printlogo


مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش:
رونق تولید از دامن اقتصاد مقاومتی رشد و نمّو پیدا خواهد کرد/رسالت آموزش و پرورش تربیت نسلی کارآمد می باشد
کد خبر: 5679
مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رسالت آموزش و پرورش تربیت نسلی کارآمد برای گام برداشتن در مسیر پیشرفت است، گفت: رونق تولید از دامن اقتصاد مقاومتی رشد و نمّو پیدا خواهد کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیرضا حاجیان زاده در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به نامگذاری سال توسط رهبر معظم انقلاب، اظهار داشت: نخستین بار که رهبرمعظم انقلاب به طور رسمی نامی را برای یک سال برگزیدند، به پیام نوروزی ایشان در سال ۱۳۷۸ باز می‌گردد؛ از آن پس این مسئله به صورت یک سنت، همه ساله تکرار شد.

وی ادامه داد: نامگذاری سال‌های مختلف از اول فروردین ۷۸ آغاز شد، رویکردی که تاکنون ادامه یافته و هر ساله نام مشخصی به عنوان شعار سال از سوی ایشان مطرح و دنبال می شود.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موضوع اقتصاد در ابعاد مختلف از سال 1390 با نگاه خاص تری از سوی معظم له مطرح شد، گفت: « سال 1390 جهاد اقتصادی»، «1391 تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، « 1392 حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، « 1393 اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی»، « 1394 دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی»، «1395 اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، « 1396 اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال»، «1397حمایت از کالای ایرانی » و امسال نیز در سخنان مهمی سال « رونق تولید» از سوی رهبری نامگذاری شد.

رونق تولید از دامن اقتصاد مقاومتی رشد و نمّو پیدا خواهد کرد
وی با بیان اینکه شعار« رونق تولید» از دامن اقتصاد مقاومتی رشد و نمّو پیدا خواهد کرد، بیان کرد: رونق تولید زمانی به شکل مطلوب رقم خواهد خورد که اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی با عزم ملی و مدیریت جهادی همسو و همگام شود اگر در بیانات امروز و گذشته رهبر معظم انقلاب دقیق شویم خواهیم یافت که برای مفهوم اقتصاد مقاومتی، تعاریف متفاوتی ارائه شده است که هر کدام از جنبه ای به این موضوع نگاه کرده اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده اند.

این محقق و پژوهشگر علوم آموزشی و تربیتی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده قرار می گیرد، منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه ایستادگی می کند، سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی است و دارای اهدافی متعالی است.

وی افزود: به عبارتی اقتصاد مقاومتی یعنی تشخیص حوزه های فشار و تلاش برای کنترل و بی اثر کردن آن ها و در شرایط آرمانی، تلاش برای تبدیل این فشارها به فرصت است.

اقتصاد مقاومتی در راستای کاهش وابستگی ها می باشد
حاجیان زاده در ادامه عنوان داشت: اقتصاد مقاومتی در راستای کاهش وابستگی ها و تأکید روی مزیت های تولید داخل و تلاش بر خود اتکایی می باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که با آینده پژوهی دقیق و عالمانه تمامی فرصت های آتی دشمن را برای ضربه زدن به اقتصاد کشور شناسایی کرده و راه کار مناسب را در سطوح مختلف به کار می گیرد، آنچه امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» نامگذاری گردید در واقع توجه و نگاهی جدی به مسئله اقتصاد مقاومتی و در راستای آن تمرکز بر روی رونق تولید داخلی است.

حاجیان زاده مهم ترین نقش آموزش و پرورش در تحقق «رونق تولید» و «اقتصاد مقاومتی» را فرهنگ ‌سازی در میان دانش‌آموزان، اولیاء و مربیان عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش با ایجاد آمادگی ذهنی و روحی برای کارآفرینی، استفاده از تولیدات داخلی و صرفه‌ جویی در امور مختلف زمینه را برای تحقق رونق تولید و اقتصاد مقاومتی در جامعه ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع تدوین کتب درسی و گنجاندن مفاهیم و مطالب در آن ها بر مبنای اقتصاد مقاومتی زمینه را برای تحقق اهداف آموزش و پرورش در این زمینه فراهم می‌کند.

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش نقش مهمی در فرهنگ سازی برای ترویج و بسط آن چه در نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن هستیم در بین دانش آموزان و خانواده ها دارد؛ سیاست های این موضوع در کشورمان باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود و آموزش و پرورش رسالت و نقش مهمی در این گفتمان سازی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام/160
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/5679