printlogo


توصیه آل‌هاشم به هنرمندان
کد خبر: 3437
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم در مراسم اختتامیه اولین کنگره بین‌المللی فرهنگ و هنر سپاه به همراه آغاز جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصلای اعظم امام خمینی (ره) اظهار کرد: از اینکه محل برگزاری این کنگره که در ارتباط با فرهنگ و هنر در سطح سپاه می‌باشد، تبریز انتخاب شده است، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یکی از تحولات عظیم قرن بیستم به شمار می‌رود، گفت: وقوع این انقلاب بسیاری از نظریه‌پردازان را به شگفتی درآورده‌اند و این انقلاب در زمانی به وقوع پیوست که عصر مکاتب دین‌ستیز و معنویت گریز مانند ماکرسیستم و لیبرالیسم بود، ولی به پیروزی رسید.

نماینده، ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی پیام نوینی از پیوند انسان و دین را به جهانیان عرضه کرد، گفت: هدف انقلاب اسلامی ایران توجه به تربیت و تعالی انسان و ایجاد زمینه و محیط مناسب برای رشد فضائل انسانی است.

وی ادامه داد: گرچه برخی از افراد سعی کرده‌اند تا انقلاب را در ردیف سایر انقلاب‌ها و تحولات معمول دنیا قرار دهند، ولی در عمل نظرات آن‌ها با واقعیات بسیار تفاوت دارد چراکه موتور محرکه این انقلاب اسلام بوده و رهبری آن بر عهده یکی از مردان کم نظیر تاریخ یعنی امام خمینی (ره) است.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: تحولات انقلاب در سه عامل اساسی رهبری، مذهب و دین و مردم جاری است که چگونه در شکل گیری و تداوم این انقلاب نقش ایفا کرده‌اند.

وی متذکر شد: از دیدگاه بسیاری از اندیشمندان که در زمینه علل و عوامل پیروزی انقلاب نظریه‌پرداری کرده‌اند، عامل مذهب از قوی‌ترین و اصلی‌ترین عوامل در پیدایش و پیروزی انقلاب نقش به سزا داشته است.

آل‌هاشم تصریح کرد: در انقلاب‌های دیگر شاهد این هستیم که انقلاب خود را در مقابل دین و مذهب گذاشته و موضع گیری‌های روی آن صورت گرفته است به طوریکه آن‌ها انقلاب‌های خود را از مسیر دین جدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران بر پایه دین استوار گردید و با رهبری عالمانه آغاز شد و در راس آن شخص امام راحل (ره) رهبری این نظام را عهده دارد که در بالاترین جایگاه دینی یعنی مرجعیت قرار داشتند.

نماینده، ولی فقیه در استان اذعان داشت: در انقلاب‌های دیگر عنصر اصلی مبارزه نیرو‌های متشکل حزبی و جناحی پیش برده و نقش مردم بیشتر نقش حمایتی از آن حزب‌ها است، اما در نظام اسلامی مردم به میدان آمده و خود مردم به طور مستقیم انقلاب را به وجود آوردند.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران دستاورد‌های بزرگ داشته و از آن می‌توان به دستاورد‌های فرهنگی انقلاب اشاره کرد که انقلاب اسلامی در این زمینه به دستاورد‌های خوب و بسیار موفق رسیده است.

امام جمعه تبریز با تشکر از استاندار و معاون اقتصادی و رئیس سازمان برنامه بودجه استان مبنی بر برپایی نمایشگاه بسیار خوب در زمینه دستاورد‌های چهل ساله انقلاب، گفت: برخی از دستاورد‌های فرهنگی را در زمینه معنویت‌گرایی بوده که با پیروزی انقلاب بزرگترین تحول قرن بیستم به وقوع پیوست و امام راحل با قیام خود عزت و عظمت ملت مستضعفی که سالیان سال مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود را برگرداند و سرنوشت کشور را تغییر دادند.

آل‌هاشم ادامه داد: از دستاورد فرهنگی عزت و استقلال مردم است به طوریکه یکی از مهم‌ترین اهداف مردم در مبارزه با طاغوت عزت طلبی و استقلال خواهی بوده است.

وی افزود: ایران در دوران طاغوت در جایگاه ژاندارم منطقه قرار داشت و امروز می‌بینیم که ایران اسلامی عزت‌مندانه در منطقه بلکه در سطح جهان می‌درخشد.

آل‌هاشم تصریح کرد: از دیگر دستاورد‌های فرهنگی انقلاب احیای اسلامی و بیداری اسلامی است چراکه پیروزی انقلاب در قرن گذشته رویداد مهم و حیرت بر انگیز برای جهانیان بود و توانست با تحت تاثیر قرار دادن مسائل راهبردی جهان جایگاه رفیع و نقش تعیین‌کننده برای ایران در منطقه و جهان را فراهم آورد.

وی متذکر شد: احیای فرهنگ و هنر اسلامی از دیگر دستاورد‌های انقلاب اسلامی است، زیرا پس از انقلاب اسلامی فرهنگ اسلامی در قالب‌های مختلف به ویژه سینما و نمایش بروز و ظهور پیدا کرد.

امام جمعه تبریز ابراز کرد: در سال‌های پرشور پس از انقلاب هنر مردمی که انتقال دهنده ارزش‌های فرهنگی توصیه و تشویق می‌شد گسترش یافت.

نماینده، ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: همزمان با زدودن فرهنگ بیگانه تقویت فرهنگ خودی نیز ضرورت غیر قابل انکار داشت و از سوی دیگر هنر ایران به هنر فاخر در عرصه جهانی شناخته شد.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران توانست تا سینما‌های ایران و تغییرات شگفت انگیز قابل مقایسه با ارزش‌های دینی فرهنگی بر هم منطبق سازد به طوریکه در این مسیر فرهنگ عمومی مردم تغییرات اساسی کرده و موجب شد هنر‌هایی مانند سینما، تئاتر به فرهنگ و ارزش‌های دینی نزدیکتر شود.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: یکی از دستاورد‌های انقلاب متعهد شدن هنرمندان به ترویج ارزش‌های اخلاقی و اسلامی از طریق هنر بوده است.

وی ادامه داد: پس از انقلاب هنرمندان ایرانی در برابر انسانیت و جامعه بشری احساس مسئولیت کرده و عدالت و ایثار و مضامین انسانی را در جامعه به نمایش گذاشتند.

آل‌هاشم بیان کرد: همچنان که به ثمر رسیدن انقلاب مرهون وحدت و همدلی و پیروزی از امام عظیم الشان بود امروز نیز نه تنها تداوم انقلاب نیازمند همین عوامل است بلکه به دلیل گستردگی و پیچیدگی دشمنان نیاز به تبعیت محض از فرامین امام راحل هستیم.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/3437