printlogo


۸۰ درصد از آتش سوزی مراتع قم عامل انسانی دارد
کد خبر: 9863
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم، با اشاره به وقوع آتش سوزی در بیش از ۶۵۰ هکتار از مراتع استان طی چند فقره حریق در روزهای گذشته گفت: دلیل ۸۰ درصد از این آتش سوزی عامل انسانی و سهل انگاری است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محسن اوروجی افزود: به دلیل بارندگی‌های خوب چند ماه گذشته شاهد پوشش مناسب گیاهی در مراتع استان هستیم که با گرم شدن هوا، این مراتع مستعد آتش سوزی شدند.

وی ادامه داد: قم دارای ۹۷۵ هزار هکتار منابع طبیعی و مرتع است که این مراتع با بارش‌های بسیار خوب ماه‌های گذشته به مناطق مستعد آتش سوزی در فصل گرما تبدیل شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم، افزود: متأسفانه به دلیل سهل انگاری در روشن کردن آتش و بی توجهی به خاموشی آن، در روزهای گذشته چندین مورد آتش سوزی در مرتع‌های استان به وقوع پیوسته که بخش زیادی از توان استان را درگیر خود کرده است.

وی با بیان اینکه بیشتر این آتش سوزی‌ها در روزهای تعطیلات اتفاق افتاده است گفت: از همه مردم و همشریان عزیز تقاضا داریم تا در صورت نیاز به روشن کردن آتش پیش از ترک محل از اطفا کامل آتش اطمینان حاصل نمایند.

اوروجی، با تاکید بر ضرورت دقت در روشن کردن آتش در طبیعت افزود: به دلیل پوشش خوب گیاهی مراتع استان به دلیل بارندگی‌های بسیار مناسب ابتدای امسال، و تبدیل این گیاهان به هیزم‌های خشک و آماده اشتعلال در فصل گرما، کوچک‌ترین بی دقتی می‌تواند خسارت‌های سنگینی به مراتع استان وارد کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم، ادامه داد: حفظ حریم مراتع، توجه به تبعات آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی، جلوگیری از روشن کردن آتش در این مکان‌ها از جمله اقدام‌هایی است که موجب پیشگیری از وقوع چنین حوادثی می‌شود.

وی با اشاره به تشدید نظارت و رصد شبانه روزی در مناطق پرتراکم و مستعد بروز آتش سوزی و استفاده از ظرفیت‌های اهالی منطقه برای جلوگیری و اطفا آتش سوزی احتمالی را ضروری دانست و گفت: کارگروه ستاد مدیریت بحران استان در این زمینه تشکیل و این موضوع به صورت مستمر در دستور کار است.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/9863