printlogo


لزوم ورود بخش خصوصی برای تربیت پزشکان متخصص
کد خبر: 9912
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به الزام ورود بخش خصوصی برای تربیت پزشکان متخصص اشاره کرد و گفت: در زمینه تأمین نیرو و توزیع پزشک در نقاط محروم کشور مشکلاتی وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در این خصوص توضیح داد: در زمینه تأمین نیرو و توزیع پزشک در نقاط محروم کشور مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در مناطق محروم با کمبود پزشک عمومی و متخصص مواجه هستیم، گفت: در تمام رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی فعال بوده و به تربیت نیروی متخصص می‌پردازند.

میرزاده با مقایسه فعالیت دانشگاه‌های خصوصی با بیمارستان‌های خصوصی توضیح داد: ما در سطح کشور شاهد فعالیت بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هستیم اما سؤال اساسی این است که چطور مردم و حتی مسؤولان وزارت بهداشت برای درمان به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه کرده و به آنها اعتماد می‌کنند اما وقتی یک مسؤول بیمارستان خصوصی که توانایی تأسیس دانشگاه غیردولتی را دارد و می‌تواند پزشک متخصص تربیت کند با تصمیم وی مخالفت صورت می‌گیرد و از سوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود که رشته پزشکی جزو رشته‌های خاص بوده و نمی‌شود آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ارائه خدمات در بیمارستان‌های غیردولتی به خوبی انجام می‌شود توضیح داد: مراکز خصوصی و دانشگاه‌های غیردولتی توان تربیت پزشک متخصص را دارند.

میرزاده تصریح کرد: تربیت پزشکان بنا به دلایل خاصی محدود شده است و من با اجازه ندادن به فعالیت دانشگاه‌های غیردولتی در زمینه تربیت پزشک و پیراپزشک مخالفم. 

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه مسؤولان وزارت بهداشت باید پاسخگوی کمبود پزشک متخصص و عمومی در مناطق محروم کشور باشند توضیح داد: نوبت‌های چند ماهه، شلوغی مراکز درمانی و نبود متخصص در مناطق محروم از جمله نشانه‌های کمبود پزشک در برخی از مناطق کشور به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً در برخی از مناطق کشور کمبود پزشک وجود دارد توضیح داد: باید به بخش خصوصی که توانایی ایجاد دانشگاه را دارد اجازه فعالیت داده شود.

میرزاده افزود: همچنین در برخی از مناطق محروم که دانشگاه‌های علوم پزشکی توان افزایش ظرفیت را دارند باید اجازه جذب دانشجو داده شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: از قبل از انقلاب علی‌رغم پیشرفت‌های پزشکی هنوز در برخی از مناطق با کمبود پزشک متخصص مواجه هستیم.

وی با ذکر مثالی گفت: در برخی از مناطق مرزی مانند آذربایجان، پزشکان پروازی فعالیت می‌کنند و تنها هفته‌ای یک الی 2 روز به ویزیت بیماران می‌پردازند در حالی که این مناطق از جمعیت بسیار زیادی برخوردار بوده و محلی برای رفت‌وآمد توریست‌ها به شمار می‌رود.

میرزاده ادامه داد: وظیفه تربیت نیرو از گذشته بر عهده وزارت علوم بوده و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید زیرنظر وزارت علوم فعالیت کند و اصولاً ما باید یک مرکز تربیت نیروی متخصص داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از فعالیت پزشکان، رؤسای بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها زیرنظر وزارت بهداشت، گفت: در حال حاضر تربیت پزشک، ریاست بیمارستان و تدریس پزشکان زیرنظر وزارت بهداشت انجام می‌شود که این موضوع باعث می‌شود همه کارکنان به دنبال تدریس و عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها باشد و بهداشت روستاها و مناطق محروم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.




انتهای پیام/
لینک مطلب: http://qomefarda.ir/News/item/9912