printlogo


دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی: تا چندی پیش به مطالبه‌گری دانشجویی، «اَنگ» غیرشرعی زده می‌شد
کد خبر: 9653
دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به تحسین رهبر انقلاب از مطالبه‌گری تشکل‌های دانشجویی گفت: مقام معظم رهبری خیلی از چالش‌ها را با تحسینی که از مطالبه‌گری تشکل‌‌‌‌های دانشجویی انجام دادند، حل کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدحسین صبوری دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در میزگرد «چگونگی تحقق مطالبات رهبر انقلاب از جنبش دانشجویی» که در این خبرگزاری برگزار شد، با اشاره به تحسین رهبر انقلاب از مطالبه‌گری تشکل‌های دانشجویی گفت: مقام معظم رهبری شاید خیلی از چالش‌ها را با تحسینی که از مطالبه‌گری تشکل‌‌‌‌های دانشجویی انجام دادند، حل کردند.

صبوری تصریح کرد: مقام معظم رهبری مصداقاً به بحث مطالبه‌گری در مورد مشکلات کارگران هفت تپه و ماشین‌سازی اشاره کردند. ما در یکی دو سال اخیر که به صورت تخصصی به این مسئله ورود کردیم با یکسری چالش‌ها مواجه بودیم.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: چالش‌هایی از این جنس که مثلاً این موضوع عدالتخواهی مصداقی است و عدالتخواهی مسئله‌محور نیست، یا اینکه گفته می‌شود پیگیری مطالبات کارگران نگاه چپ و مارکسیستی و کمونیستی است، پوشیدن لباس کارگران در تجمع هم حواشی خاص خودش را داشت. چالش دیگر این بود که آیا اصلاً حضور میدانی جریانات دانشجویی در مورد این موضوعات درست هست یا خیر. چالش‌هایی بودند که پاسخ داده شد.

وی تصریح کرد:‌گاهی به تجمعات ما که برای مطالبه‌گری حقوق کارگران برگزار می‌شد انگ غیر شرعی بودن زده می‌شد یا اینکه با این چالش مواجه بودیم که آیا چنین تجمعاتی که از وزارت کشور مجوز ندارد، درست است یا نه، که همه این‌ها پاسخ داده شد و شبهات هم برطرف شد. از طرفی خستگی و درگیری بچه‌هایی که پای کار بودن برطرف شد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: این حل چالش‌ها و ابهامات برای ادامه مسیر به ما کمک خواهد کرد و امیدواریم بتوانیم این آسیب‌شناسی درباره موضوعاتی که در روش  دعوا و کشمکش داشتیم، حل شود.

صبوری خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم این است که در فضای دانشگاه متوقف نشویم. محصور و محدود کردن فعالیت‌های دانشجویی به فضای دانشگاه یک نگاه اشتباه و آسیب‌زا است، این صحبت مقام معظم رهبری تقریباً پاسخگوی این شبهه بود که جریانات دانشجویی اتفاقاً در فضای بیرون دانشگاه چقدر تأثیرگذار باشد و به حل مشکلات جامعه بپردازد.

دبیر جنبش عدالتخواه ادامه داد: مسئله دیگری که می‌شود گفت تقریباً برای ما حل شد این بود که قبلاً ورود به برخی موضوعات حتماً باید منتظر حرف رهبری می‌ماندیم یعنی مثلاً حتماً حضرت آقا حتماً یکی اشاره  کنند که در مسئله فلسطین ورود کنیم یا در فلان جا جریان دانشجویی ورود داشته باشد آن زمان تازه دست به کار می‌شویم.

این فعال دانشجویی اظهار داشت:‌ به طور مثال، برخی دوستان تاکنون اصلاً به ورود به مسائل کارگری و خصوصی‌سازی قائل نبودند ولی الان دست به کار می‌شوند که البته در مرحله اول این خوب است ولی آیا باید حتماً رهبری اشاره می‌کردند که ما به موضوعی ورود کنیم. آیا اگر وقت کم می‌آمد و رهبر انقلاب این مسئله را مطرح نمی‌کردند آیا همچنان این مسئله برای جنبش دانشجویی یک تابو بود.

وی گفت:‌ این نگاه غلطی است که جنبش دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی را از هدف اصلی دور می‌کند و آنها را بدون تحلیل بار می‌آورد. 

صبوری تصریح کرد: شایعات برخی کارهایی که تشکل‌ها انجام می‌دهند غلط باشد ولی باید حتماً منتظر بمانیم تا یک جایی مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره کنند هم درست نیست.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی افزود: گاهی برخی تشکل‌ها قبل از اینکه کاری انجام دهند بررسی می‌کنند تا ببینند این اقدام مورد تأیید فلان فرد، رسانه یا جریان انقلاب هست یا نیست که این باعث شده جریان دانشجویی‌ای بدون تحلیل و منفعل داشته و جریانی که دنباله‌روی جریانات باشد، داشته باشیم.

صبوری خاطرنشان کرد: مسئله دیگر اینکه برخوردهای امنیتی، قضایی و نگاه تهدیدمحوری که با تجمعات دانشجویی صورت می‌گرفت، نگاه غلطی است. حضرت آقا قائل به این نیستند که همه تجمعات میدانی جریانات دانشجویی در کف جامعه غلط است و این نگاه می‌تواند یک نگاه فرصت‌محور باشد.

وی یادآور شد:‌ دیدار اخیر با رهبر معظم انقلاب و تحسینی که ایشان از مطالبه‌گری تشکل‌های دانشجویان داشتند انگیزه خیلی خوبی را برای ما ایجاد کرد، نقطه‌ بارز و خوشحال‌کننده آن رصد کاملی است که رهبر معظم انقلاب از جریانات دانشجویی دارند.

وی گفت: اینکه مقام معظم رهبری به مطالبه‌گری درباره هفت‌تپه و ماشین‌سازی که شاید خیلی هم اکثریت مطالبات دانشجویان را نگرفته بود، دیدید معظم‌له آمده و آن را رصد کردند و می‌بینیم حضرت آقا حتی حداقل‌ترین فعالیت‌های دانشجویی را رصد کردند و به آن نگاه مثبت دارند.

این فعال دانشجویی درباره ایجاد کارگروه‌های تخصصی که مورد اشاره رهبر معظم انقلاب بود، گفت: ایجاد این کارگروه‌ها برای اینکه ما بخواهیم در فعالیت‌های خود یک پشتوانه فکری داشته باشیم و فقط کار میدان صرف نباشد و اینکه ما در عرصه‌های مختلف و حوزه‌های مختلف جامعیت داشته باشیم و خودمان را به یک عرصه مختصر نکنیم، خیلی کمک خواهد کرد و به نظر می‌رسد لازمه چنین کارهایی ایجاد کارگروه‌های تخصصی است.

وی با اشاره به مطالبه‌گری جنبش عدالتخواه دانشجویی در رابطه با مشکلات خصوصی‌سازی گفت: ما در این باره مطالعات تخصصی را انجام دادیم، با اساتید مختلف هم نشست‌هایی هم داشتیم حضور میدانی نیز در این زمینه داشته‌ایم.

صبوری گفت:‌ ما اگر درباره با رسانه‌ ملی مطالبه داریم، اینها برخواسته از یکسری جلسات و نشست‌های تخصصی و گفتمانی است.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب هر ساله به پختگی‌هایی رسیده و ایرادات گذشته آن برطرف شده است. ما به این قائلیم که تشکل‌ها، کانون‌ها، نشریات مختلف دانشجویی و مجموعه‌های علمی و نخبگانی در دیدار با رهبر انقلاب نماینده داشته باشند، علی‌رغم اینکه ممکن است نقدهایی هم به آنها داشته باشیم ولی نمی‌توانیم بگوییم چون فلان تشکل چون نقدهای ضعیفی دارد و فقط شعار می‌دهد و از این مسائل پس دیگر لازم نیست در دیدار با رهبری سخنرانی کند، بالاخره این مجموعه دارد یکسری تشکل‌ها را در دانشگاه‌ها نمایندگی می‌کند، حال چه اکثریت یا اقلیت.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: در نظر ما آسیبی که نیاز است در سال‌های آینده برطرف و تکرار نشود این است که برخی تفکرها، جریانات و نگرش‌های فکری دانشجویی در دیدار با رهبر انقلاب نماینده نداشته باشند، مطالبه ما این است که حتماً  دانشجویانی هستند که به درست و غلط و به حق یا باطل وجود دارند و از یک مجموعه نمایندگی می‌کنند اینها هم باید در دیدار با رهبر انقلاب نماینده داشته باشند.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/9653