printlogo


ذوالنور در گفتگو با قم فردا:
عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات عامل محدود شدن همکاری ها خواهد شد
کد خبر: 7997
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه تحریم ایران به ضرر آمریکا بود، گفت: اگر اروپایی ها و شرکای ما در 1+5 به وظایف خود عمل نکنند طبیعتا ایران کار خود را با محدود کردن همکاری های برجامی ادامه خواهد داد.
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور درباره اقدام متقابل در قبال برجام، اظهار داشت: تصمیم آمریکا بر تحریم هر گونه فعالیت و همکاری هسته ای با ایران خطایی بود که خود آمریکا مرتکب شد و این اقدام به نفع ایران و به ضرر آمریکا بود .

وی ادامه داد: به دلیل اینکه در برجام نگفته اند که ایران حق تولید آب سنگین را ندارد یا ایران حق غنی سازی اورانیوم را ندارد و محدودیتی برای تولید ما ایجاد نشده و تنها محدودیتی که در نظر گرفته شده برای ذخیره سازی می باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در برجام گفته شده که ایران نمی تواند بیش از 130تن آب سنگین را ذخیره سازی و انبار کند و از طرفی هم جلوی تولید را نگرفته اند یعنی ایران می تواند سالی 20تن تولید کند و طبیعتا باید به آن اضافه شود و چون گفته اند بیشتر از آن نمی توان تولید کرد پس به ایران اجازه فروش را دادند.

وی افزود: حال آمریکا خرید آب سنگین را از ایران منع کرد، برجام که به ما نگفته است شما حق تولید ندارید ، ما تولید را انجام می دهیم و این تولیدی به انباشت ما اضافه خواهد شد و هیچ خلاف برجامی هم اتفاق نیفتاده است.

تحریم ایران به ضرر آمریکا بود
نماینده مجلس ابرازداشت:  پس وقتی چشمه جوشان آب سنگین ما در حال فعالیت است و از طرفی هم اجازه فروش به ایران داده نمی شود باید این آب سنگین انباشت شود لذا این مسئله به ضرر آمریکا بود.

وی عنوان داشت: همچنین از طرفی اعلام کرده اند که ما نمی توانیم اورانیوم را بیش از 300کیلو در سال غنی سازی کنیم اما حرفی از تولید اورانیوم به میان نیامده است.

حجت الاسلام ذوالنوری خاطرنشان کرد: قبلا ایران اورانیوم را می فروخت اما در حال حاضر نمی گذارند که این اتفاق رخ دهد و حرفی هم از تولید به میان نیامده پس ما تولید می کنیم و ذخایرمان افزایش پیدا می کند پس ما مرتکب خلاف برجام نشده ایم .

کشورهای اروپایی به تعهدات خود پایبند باشند
وی افزود: ما همین مسیر انباشت را ادامه خواهیم داد و اگر در این مدت 60 روزی که آقای رئیس جمهور فرصت داده اند اروپایی ها به تعهدات خود عمل کردند و آب سنگین و اورانیوم ما را خریدند و به تحریم های آمریکا عمل نکردند و از طرفی هم به وظایف خود در خصوص سایر تحریم ها
طبق برجام که خرید نفت ایران، حل مشکلات پولی و بانکی ایران، معاملات هواپیماها و ... انجام دادند ایران هم به شرایط فعلی برجام برمی گردد.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد:  اگر اروپایی ها و شرکای ما در 1+5 به وظایف خود عمل نکنند طبیعتا ایران کار خود را با محدود کردن همکاری های برجامی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/160
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/7997