printlogo


قم فردا گزارش می دهد؛
تحقق «حمل و نقل پاک» نیازمند تغییر نگرش مسئولان است
کد خبر: 6742
«حمل و نقل پاک» یکی از آرزوهای همیشگی مدیریت های شهری است که البته به نظر می رسد تحقق این آرزو نیازمند تغییر نگرش برخی مسئولان است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حرکت به سمت «حمل و نقل پاک»، نه تنها یک هدف همیشگی بلکه یک استراتژی برگشت ناپذیر در مدیریت است؛ چراکه این امر به طور مستقیم با هوا به عنوان منبع تنفس آدمیان و البته دیگر حیوانات و نباتات ارتباط دارد و به مخاطره افتادن آن، همه محیط زیست را به مخاطره می کشاند.

اگر «حمل و نقل پاک»؛ آن گاه «شهر پاک»
بر این اساس سال هاست که در همه نقاط جهان و البته در مدیریت های شهری، حرکت به سمت «حمل و نقل پاک» – و به تبع آن رسیدن به «شهر پاک» - آغاز شده و نهادهای مختلف به ویژه شهرداری ها و شوراهای شهری، این مهم را دنبال کرده و می کنند.

بدیهی است که این استراتژی حیاتی نیازمند اختصاص یارانه مناسب به ناوگان حمل و نقل عمومی و بهینه سازی مستمر این ناوگان است که این امر در قم نیز با اختصاص وسایل جدید برای ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین برنامه ریزی برای ساخت قطار شهری در جریان است؛ اما همچنان به نظر می رسد که این مسئله، دغدغه ویژه و مستمر مدیریت شهری نیست و این مدیریت نتوانسته است تا در این زمینه به توفیق کامل دست یابد.

حمل و نقل عمومی در قم؛ انسان محور یا خودرو محور؟!
در این باره محمدحسین دهناد، به عنوان استاد دانشگاه و دکترای مهندسی راه و ترابری که مسئولیت ‌هایی مانند مدیریت پروژه ملی هوشمندسازی ترافیک کشور و همچنین مدیریت مرکز مدیریت هوشمند ترافیک شهر قم را در کارنامه دارد؛ معتقد است که مدیریت ترافیک در قم به تغییر پارادایم نیاز دارد و این ره که اکنون می ‌رود به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

وی همچنین در گفت و گویی حوزه حمل و نقل را به موشکافی نشسته است:
«در حوزه حمل و نقل دو نوع رویکرد وجود دارد؛ یکی انسان محوری و یکی خودرو محوری که متأسفانه بیشتر برنامه ریزی ها بر اساس رویکرد خودرو محوری انجام می شود؛ یعنی چیزی که برای برنامه ریزان اهمیت دارد، تردد خودرو در شهر است و مدیریت به دنبال آن است که تأخیر کمتری برای خودروها ایجاد شود و زمان سفر خودروها کمتر شود.»

دهناد ادامه می دهد:
«مدیریت ترافیک قم واقعاً نیاز به تغییر نگرش دارد. وقتی ما در مورد یک شهر توسعه یافته و پیشرفته صحبت می ‌کنیم نباید در ذهنمان شهری پر از تقاطع چند سطحه و تونل و بزرگراه و پل باشد.
نکته بعدی توجه جدی به توسعه حمل و نقل عمومی است؛ واقعیت این است که اگر ما شرایط مناسبی را در حمل و نقل عمومی فراهم کنیم دیگر استفاده از خودرو جذابیتی ندارد و هزینه ‌های بسیارِ دیگری هم به شهر تحمیل نخواهد شد.»

مشکل دیگر این حوزه را در قم، عبدالله جلالی، رئیس شورای اسلامی این شهر در گفتگویی دیگر با اهالی رسانه مطرح می کند:
«مشکل حمل ‌و نقل و ترافیک و فرسودگی ناوگان حمل ‌و نقل عمومی از مشکلات مهم مدیریت شهری قم است که متأسفانه دولت ها در زمینه پرداخت هزینه های نوسازی و خرید ناوگان جدید حمل و نقل عمومی سهل انگاری می کنند و برخی از این هزینه ها پرداخت نمی شود.»

از ضرورت تخصیص یارانه های قانونی تا لزوم بازمهندسی خطوط شهری
و این هم بخشی از گفتگوی انجام شده قم فردا با روح الله امراللهی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر قم درباره وضعیت اتوبوسرانی عمومی در قم است:
«وضعیت امروز اتوبوسرانی قم به گونه ای است که شورای اسلامی شهر نسبت به آن نقد دارد و به بیان دیگر، رضایتی در این شکل فعلی وجود ندارد.»

وی همچنین به آمار موجود در این زمینه اشاره می کند و می گوید:
«آمار نشان می دهد که در سه سال اخیر، تراکنش اتوبوس های شرکت واحد و استفاده مردم از این خطوط کاهش یافته که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم هم نسبت به این مسئله اذعان داشته است؛ یعنی آمار نشان می دهد که استفاده مردم از حمل و نقل عمومی کاهش یافته و به جای آن، آمار استفاده از خودروی شخصی افزایش داشته است؛ بر همین اساس است که مسئولان این حوزه در شهرداری، ضرورت برگزاری نشستی جامع را با حضور عوامل حمل و نقل شهری و همچنین نمایندگان محیط زیست و سایر دست اندرکاران خواستار شده اند تا از آلودگی هوا در آینده جلوگیری شود.»

این کارشناس ارشد عمران شهری در عین حال بر این باور است که با همه بررسی های انجام شده، زمان بازنگری و بازمهندسی خطوط شهری اتوبوسرانی قم فرا رسیده که البته این امر در یک کمیته فنی در حال انجام است و در ۳ جلسه شورای ترافیک استان هم پیگیری شده؛ اما همچنان به تصویب نهایی نرسیده است.

این چنین است که امراللهی در این موضوع می گوید:
«بر این باوریم که علاوه بر ضرورت تخصیص یارانه های قانونی و همچنین لزوم نوسازی ناوگان، باید خطوط شهری هم بازمهندسی شود تا مردم به استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی تشویق و ترغیب شوند؛ البته ما در این زمینه نشست های فراوانی با خود مسؤولان امر داشته ایم اما متأسفانه برخی از مسؤولان در اجرای کار، دست دست می کنند؛ دولت نیز در تخصیص یارانه های قانونی اتوبوسرانی اقدام قابل توجهی انجام نمی دهد.»


برنامه جامع توسعه دوچرخه در قم به اجرا در می آید
و اما یکی دیگر از مسئولان شهری قم که کارش ارتباط مستقیمی با مقوله «حمل و نقل پاک» دارد؛ عباس ذاکریان، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم است.

او در این باره و در گفتگویی به طرح جامع توسعه دوچرخه در قم اشاره دارد و می گوید:
برنامه جامع توسعه دوچرخه در شهر قم در حال تدوین است تا با دورنمای مشخصی به سمت گسترش استفاده از دوچرخه برویم؛ البته این طرح از مواردی است که برای تحقق آن در شهر باید زحمت زیادی را متحمل شویم. در عین حال که 8 خانه دوچرخه در 8 بوستان شهر در قالب طرح آشتی مردم با دوچرخه راه اندازی خواهد شد.

ذاکریان در عین حال بیان می کند که کارهای اولیه طرح «سه‌ شنبه‌های بدون خودرو» نیز در حال انجام است و به دنبال اطلاع رسانی و تبلیغات قوی در این زمینه هستیم تا هم مسئولان و هم مردم از آن استقبال کنند.
وی اذعان کرد: اطلاع رسانی و تبلیغات وسیع در ابتدای کار بسیار ضروری است و باید طرح را از مسوولان رده بالا آغاز کنیم تا مردم هم نسبت به این کار تشویق شوند.

دیگر طرحی که برخی مسئولان مدیریت شهری قم برای تحقق حمل و نقل پاک به دنبال آن هستند؛ طرح راه اندازی و توسعه خط خودورهای برقی در برخی معابر و پیاده راه های قم است تا استفاده بیشتر از انرژی پاک الکتریکی به گسترش حمل و نقل پاک در شهر کمک کند.

اکنون امید می رود تا پیگیری این طرح ها و بسط و گسترش آن ها بتواند تحقق عینی «حمل و نقل پاک» را در فضای قم نوید دهد.

انتهای پیام/120
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/6742