printlogo


مجلس دهم 2744 سوال از وزرا پرسید
کد خبر: 9902
عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه در طول فعالیت مجلس دهم 2744 سوال از وزرا در کمیسیون‌ها و 138 سوال در صحن علنی مطرح شده گفت: با توجه به اینکه در سال چهارم نظارت و قانون نویسی محدود می‌شود اما با این حال 104 سوال و 30 طرح 2 فوریتی در نوبت مطرح شدن قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علی اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره تعداد سوالات از وزرا در کمیسیون‌ها و صحن علنی گفت: تاکنون (26 خرداد) 2 هزار و 744 سوال توسط نمایندگان مجلس تا 26 خرداد 98 از وزرا مطرح شده است.

وی افزود: تعدادی از این سوالات به کمیسیون می‌روند و از 2 هزار و 744 سوال، کمیسیون‌های تخصصی مجلس تاکنون 372 سوال را به هیات رئیسه مجلس برگردانده و به هیات رئیسه گزارش داده‌اند. این تعداد 372 سوال به معنای آن است که تعدادی از سوالات توسط نمایندگان پس گرفته شده یا اینکه هنوز در مسیر هستند.

بیشترین سوال از وزیر از آن کمیسیون امنیت ملی با 65 سوال

رنجبرزاده با بیان اینکه از 372 سوالی که به هیات رئیسه آمده، رتبه اول بیشترین سوالات که از کمیسیون‌ها آمده، مربوط به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با 65 سوال است، گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات با 40 سوال، کمیسیون اقتصادی با 38 سوال، کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با 36 سوال و کمیسیون انرژی نیز با 35 سوال در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: از سوی دیگر کمیسیون بهداشت و درمان با 11 سوال، کمیسیون اجتماعی با 16 سوال، کمیسیون عمران با 18 سوال و کمیسیون قضائی با 21 سوال رده بندی کمیسیون‌هایی که کمترین تعداد سوالات را داشته‌اند، تشکیل می‌دهند.

رنجبرزاده اظهار داشت: در سال اول مجلس 32 سوال، در سال دوم 45 سوال و در سال سوم 61 سوال در صحن مطرح شده که جمعا 138 سوال در صحن مطرح شده است.

138 سوال نمایندگان از وزرا به صحن رسید

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: از تعداد 372 سوالی که کمیسیون‌ها طی 3 سال اخیر به هیات رئیسه داده‌اند، 138 سوال در صحن مجلس مطرح شده است و 104 سوال نیز در نوبت صحن هستند.

وی اظهار داشت: تاکنون 17 سوال به هیات رئیسه آمده است تا منطقه‌ای یا ملی بودن آن‌ها تعیین شود البته جلسه‌ای را نیز با وزرای مربوطه برگزار می‌کنیم که اگر نمایندگان قانع نشوند سوالات در صحن مطرح می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه حدود 56 سوال نیز که به هیات رئیسه آمده بود، پیش از رفتن سوال به صحن نمایندگان سوال کننده، منصرف شدند، تصریح کرد: 59 سوال نیز به دلیل تغییر وزیر از دور خارج شده است.

30 طرح دوفوریتی در نوبت طرح

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بیش از 30 طرح دوفوریتی در نوبت مطرح شدن است و با این شرایط باید رتبه بندی ایجاد شود و ذهنیت دولت و کمیسیون‌های تخصصی را باید بسنجیم تا طرح‌ها و لوایح کمتری باقی بماند که امکان طرح در صحن را نداشته باشد.

بیشترین سوال نمایندگان از وزرای راه، نیرو، جهادکشاورزی، اقتصاد و کشور

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از تعداد 2 هزار و 744 سوالی که به کمیسیون‌ها ارجاع داده شده است، تعداد 321 سوال از وزیر راه و شهرسازی ، 279 سوال از وزیر نیرو، 249 سوال از وزیر جهادکشاورزی، 244 سوال از وزیر اقتصاد و 223 سوال از وزیر کشور مطرح شده که نشان می‌دهد از این وزراتخانه بیشترین سوال مطرح شده است.

وی افزود: همچنین وزارت دفاع با 27 سوال، وزارت اطلاعات با 41 سوال، وزارت دادگستری با 69 سوال، وزارت ارتباطات 81 سوال و وزارت ورزش و جوانان با 99 سوال کمترین سوالات از آن‌ها مطرح شده است و می‌توان دریافت وزارتخانه‌های اتقاصدی بیشتر در دید نمایندگان بوده‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سالانه حداکثر حدود 100 جلسه در صحن برگزار می‌شود، گفت: سال چهارم با توجه به تعطیلات تابستانه، زمستانه و  بررسی بودجه زمان برای نظارت و قانون نویسی محدود می‌شود.

104 سوال از وزیر در نوبت مطرح شدن

وی با بیان اینکه اگر هیچ سوالی هم از کمیسیون‌ها به هیات رئیسه مجلس برنگردد، حدود 104 سوال را در نوبت داریم، افزود: از این به بعد تعداد سوالات بیشتری را در دستور کار صحن می‌گذاریم تا در سال چهارم سوالات بیشتری مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «شفافیت حداکثری در مجلس» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/9902