printlogo


جراحی دیرهنگام برجام
کد خبر: 8079
نباید از این مهم غافل شویم که این اقدام می‌توانست زودتر از این هم اتفاق بیفتد تا این کشورها بدانند جمهوری اسلامی ایران قصد کوتاه آمدن در برابر ظلم‌هایی که علیه ملت و مردم می‌شود را ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جمهوری اسلامی ایران دیروز در تصمیمی قاطع و عملی اقدام به کاستن از تعهدات خود در خصوص برجام کرد، اقدامی که درست یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام صورت گرفت، خروجی که با اعمال تحریم‌های یکجانه همراه بود و عملاً کشورمان در یک سال گذشته نتوانست از مزایای این معاهده بهره‌مند شود.

در این میان واکنش کشورهای اروپایی که درواقع شرکای اصلی آمریکا به‌حساب می‌آیند نیز در نوع خود جالب بود این کشورها در طی یک سال گذشته تا توانسته‌اند به‌صورت گفتاری و نه عملی از برجام و خویشتن‌داری ایران حمایت کرده‌اند اما آیا این حمایت‌ها توانست منافع جمهوری اسلامی ایران را تأمین کند؟

در پاسخ باید گفت نه‌تنها محقق نکرد بلکه بیش‌ازپیش ناکارآمدی این کشورها در تأمین خواسته‌های ایران را نمایان ساخت.

درواقع تصمیم دولت در عملیاتی کردن این اقدام پاسخ روشنی به خروج آمریکا و بدعهدی اروپایی‌ها در یک سال گذشته است، چراکه این کشورها از همان زمان اعلام خروج ترامپ از برجام بر طبل حمایت از ایران کوبیدند اما در عمل از ایجاد یک کانال مالی محدود هم عاجز ماندند.

هرچند که رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر ضرورت هوشیاری دولت‌مردان در برابر اروپایی‌ها تأکید کرده و به این مهم تأکید داشتند که از این کشورها آبی برای ایران گرم نمی‌شود.

البته نباید از این مهم هم غافل شویم که این اقدام می‌توانست زودتر از این هم اتفاق بیفتد که تا این کشورها بدانند جمهوری اسلامی ایران قصد کوتاه آمدن در برابر ظلم‌هایی که علیه ملت و مردم می‌شود را ندارد اما بااین‌وجود این تصمیم در مقطع کنونی نیز پیام‌های زیادی برای طرف‌های برجام دارد.

در این تعیین بازه‌ای زمانی 60 روزه برای اروپا نشان‌دهنده این مهم است که دیگر این کشورها نمی‌توانند به بهانه‌های مختلف زمان بخرند و از وظایفی که بر عهده خودشان است شانه خالی کنند.

از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین واصلی‌ترین دلایل مذاکره جمهوری اسلامی ایران با کشورهای 1+5 در خصوص برنامه‌ای هسته‌ای رفع تحریم‌های ظالمانه و برخورداری از منافع اقتصادی آن بود که در عمل محقق نشد.

حال اروپا در یک مرحله‌ای حساس و تاریخی قرار دارد به‌طوری‌که باید به جهانیان نشان دهد که به چه میزان در خصوص مسائل بین‌المللی قدرت و ابتکار عمل دارد و آیا می‌تواند بدون وابستگی به آمریکا در معادلات بین‌المللی تأثیرگذار باشد.

آمریکا نیز با این اقدام مناسب و دقیق جمهوری اسلامی ایران به این مهم پی برد که ایران در قراردادی که منفعتی برایش نداشته باشد نخواهد ماند و حال باید تصمیم نهایی را دربرداشتن تحریم‌ها یا ادامه وضع تحریم‌ها بگیرد چراکه ادامه روند موجود خروج کشورمان از برجام را در پی خواهد داشت.




انتهای پیام/110
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/8079