printlogo


زارعی: تلفیق منافع ملی و مصالح اسلامی در سفر روحانی به عراق/ سیدافقهی: ایران نخ تسبیح محور مقاومت
کد خبر: 5150
کارشناسان مسائل منطقه در مورد ابعاد سیاسی سفر روحانی به عراق معتقدند این سفر دست دوستی تهران به سوی کشور‌های منطقه بوده و منافع ملی و مصالح اسلامی با یکدیگر تلفیق شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،به نقل از باشگاه خبرنگاران، ابعاد سیاسی سفر رئیس جمهور به عراق در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا و سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سعدالله زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در ابتدا با اشاره به بازتاب سفر رئیس جمهور به عراق در رسانه‌های خارجی و جهان گفت: این سفر بیان‌کننده تحول کیفی بسیار مهم نه تنها در روابط ایران و عراق بلکه در مسائل منطقه‌ای است؛ اگر تاریخ چهله ساله را مرور کنیم متوجه نقش قدرت‌های جهانی برای عراق در ارتباط با ایران در منطقه می‌شویم، به طوری که این نقش، نقش مهار انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بوده است تا جمهوری اسلامی را شکست دهند و اجازه ندهند که شعاع انقلاب ایران در منطقه گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور ایران با وضعیت شکوهمندی وارد عراق شد ادامه داد: قرارداد‌های مهم اقتصادی بین 2 کشور در این سفر به امضا رسیده است؛ در این سفر رئیس‌جمهور گویا وارد خانه خود می‌شوند به طوری که استقبال بی نظیری از وی صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر ترامپ به عراق در بهمن ماه افزود: هواپیمای ترامپ در پایگاه نظامی فرود آمد، آن هم با یک وضعیت کاملاً محرمانه و توأم با اسکورت در این کشور حضور یافت، به طوریکه رئیس جمهور آمریکا 2 بار اعلام کرده است که از عراق خاطره تلخی برایش به یاد مانده و رسماً اعلام کرد که در عراق شکست خورده است از سوی دیگر سفر روحانی به عراق در فاصله کوتاهی از ترامپ انجام شد لذا شاهد دو وضع متفاوت از حضور 2 رئیس‌جمهور در یک کشور هستیم به گونه‌ای که از این مسئله به نماد موفقیت ایران در منطقه و شکست آمریکا یاد شده است.

زارعی با اشاره به اینکه آمریکا تلاش گسترده‌ای کرد تا شرایط را در عراق تغییر دهد گفت: آن‌ها تلاش داشتند تا در انتخابات پارلمانی که در اردیبهشت ماه در عراق برگزار شد بنا به دلخواه خود رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس را انتخاب کنند به طوری که جلسه بزرگی را در اواخر مرداد ماه برگزار کردند لذا می‌خواستند رئیس مجلس مطمئنی را از نظر خود سرکار بیاورند تا اوامر آن‌ها را اطاعت کند بنابراین طرح آمریکا برای تغییر شکست خورده است.

وی با اشاره به اینکه در عراق رئیس جمهور ایران 2 بار مورد استقبال رسمی قرار گرفته است افزود: رئیس جمهور ایران یک بار از سوی رئیس‌جمهور عراق و بار دیگر از سوی نخست وزیر این کشور مورد استقبال قرار گرفت، معلوم است که چنین صحنه‌ای برای آمریکا سخت است آمریکا بعد از خروج از توافق برجام تلاش زیادی کرد تا بازار‌های جهانی را بر روی ایران ببندد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: امارات، بحرین و اردن اقدام به بازگشایی سفارت خود کردند و این مسئله نشان دهنده اعتراف آن‌ها به شکست و پیروزی جبهه مقاومت است.

زارعی خاطرنشان کرد: سعودی‌ها علامتی مبنی بر اینکه حاضرند نگاه جدیدی به روابط با ایران داشته باشند را نشان نداده اند، ترکیه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در مقایسه با دیگران یک قدرت به حساب می‌آید لذا ترک‌ها از جبهه مقابل بشار اسد به سمت ایران و روسیه آمدند و یکی از سه ضلع مثلث را تشکیل دادند به طوریکه به ابتکارات سعودی‌ها و دیگران پشت کردند.

وی با اشاره به اینکه ارابه حرکت منطقی به سمتی می‌رود که سعودی‌ها یا باید همراهی کنند و یا منزوی شوند گفت: تا کنون علامتی از سوی آن‌ها ندیده‌ایم لذا سعودی‌ها نمی‌توانند تاثیری بر روی مبادلات منطقه‌ای بگذارند، بنابراین آن‌ها نمی‌توانند روند گذشته را ادامه دهند متأسفانه سعودی‌ها در سکوت خانه‌های مردم، مراکز اقتصادی و بیمارستان‌های یمن را ویران می‌کنند، اما از امروز این مسئله چرخه دیگری پیدا کرده است.

زارعی اظهار کرد: در اجلاس سوچی صراحتا گفته شد الگوی همکاری‌های منطقه‌ای محدود به پرونده سوریه نیست لذا موضوع می‌تواند به پرونده‌های منطقه‌ای هم نیز تعمیم داده شود، سعودی‌ها ایام خوش گذشته خود را سپری کردند و لذا منطقه با وضعیت جدید مواجه شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه برخی می‌گویند که آمریکا عراق را در سینی زرینی به ایران تقدیم کرد و این واقعیت ندارد گفت: آمریکا سینی به ایران تعارف نکرد بلکه مغز متفکر و حکیمانه‌ای وجود داشت که سبب نجات عراق از اشغال داعش و آمریکا شد.

زارعی با اشاره به اینکه عراق در اشغال بیش از 100 هزار داعشی بود گفت: 4 استان پهناور که شامل ۶۰ درصد عراق است تحت اشغال بود لذا فکر حکیمانه بود که عراق را از اشغال داعش نجات داد.

وی با اشاره به اینکه این فکر حکیمانه تحولات عراق را جز به جز مدیریت کرد افزود: عراق تحت اشغال آمریکا و داعش به عراق آزاد تبدیل شد لذا هر کسی که می‌خواهد امنیت پایدار داشته باشد باید به درون منطقه توجه کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه دست ایران دست اشغال و از نوع هژمون نیست بلکه دست دوستی به سوی کشور‌های منطقه است عنوان کرد: در این سفر منافع ملی و هم مصالح اسلامی با هم تلفیق شدند.

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه حضور آمریکا در منطقه حضوری بیگانه است لذا این حضور نفرت انگیز است گفت: امروزه آثار جنایات آمریکا را از سال ۲۰۰۳ تا کنون می توانیم مشاهده کنیم.

وی با اشاره به اظهارات بی شرمانه ترامپ قبل و بعد از انتخابات افزود: ترامپ اعلام کرد که چرا اوباما از عراق خارج شده است لذا این اقدام را احمقانه خواند.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به فلسفه جنگ تحمیلی ادامه داد: حضور آمریکا در منطقه نامانوس است این در حالی است که حضور ما در عراق کاملاً طبیعی به حساب می آید؛ آمریکا می‌خواهد حضور ما را در منطقه کمرنگ کند تا وانمود کند که حضور ایران برای تسلط بر مردم عراق است.
سید افقهی با اشاره به این که ترامپ گفته بود که می‌خواهد در عراق باشد تا تحرکات ایران را رصد کند اضافه کرد : سفر رئیس جمهور به عراق سیلی محکمی به چهره کریح آمریکا بود؛ عراق و سوریه مورد تهاجم و حمله تروریست های مورد حمایت آمریکا قرار گرفته بودند لذا هدف آمریکا و منظومه همپیمانانش عمق استراتژیک ایران است. سوریه عمق استراتژیک ایران و ایران نیز عمق استراتژیک سوریه است به طوری که در این سفر رئیس جمهور کشورمان مطرح کردند که امنیت عراق از امنیت ایران و امنیت ایران از امنیت عراق است.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه سفر رئیس‌جمهور به عراق سکوی پرتابی برای کشور های دیگر می‌تواند باشد اظهار کرد: فعال سازی دیپلماسی می‌تواند فتح بابی برای فعال سازی بخش های اقتصادی سیاسی و امنیتی در منطقه باشد.

وی با تاکید بر اینکه نخ تسبیح محور مقاومت جمهوری اسلامی ایران است ادامه داد: در اتاق جنگ یمن فرانسوی‌ها، صهیونیست‌ها، انگلیسی ها و آمریکایی ها حضور دارند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/5150