printlogo


خداحافظی جهان با «بوئینگ ۷۳۷مکس» و ماست‌مالی‌های ترامپ
کد خبر: 5090
با سقوط دومین بوئینگ ۷۳۷ مکس در اتیوپی و مرگ دل‌خراش ۱۵۷ نفر، تقریباً اغلب خطوط هوایی جهان- منهای آمریکا – رسماً پرواز این مدل هواپیما را به حالت تعلیق درآورده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،علیرضا خراسانی – کشورها و خطوط هوایی معتبر دنیا که جان مسافر برای آن‌ها در درجه اول اهمیت قرار دارد، تصمیم گرفته‌اند تا زمان روشن شدن مشکل فنی بوئینگ ۷۳۷ مکس از پرواز این هواپیما خودداری کند.

فهرست کشورهایی که پرواز بوئینگ ۷۳۷ مکس را تعلیق کرده‌اند(ازجمله انگلیس، هند، فرانسه، آلمان، استرالیا، ایرلند،کره جنوبی، کانادا و ترکیه) اینجا ببینید.

با پیوستن کشورهای عضو اتحادیه اروپا تقریباً دوسوم کشورهای دارنده بوئینگ ۷۳۷ مکس این مدل را زمین‌گیر کرده‌اند تا تکلیف ایمنی آن مشخص شود.

اما نکته قابل‌تأمل، رفتار ترامپ با این موضوع بود که دیروز به‌صورت دو توئیت پشت سر هم نشان داد، مرد تاجر مسلک تا آخرین لحظه منافع ملی کشورش را در نظر خواهد گرفت.

ترامپ غیرمستقیم بدون اینکه نامی از بوئینگ ببرد، از خطای خلبان‌ها گفت.

وی نوشت:{لینک} "هواپیماها به ابزار پیچیده پرواز تبدیل‌شده‌اند. {شاید} نیاز به خلبانان نیست، چراکه دانشمندان کامپیوتر ام‌آی‌تی حضور دارند. این فرایند را در بسیاری از محصولات دیده‌ام. درحالی‌که اغلب محصولات قدیمی و ساده‌تر بهترند، دنبال یک گام به جلو هستیم. تصمیم نیم ثانیه‌ای نیاز است و پیچیدگی خطرآفرین.درباره شما نمی‌دانم اما من نیاز به خلبانی آلبرت اینشتین ندارم. به کسی نیاز دارم که بتواند با مهارت و سرعت و به‌آسانی هواپیما را کنترل کند."

اما این حرف‌ها نیز افاقه نکرد چراکه هم‌زمانی که به لیست کشورهای تعلیق کننده بوئینگ ۷۳۷ مکس افزوده شد، سهام این کمپانی نیز در بازار بورس ۵.۸۶ درصد کاهش یافت تا همه‌چیز به نفع ایرباس {هرچند برخی قطعات ایرباس نیز توسط آمریکایی‌ها تأمین می‌شود} تمام شود.

حالا ایرباس اروپایی می‌تواند روی قراردادهای جدیدش بیشتر مانور دهد.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/5090