printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
افزایش وام ازدواج مرهمی بر زخم‌های جوانان/ آیا اصرار نمایندگان جواب می‌دهد؟
کد خبر: 3618
دلیل اصرار نمایندگان مجلس برای افزایش وام ازدواج وضعیت اقتصادی کشور و افزایش چند برابری کالاهای اساسی است که زوج‌های جوان برای شروع زندگی به آن نیاز دارند اما بااین‌حال بانک‌ها همچنان با این طرح مخالفت میکنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،درحالی‌که هنوز دولت لایحه بودجه سال 98 را تقدیم مجلس نکرده بود بررسی‌ها و البته رایزنی نمایندگان مجلس نشان می‌داد که دولت بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه مبلغ وام ازدواج را افزایش نداده بود به‌طوری‌که بر اساس پیشنهاد سازمان برنامه‌وبودجه رقم وام ازدواج همان 15 میلیون تومان بوده و افزایشی نداشت.
موضوعی که علاوه بر مردم، واکنش شدید نمایندگان مجلس را نیز به همراه داشت البته نمایندگان مجلس در زمان تدوین و آماده‌سازی لایحه بودجه سال 98 بارها بر ضرورت افزایش رقم وام ازدواج تأکید کرده بودند به‌طوری‌که رحیم زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس ابتدای آذرماه امسال گفته بود نمایندگان مجلس موضوع وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی را در بودجه ۹۸ پیگیری می‌کنند.
البته خواست نمایندگان مجلس به همین‌جا ختم نمی‌شود چراکه بهارستانی‌ها خواستار افزایش مدت‌زمان پرداخت از 5 سال به 10 سال نیز هستند.
این در حالی است که رقم وام ازدواج در سال‌های اخیر با افزایش روبه‌رو بوده است به‌طوری‌که در بودجه 95 از 3 میلیون به 10 میلیون و در بودجه سال 97 از 10 به 15 میلیون افزایش یافت.

افزایش چند برابری کالاهای اساسی

در این میان دلیل اصرار نمایندگان مجلس برای افزایش وام ازدواج وضعیت اقتصادی کشور و افزایش چند برابری کالاهای اساسی است که زوج‌های جوان برای شروع زندگی به آن نیاز دارند.
بررسی میدانی خبرنگار قم فردا نشان می‌داد که قیمت لوازم‌خانگی در بهمن‌ماه امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش چند برابری را شاهد بوده است که همین موضوع نگرانی‌های زیادی را در بین جوانانی که در آستانه ازدواج قرار دارند، ایجاد کرده است.
به‌عنوان‌مثال میانگین قیمت ماشین لباسشویی سال گذشته 2 و نیم میلیون تومان بود که امسال به 4 و نیم میلیون افزایش‌یافته است.
البته بر اساس اظهارات و گفتگوهایی که با فروشندگان لوازم‌خانگی به عمل آمد برخی از اقلام در این صنف با افزایش 3 الی 4 برابری نیز روبرو بوده است.
علاوه بر این افزایش قیمت‌ها، نگاهی به رقم اجازه خانه‌های منزل در کلان‌شهرها و خصوصاً تهران نشان می‌دهد شیب افزایش قیمت اجازه خانه از کالاهای اساسی و موردنیاز جوانان نیز بالاتر بوده و این کار را برای جوانان دم بخت سخت‌تر کرده است.

افزایش قیمت‌ها دلیل اصلی موافقان برای افزایش وام ازدواج

محمد فیضی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در این خصوص می‌گوید: رشد سقف وام حتمی است زیرا با مبلغ فعلی امکان آغاز زندگی مشترک ممکن نیست و منابع قرض‌الحسنه مردم نزد بانک‌ها بهترین منبع ارائه وام ازدواج است ازاین‌رو دولت باید به این مهم توجه ویژه داشته باشد.
زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نماینده‌ای دیگری است که با افزایش رقم وام ازدواج موافق و دراین‌باره می‌گوید: دولت در بودجه ۹۸ رقم این وام را همان ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته است، با توجه به رشد تورم و به‌خصوص بالا رفتن نرخ مسکن که حتی در برخی نقاط تهران تا چندین برابر هم افزایش پیداکرده است، باید بگویم که اعطای وام ۱۵ میلیون تومانی برای هر زوج خیلی کارگشا نیست.
وی می‌گوید: به دلیل تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت، بودجه ۹۸ انقباضی نوشته‌شده است، اما جا دارد کمی ردیف بودجه‌ها جابجا شود تا به موضوع ازدواج که یک امر مهم در جامعه است، نگاه ویژه‌ای شود.

بانک‌ها مخالفان همیشگی افزایش وام ازدواج

تجربه ثابت کرده که بانک‌ها همواره مخالف جدی افزایش رقم وام ازدواج بوده و همیشه در برابر افزایش آن مقاومت کرده‌اند.
این روزها هم که بهارستانی‌ها به‌صورت جدی به دنبال افزایش رقم وام ازدواج هستند بازهم با مخالفت شبکه بانکی کشور روبه‌رو شده‌اند به‌طوری‌که محمدرضا حسین زاده رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در واکنش به خواست نمایندگان گفت: رقم وام ازدواج باید حداکثر 20 میلیون تومان باشد؛ چراکه اگر مبلغ بالا برود، افراد کمتری می‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند و ممکن است مانند سال‌های گذشته صف برای دریافت وام ازدواج تشکیل شود.
وی ادامه داد: منابع قرض‌الحسنه محدود است و هرچقدر منابع باشد، همان‌قدر اختصاص خواهد یافت و اگر مبلغ بالا برود، افراد کمتری می‌توانند از وام ازدواج استفاده کنند.
اما به‌راستی علت مخالفت بانک‌ها چیست، اخیراً آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های خصوصی در استفاده از منابع قرض‌الحسنه در نیمه اول امسال دچار انحراف بزرگی شده‌اند و مجموعاً برخلاف سهمیه‌های ابلاغی بانک مرکزی، حدود ۳۹ درصد از تسهیلات قرض‌الحسنه را در سرفصل نیازهای ضروری (درمان و بیماری، تحصیل و ...) به کارکنان و افراد مرتبط با بانک‌ها پرداخت کرده‌اند.
حال این‌که سپرده‌های موجود و مصرف نشده قرض‌الحسنه پس‌انداز، بازپرداخت اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه، افزایش سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و بخش اندکی از سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری، 4 منبعی است که می‌تواند برای اعطای وام قرض‌الحسنه مورداستفاده قرار گیرد و خود این منابع می‌تواند کفاف افزایش وام ازدواج را بدهد.

بانک‌ها نباید از پرداخت وام ازدواج ۳۰ میلیون تومان شانه خالی کند

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس دراین‌باره گفت: وام ازدواج در این کمیسیون از ۱۵ میلیون به ۳۰ میلیون افزایش پیداکرده و مبلغ آن کاهش پیدا نمی‌کند.
قاسم احمدی لاشکی افزود: دولت نمی‌تواند از پرداخت وام ازدواج 30 میلیون تومانی شانه خالی کند و مبلغ آن کاهش نخواهد یافت.
نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: دولت طبق مصوبه کمیسیون تلفیق که اگر به تصویب نهایی مجلس و تأیید شورای نگهبان برسد، باید به متقاضیان وام ازدواج که مدارک لازم رادارند 30 میلیون تومان وام ازدواج دهد.

12 میلیون مجرد و موانع جدی ازدواج

این در حالی بسیاری از کارشناسان افزایش وام ازدواج را به‌عنوان یک مُسکن و آرام‌بخش برای جوانان تلقی می‌کنند و بر این باورند که این افزایش می‌تواند تا حدودی از آمار مجردها بکاهد.
بر اساس آمارهای اعلام‌شده در ابتدای امسال بالای 12 میلیون جوان مجرد در کشور داریم که در سن ازدواج قرار دارند اما زمینه‌های ازدواج و مهم‌تر از آن اشتغال آن‌ها میسر نشده است.
از سوی دیگر به اعتقاد کارشناسان مسائل خانواده تأخیر در ازدواج تأثیر زیادی در نرخ باروری و پیری جمعیت دارد و به‌طور حتم اگر ایران تا سال 1410 با این روند پیش برود کشوری پیر محسوب خواهد شد.
 از سوی دیگر نباید از آسیب‌های اجتماعی فراوانی که به دلیل عدم ازدواج جوانان گریبان گیر جامعه شده است به‌راحتی عبور کرد و اگر افزایش وام ازدواج بتواند تأثیر هرچند اندک در افزایش آمار ازدواج داشته باشد باید آن را به فال نیک گرفت.


انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/3618