printlogo


رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم:
مشکلی برای تأمین نهاده‌های دامی در قم وجود ندارد/در واحدها دامی مشکل مدیریتی وجود دارد
کد خبر: 9603
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به افتتاح طرح هایی در هفته جهاد کشاورزی با اعتبار ۶۴۰ هزار و ۳۹۳ میلیون ریال، گفت: مشکلی برای تأمین نهاده‌های دامی در قم وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،عباس پور میدانی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی،  با بیان اینکه دشمنان همواره بیان می‌کنند تحریم‌ها شامل مواد غذایی نیست، اظهار داشت: دشمنان بر خلاف این ادعای خود در سطح کلان در حال جنگ اقتصادی و تولیدی هستند، ولی برای کشور بهتر است که در زمینه مواد غذایی این تنش‌ها را انجام دهند، چون می‌تواند تبعات اجتماعی را بر علیه دشمنان به همراه داشته باشد.

وی افزود: با سیاست‌هایی که در سطح ملی و استانی و با هماهنگی ارگان‌های مختلف صورت گرفته این موضوع مدیریت شده به گونه‌ای که قیمت مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است، و تولید کنندگان گلایه می‌کنند که چرا از ما حمایت نمی‌کنید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: برغم فشارهای خارجی ارز با نرخ ۴۲ هزار ریال برای خرید نهاده‌های دامی تأمین شده و بیش از ۱۰ هزار تن سهمیه در نظر گرفته شده برای قم تخصیص داده شده است.

وی اذعان داشت: با توجه به مساله هزینه حمل و نقل یک دوره کوتاهی مشکل جا به جایی نهاده‌ها را داشتیم ولی با همکاری راه آهن و مشارکت تعاونی مرغداران استان نهاده‌ها از بندر امام (ره) به استان انتقال یافته است.

وی گفت: به طور حتم جو روانی ایجاد شده ناشی از این موضوع، حساسیت‌هایی را نیز در استان ایجاد کرده است و به عنوان نمونه در زمینه شکر آمار توزیع این کالا کمتر از حد نیاز استان نبوده ولی با این حال دشمن درصدد تقویت جو ناامنی روانی در جامعه است که این فضا باید شکسته شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم درادامه همچنین با گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: در این هفته ۳۳ طرح در حوزه مدیریت آب و خاک، بهبود تولیدات دامی، بهبود تولیدات گیاهی، مدیریت شیلات و امور آبزیان، مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی به بهره برداری می‌رسد.

وی اعتبار پیش بینی شده برای افتتاح این طرح‌ها را ۶۴۰ هزار و ۳۹۳ میلیون ریال ذکر کرد و افزود: گشایش این طرح‌ها اشتغالزایی ۲۴۷ تن و بهره مندی ۳۹۶ خانوار را به همراه دارد.


وی ادامه داد:  عملیات کنترل ملخ‌ها همه روزه در مزارع و مراتع استان صورت می‌گیرد، و اگر تعداد این حشرات از استاندارد بیشتر باشد، با آنها مبارزه می‌شود.

وی با بیان اینکه این پایش در مورد گندم و جو و همه آفت ها و بیماری ها صورت می گیرد، و یک برنامه ثابت سازمان به شمار می آید، گفت: هشدارهای لازم به استانداری و سایر ارگان ها نیز داده می شود.
وی با تاکید بر آمادگی کامل جهاد کشاورزی قم برای مبارزه با آفت ملخ بیان کرد: قم به عنوان استان معین سیستان و بلوچستان یک واحد مبارزه با این آفت را به این استان گسیل داشته و هم اکنون کار مبارزه را انجام می دهند که این حاکی از توان جهاد کشاورزی قم در زمینه حفظ نباتات است.
وی با بیان اینکه در موج نخست هجوم ملخ ها صدمه جدی به مزارع و باغات قم وارد نشد، گفت: ملخ ها به صورت مستقیم گیاهان زراعی را مصرف نمی کنند و بیشتر از علف ها و گیاهان خشک تغذیه می کنند، از این رو میزان خسارت وارده از سوی این حشرات به گیاهان زراعی بسیار کم است.

وی تصریح کرد: امسال با توجه به بارندگی صورت گرفته سطح پوشش مراتع افزایش پیدا کرد و شرایط برای تکثیر بهتر آفات و بیماری‌ها از جمله ملخ‌ها فراهم شد.

وی با بیان اینکه این موضوع به دلیل ازدیاد حشره‌های مفید برای محصولات کشاورزی دارای فایده هایی نیز است، اذعان داشت: ملخ‌هایی که در سطح استان قم وجود دارد، با ملخ‌های دریایی که در مناطق جنوبی کشور وارد شده متفاوتند، و یک ملخ بومی به شمار می آیند ومهاجم نیستند، و به دلیل مناسب بودن شرایط تقویت شده و تکثیر پیدا کردند.

رئیس جهاد کشاورزی قم خاطرنشان کرد: ملخ‌ها باید به یک نورم و تعداد مشخصی در واحد سطح برسند تا با آنها مبارزه کنیم، از این رو ملخ‌ها ی موجود در قم هنوز به آستانه مبارزه اقتصادی نرسیدند، اما بسیار محدود در حد چند صد هکتار به این آستانه رسیدند که به سرعت با آنها مبارزه شد.

پورمیدانی با اشاره به مزاحمت‌ها و ناراحتی‌های روانی ایجاد شده برای شهروندان به دلیل ورود ملخ‌ها بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی به این مساله توجه داشته و طبق تأکیدهای استاندار طرح مبارزه با این آفت ها تسریع شد و سمپاشی های زیادی انجام گرفته و تا حدود زیادی کنترل شده است.

این مسئول یادآور شد: مبارزه با ملخ‌ها و حشره‌هایی که در مراتع و در سطح وسیعی پخش هستند به سادگی مبارزه با حشراتی که در یک عرصه مانند سن در مزرعه گندم قرار دارند میسر نمی‌باشد، و آثار زیست محیطی خاص خود را به همراه دارد.

وی گفت: اگر بخواهیم با ملخ به صورت شدید مبارزه کنیم، این اقدام منجر به نابودی حشرات مفید و آلودگی محیط زیست می‌شود.

وی با بیان اینکه برای مواجه با آفت ملخ‌ها و طغیان این حشرات در حاشیه بخش‌ها و شهرهای استان تدابیر کنترلی در دستور کار قرار گرفته، نور و روشنایی را عامل اصلی جذب ملخ‌ها به سمت شهرها عنوان کرد، و گفت: تراکم ملخ‌ها در مراتع به مراتب کمتر از درون شهر است.

پورمیدانی با تاکید بر اینکه سازمان متبوع خود وظیفه‌ای در قبال مبارزه با آفت مذکور ندارد، بیان کرد: در حد کنترل این موضوع و همچنین ممانعت از ورود به شهر عملیات مبارزه را در سطح وسیع انجام دادیم، چرا که در صورت مبارزه بیش از اندازه صدماتی را متوحه محیط زیست و حتی انسان‌ها خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه ملخ‌ها باعث انتقال بیماری و گزندگی نمی‌شوند، به همین خاطر برای مردم هیچ خطری ندارند، تصریح کرد: ملخ‌ها صدمه‌ای را در پی ندارند و حتی می‌توانند مایه بازی و سرگرمی کودکان نیز باشند، به همین علت خیلی نباید در این خصوص بزرگ نمایی شود.

رئیس جهاد کشاورزی قم همچنین با اشاره به ورود پروانه‌ها به داخل استان بیان کرد: این موضوع از نورم طبیعی خود عبور کرد و به طور طبیعی خسارت‌هایی را وارد می‌کنند ولی چون در سطح مراتع پراکنده هستند، امکان مبارزه با این گونه از حشرات نیز محدود است.

 


انتهای پیام/160
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/9603