printlogo


در حاشیه اظهارات اخیر دادستان قم؛
کم کاری یا نفوذ فرهنگی؛ کدام یک عامل افزایش طلاق در استان است؟
کد خبر: 7287
بر اساس اظهارات کاهه دادستان قم نگرش بانوان در ۴ منطقه قم در مورد طلاق مثبت بوده است که نشان از عمق فاجعه ای دارد که در استان قم در حال رخ دادن است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، استان قم از جهات مختلفی به عنوان یک الگو به شمار می رود، البته این الگو بودن تنها منحصر به 4 دهه اخیر نیست و پیش از آن نیز مردم این شهر به عنوان افراد متدین و دین دار شناخته می شدند.

با آغاز مبارزات انقلاب و پس از آن در پیروزی انقلاب این مهم رنگ و بوی جدی تری گرفت و در واقع مردم قم در این مسیر پیشگام شدند.

در چنین شرایطی و با توجه به جایگاه قم انتظار می رود این شهر در زمینه آسیب های اجتماعی به خصوص طلاق در کشور وضعیت مطلوبی داشته باشد که البته برعکس پیش بینی ها است.

آمارهای متناقض طلاق در قم

در خصوص میزان طلاق در قم همواره آمارهای مختلفی منتشر می شود اما این موضوع در خصوص جایگاه قم در رتبه بندی طلاق در کشور تا حدودی شفاف تر و دقیق تر است.

اولین بار دی ماه سال 96 بود که مهدی صادقی استاندار وقت قم با اشاره به کاهش طلاق در آن مقطع زمانی گفت: استان قم در سال گذشته(95)، رتبه نخست طلاق را در کشور داشت ولی امسال در این بخش به رتبه چهارم کشور رسید.

این که چرا استان قم به عنوان یک شهری که الگوی شهرهای دیگر بوده است در زمینه طلاق تقریبا در رده های بالا قرار دارد موضوعی است که سوالاتی زیادی را در ذهن مردم ایجاد کرده است.

به ازای هر 2/5 ازدواج یک طلاق

در خصوص آخرین میزان طلاق در استان قم نیز خلیل مرادی مدیرکل ثبت احوال قم اسفندماه سال گذشته اظهار داشت: در یازده ماه امسال ۷ هزار و ۱۷۶ مورد ازدواج در قم به ثبت رسیده است، همچنین در این مدت ۲ هزار و ۷۷۷ مورد طلاق به وقوع پیوست.

مدیرکل ثبت احوال قم افزود:  ۱۰۰ درصد آمار طلاق متعلق به جمعیت شهری است و در روستاها حتی یک مورد طلاق به ثبت نرسیده است، از طرفی ۴۴ درصد طلاق های قم در پنج سال نخست زندگی مشترک رخ داده است و این مسئله نشان دهنده ضرورت توجه به مشاوره را نشان می دهد.

در واقع بر اساس اظهارات وی به ازای هر 5/2 ازدواج یک طلاق در استان قم رخ می دهد که جای تامل دارد.

استقبال زنان قمی از طلاق

مهدی کاهه  دادستان عمومی و انقلاب قم در این باره می گوید: بر اساس مطالعات انجام شده بین دو نهاد بهزیستی و دادگستری که اخیراً صورت گرفته مشخص شده نگرش بانوان در ۴ منطقه قم در مورد طلاق مثبت بوده و باید برای این مهم مطالعات و پژوهش‌های دقیقی انجام شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌هایی برای کاهش طلاق و سازش بین زوجین، می افزاید: «طرح مصلحین» با بهره‌گیری از ۳۰۰ روحانی در استان قم اجرا شد و از طرح‌های موفقی بود که در آن یک روحانی موفق شده ۲۵ درصد از زوج‌هایی که درخواست طلاق داشتند را به سازش منجر و از طلاق آن‌ها پیشگیری کند.

کاهه با بیان اینکه علت ۵۹ درصد طلاق‌ها در قم عدم موفقیت در ارتباط بین زوجین است، اضافه می کند: طبق این مطالعات بیشترین ازدواج‌های قم از نوع سنتی عنوان شده و فضای مجازی و آسیب‌های ناشی از آن تا ۵ درصد بر زمینه طلاق در استان قم نقش داشته است.

ذوالنور نماینده مجلس: میدان فاسد شدن را برای جوانان درست کردیم

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور با انتقاد از افزایش طلاق در جامعه اظهار داشت: باید قدری بیشتر به ریشه‌ها برگردیم، اگر یکی از دلایل طلاق این است که زوجین‌ نتوانستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، باید به دنبال چرایی ماجرا هم رفت.

وی افزود: جوانان در فضای مجازی هیچ محدودیتی ندارند، میدان فاسد شدن را برای جوانان درست کردیم بعد می گوییم چرا آمار طلاق بالا می‌رود؟ متاسفانه همه زمینه‌های لازم برای سقوط، تزلزل و فاسد شدن جوانان فراهم شده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علت اینکه تفاهم بین برخی زوجین مشاهده نمی‌شود به این خاطر است که تنوع و دسترسی به جنس مخالف به راحتی در فضای مجازی وجود دارد و در نتیجه شاهد خیانت‌های گسترده زوجین به هم هستیم.

دلیل افزایش طلاق در استان قم چیست؟

با توجه به بحث های مطرح شده این سوال پیش می آید که دلیل افزایش طلاق در استان قم چیست؟ آیا این درست است که همه عوامل را به بیرون ، تهاجم فرهنگی ، فضای مجازی و دشمنان نظام ربط دهیم و از وظیفه ای اصلی که برگردن نهادهای مسئول فرهنگی گذاشته شده چشم پوشی کنیم.
حال این که تنها 5 درصد طلاق ها ناشی از فضای مجازی است و بیشترین طلاق ها در 5 سال اول زندگی آن هم به دلیل عدم ایجاد ارتباط درست بین زوجین رخ می دهد.




انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/7287