printlogo


بسیج؛ پرچمدار حمایت از نیروگاه‌های خانگی برق؛
تدبیری که با تداوم خشکسالی‌های اخیر به کار می‌آید/ نیروگاه‌های خانگی برق بهترین راهکار برای حل بحران خاموشی در کشور
کد خبر: 29338
نیروگاه‌های خانگی برق بهترین راهکار برای حل بحران خاموشی در کشور است که در این میان سازمان بسیج سازندگی پرچمدار حمایت از نیروگاه‌های خانگی برق است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  در سال‌های اخیر به‌خصوص در دو سال گذشته میزان بارش در کشورمان که دارای اقلیم آب‌وهوای گرم و خشک است به‌شدت کاهش‌یافته است، اتفاقی که موجب شده است در بسیاری از استان‌های کشور شاهد تنش آبی و کمبود آب حتی برای شرب و استفاده مردم باشیم.
در این میان تأمین آب نیروگاه‌های برق‌آبی در کشور نیز با مشکلات عمده‌ای روبرو شده است به طوری که اثرات آن را در قطعی‌های مکرر برق در تابستان امسال کاملاً مشهود بود.
درحالی‌که در سال 99 نیروگاه‌های برق‌آبی در بازه‌ای زمانی خرداد تا شهریور بین 8 الی 13 درصد برق تولیدی کشور را تأمین کردند در مدت مشابه امسال نتوانستند سهم قابل‌توجهی در تولید برق داشته باشند.
در واقع باید گفت زمان عبور از سیستم‌ها و روش‌های قدیمی برای تولید برق گذشته و باید به سمت تولید برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر برویم.

ظرفیت عظیم ایران برای تولید برق خورشیدی


بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته در برخی از نقاط کشورمان بیش از 300 روز آفتابی وجود دارد که ظرفیت عظیمی را برای تولید انرژی تجدیدپذیر خورشیدی فراهم کرده است.
در واقع نه‌تنها تولید برق می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های دولت برای تولید برق شود بلکه موجب می‌شود منبع درآمدی ثابت و پایدار را برای افراد جامعه تأمین کند موضوعی که در دستور کار بسیج سازندگی در سراسر کشور نیز قرار گرفته است.
سازمان بسیج سازندگی پرچمدار حمایت از تولیدکنندگان برق خانگی


محمود داودآبادی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه سازمان بسیج سازندگی با همکاری وزارت نیرو به‌منظور استفاده از انرژی رایگان و تجدیدپذیر خورشیدی اقدام به ایجاد نیروگاه‌های کوچک خانگی خورشیدی در مناطق روستایی و حاشیه شهرها در سراسر کشور کرده است، اظهار داشت: این طرح در قالب طرح جهاد روشنایی بر اساس مصوبه‌ای که در مجلس مبنی بر ایجاد ۱۰ هزار نیروگاه کوچک خانگی خورشیدی طی پنج سال به تصویب رسیده، در سازمان بسیج سازندگی استان قم نیز پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این نیروگاه‌های پنل خورشیدی با تسهیلات کم‌بهره در قالب طرح بسیج روشنایی ایجاد می‌شوند، گفت: در این طرح متقاضیان اشتغال می‌توانند با نصب پنل‌های خورشیدی در پشت‌بام با فضای باز به متراژ تقریبی ۶۰ مترمربع در طول سال نسبت به تولید برق و فروش آن به شرکت توزیع برق که دارای قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله است اقدام کرده و درآمدزایی داشته باشند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم در ادامه به تبیین محاسن این طرح پرداخت و ابراز کرد: عدم تولید گازهای گلخانه‌ای، بهره‌برداری از فضاهای غیرقابل‌استفاده مانند پشت‌بام، عمر طولانی تجهیزات اصلی طرح که بالغ بر ۲۵ سال است، اجرای طرح شامل خرید و نصب و راه‌اندازی توسط شرکت مجری (پیمانکار)، دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون‌تومانی به‌صورت قرض‌الحسنه با اقساط پنج‌ساله از طریق بانک‌های عامل، نداشتن ضرر و زیان جسمی و روانی برای اعضا خانواده و همسایگان، دارابودن قرارداد خرید تضمینی برق تولیدی توسط شرکت توزیع برق با محاسبه ضریب تعدیل (افزایشی) و برخورداری از حمایت فکری و روانی سازمان بسیج سازندگی و حمایت قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی و دولت از جمله محاسن و ویژگی‌های این طرح است.

داودآبادی افزود: اعتبار موردنیاز برای اجرای این طرح بالغ بر ۷۵ میلیون تومان است که شامل خرید کلیه تجهیزات و لوازم اعم از پنل خورشیدی، کنتور، کابل و ... می‌باشد.

وی به شرایط و مدارک لازم برای اجرای طرح نیروگاه خورشیدی تولید برق پنج کیلووات‌ساعت اشاره کرد و گفت: وجود حداقل ۶۰ مترمربع فضا، ارائه سند مالکیت و یا قولنامه توسط صاحب ملک، ارائه قبض برق و عدم وجود چک برگشتی برای متقاضی از جمله شرایط موردنیاز برای اجرای این طرح است.

نیروگاه خورشیدی خانگی با تسهیلات کم‌بهره در قم احداث می‌شود


از همین رو  محمدرضا مهاجری مدیر بازار برق قم در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بر اساس هماهنگی های صورت گرفته فی مابین شرکت توزبع برق استان با بسیج سازندگی سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) به متقاضیان واجد شرایط جهت احداث نیروگاه خورشیدی خانگی به میزان ۵ کیلووات ،تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره اختصاص داده شود.
مهندس مهاجری با بیان اینکه بسیج سازندگی سپاه مجوز صدور ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی در سطح استان قم را دارد افزود: تاکنون تعداد ۳۰ متقاضی موفق به نصب و بهره‌برداری این نیروگاه شده‌اند و تعداد ۷۰ مورد دیگر نیز در شرف معرفی به بانک و انجام کار قرار دارد.


مهندس مهاجری در ادامه با اشاره به تسهیلات کم‌بهره جهت احداث نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در سطح استان تاکید کرد: این تسهیلات به متقاضیانی داده می‌شود که مالکیت فضای موردنظر به نام شخص درخواست‌کننده باشد و ملک موردنظر دارای سند تک‌برگ و یا دفترچه‌ای باشد و اشتراک برق نیز به نام متقاضی باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: پس از رویت اصل مدارک مالکیت، شناسایی قبض برق متقاضی و بازدید از محل نصب پنل خورشیدی، تصویر مدارک شناسایی جهت صدور مجوز نصب و احداث به پیمانکار مربوطه معرفی می‌شوند.

مدیر دفتر بازار برق قم اظهار داشت: اجرای سامانه خورشیدی 5 کیلوواتی که با استفاده از تسهیلات بند (ه) تبصره 16 قانون بودجه در سال 99 به مبلغ 50 میلیون تومان شروع شد و با مسئولیت سازمان بسیج سازندگی با پیمانکاران مربوطه هماهنگ‌های لازم صورت گرفت.

مهندس مهاجری ادامه داد: باتوجه‌به هماهنگی‌های سازمان بسیج سازندگی با بانک‌های عامل ارائه‌دهنده تسهیلات 50 میلیون‌تومانی و همکاری بانک‌ها، امسال همچنان پرداخت آن ادامه دارد و جهت استفاده از این تسهیلات تا 100 میلیون تومان هماهنگی‌های لازم صورت‌گرفته است.

وی یادآور شد: شرکت توزیع نیروی برق استان مسئولیت انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق تولید شده با مبالغ مصوب و هماهنگی و نظارت بر اجرا و صدور صورت‌حساب‌های آن و پیگیری ارسال به ساتبا را دارد .

تزریق بیش از ۹۱ میلیون کیلووات‌ساعت انرژی نیروگاه‌های خانگی به شبکه سراسری برق

علی شب نورد مدیرکل دفتر نظارت، تعیین صلاحیت و کنترل پروژه ساتبا با بیان این که تا خرداد امسال ۱۷۸ میلیون کیلووات‌ساعت انرژی از منابع تجدیدپذیر تولید شده است، اظهار داشت: با توسعه قابل توجه نیروگاه‌های محدود به ظرفیت انشعاب، در سال گذشته بیش از ۹۱ میلیون کیلووات‌ساعت برق تولیدی از آنها به شبکه سراسری برق کشور تزریق شده است.

به گفته وی آمار و اطلاعات به دست آمده از توسعه ظرفیت این نوع از نیروگاه‌ها حاکی از آن است که مجموع تعداد این نیروگاه‌های توسعه‌یافته طی فرآیند خرید تضمینی برق ساتبا، از پنج هزار واحد نیروگاهی با مجموع ظرفیت نزدیک به ۶۳ مگاوات عبور کرده است.

شب‌نورد با بیان اینکه مجموع آمارها در این حوزه به بیش از ۱۹ مگاوات با احداث حدود ۱۳۰۰ واحد نیروگاهی در سال گذشته رسیده، گفته است: این نیروگاه‌ها توانسته‌اند در این سال مجموعا بیش از ۹۱ میلیون کیلووات‌ساعت برق تولیدی خود را به شبکه سراسری برق تزریق نمایند.

چین بزرگترین کشور تولید کننده انرژی تجدید پذیر در جهان و فرصت استثنایی برای ایران

بر اساس گزارش هایی که در منابع معتبر تاکنون منتشر شده است بزرگترین نیروگاههای خورشیدی جهان اکنون حدودی دو گیگاوات ظرفیت تولید نیرو دارند و در حال توسعه به سوی ظرفیت پنج گیگاوات هستند.
در این میان بر اساس آمار اعلام شده و تا پایان سال 1399  پارک خورشیدی یانچی در چین با ظرفیت تولید ۸۲۰ مگاوات نیرو دارد ، نیروگاه فرونت رانر داتونگ چین با ظرفیت تولید۸۰۰ مگاواتی، نیروگاه خورشیدی-آبی لونگ یانگشیا در چین با ظرفیت ۶۹۷ مگاوات و پروژه انرژی خورشیدی کاموتی هند با ظرفیت تولید ۶۴۸ مگاوات در راس نیروگاه های بزرگ در جهان هستند.
باید به این موضوع هم اشاره کرد که کشورهای منتطقه از جمله امارات عربی متحده و عربستان نیز در این سال ها بر روی انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری کلانی کرده اند که در امارات این نیروگاه ها هم اکنون وارد مدار شده است.
در کشورمان نیز با توجه به قرار داد 25 ساله همکاری با چین فرصتی بی نظیر ایجاد شده است که از ظرفیت های عظیم این کشور در این زمینه بهره برد و با سرمایه گذاری عظیم در این حوزه مشکل تأمین برق در کشور تا حدود زیادی برطرف کرد.


گزارش از سیده زهرا موسوی

انتهای پیام/110


لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/29338