دسترس همگان نیست و با توجه به اصل ۴۴ بسیاری از استخر‌ها واگذار شد.

تعداد استخر‌های ۵۰ متر استاندارد در کشورمان به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد

او در خصوص اینکه چه تعداد استخر در کشورمان وجود دارد، بیان کرد:  ما در کشورمان حدود ۳ هزار استخرشنا دولتی و خصوصی در کشورمان داریم. متاسفانه تعداد استخر‌های استاندارد ۵۰ متر به تعداد انگشتان یک دست نیز در کشورمان نمی‌رسد. در بسیاری از کشور‌ها کودکان از سنین ۸ یا ۹ سالگی شنا را آموزش می‌بینند و باید در هفته ۷ تا ۱۰ جلسه در استخر شنا کنند تا به خوبی این ورزش را فرا بگیرند. شنا برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است و می‌تواند در سنین بالا از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیر کند.

ورودی بعضی از استخر‌های کشورمان ۵۰۰ هزار تومان است

او افزود: حضرت محمد (ص) پیامبر بزرگوار اسلام توصیه کرده اند که مسلمانان ورزش شنا را یاد بگیرند و ما باید برای ترویج این رشته زیر ساخت‌ها را درست کنیم. ورودی بعضی از استخر‌های شنا در کشورمان ۵۰۰ هزار تومان است و مطمئنا بسیاری از مردم نمی‌توانند از این استخر‌ها استفاده کنند. در گذشته آموزش و پرورش به دنبال ترویج این رشته ورزشی در دانش آموزان بود، اما پس از مدتی این طرح را لغو کرد و در حال حاضر حتی به بعضی از استخر‌ها خصوصی نیز همچنان بدهکار است و باید وزارت ورزش و جوانان به کمک آموزش و پرورش این ورزش را در جامعه ترویج بیشتری دهند.

او خاطرنشان کرد: تیم ملی  واترپلو کشورمان پس از ۴۴ سال موفق شد در مسابقات آسیایی مدال کسب کند و اگر برای این تیم ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود، قول می‌دهم که تیم ملی واترپلو کشورمان در مسابقات بازی‌های آسیایی حتما در فینال حضور خواهد داشت.

آیا سجادی در دوران وزارتش به رشته‌های پایه توجه خواهد کرد

حالا باید منتظر ماند و دید که حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان که خود نیز ورزشکار ورزش پایه دو و میدانی  بوده است در دوران وزارتش تا چه حد به رشته‌های پر مدال المپیکی دو و میدانی، ژیمناستیک و شنا توجه خواهد کرد و آیا کشورمان سهمی از مدال‌های بسیار این ۳ رشته ورزشی را بالاخره در مسابقات المپیک می تواند کسب کند و یا اینکه مثل گذشته در بر همان پاشته خواهد چرخید.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29275