تفاوت بازاریابی شبکه ای با شرکت‌های هرمی؛

تقابل بازاریابی های شبکه ای با قوانین کهنه و قدیمی/ بازاریابی شبکه ای، بازاریابی دهان به دهان است

در سال های اخیر کسب و کارهای جدیدی به وجود آمده است که یکی از آنها بازاریابی شبکه ای می باشد اما وجود بر قوانین قدیمی باعث ایجاد مشکلاتی برای این نوع کارآفرینی ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، از سال ۱۳۹۰ شرکت‌های بازاریابی شبکه ای با مجوز رسمی از وزارت صنعت و معدن کار خود را آغاز کرده‌اند،بازاریابی شبکه ای یکی از زیرمجموعه های رشته بازاریابی است که کانال فروش خود را بر شبکه های انسانی و اجتماعی استوار کرده است.
در این شیوه، شما تعدادی از محصولات شرکت را خریداری کرده و در هر مکانی که می‌خواهید به فروش می‌رسانید و در ازای آن سود خود را دریافت می‌کنید. اما این پایان راه نیست. در واقع در این شیوه، مصرف کننده نیز می‌تواند کالاهای شرکت را بازاریابی کرده و در قبال آن سود دریافت کند. البته این شیوه ساختار خاص خود را نیز دارد. در این ساختار، بازاریاب باید افرادی را به عنوان زیرشاخه خود معرفی کند و هر چه زیر این زیرمجموعه بیشتر باشد و بیشتر فعالیت کند، سود بیشتری به شما می‌رسد.

بازاریابی شبکه ای، بازاریابی مبتنی بر بازاریابی دهان به دهان است
بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی نوعی بازاریابی مبتنی بر بازاریابی دهان به دهان می‌باشد، به زبان ساده و عمومی، بازاریابی دهان به دهان روشی از فروش است که افراد، خودشان یک محصول را به یکدیگر توصیه می‌کنند.
در این روش، شخص بازاریاب علاوه بر این که مستقیماً محصول را با استفاده از نمونه کالاها و خدمات به مشتری نهایی می‌فروشد، باید مشتریان دیگر را هم در فروش خود دخیل کند. در واقع باید دیگران را به تبلیغ کالای مورد نظر تشویق کنند. اساس کار بازاریابی شبکه ای، فروش و ارائه محصول توسط مشتریان راضی از محصول است.
مهم ترین مسئله در بازاریابی شبکه ای، رضایت مشتری از محصول و تبلیغ دهانی و شفاهی محصول توسط مشتری است. در بازاریابی شبکه ای، برای راضی نگه داشتن همیشگی مشتریان، لازم است محصولاتی که به فروش می رسند کیفیت بالایی داشته باشند.

تفاوت بازاریابی شبکه ای با شرکت‌های هرمی
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تفاوت بازاریابی شبکه ای و شرکت هایی هرمی را اینگونه اعلام کرده که در شرکت های هرمی هیچ کالا یا خدمات ملموسی خریداری نمی‌شود و اعضا باید در شرکت سرمایه‌گذاری کنند و متعهدند که افرادی را نیز به شرکت معرفی کنند و آن افراد نیز باید در شرکت سرمایه‌گذاری کنند؛ اما در بازاریابی شبکه ای در اولویت اول، بازاریاب باید محصول خود را بفروشد و در اولویت دوم باید زیرمجموعه‌هایی را برای خودش پیدا کند که آن‌ها هم بتوانند بفروشند.
همچنین دراین خصوص کمیسیون تجارت فدرال امریکا می گوید، شرکت هرمی شرکتی است که به اعضای خود، بابت وارد کردن افراد جدید، حق کمیسیون می‌دهد. شرکت‌های هرمی هیچ محصولی نمی‌فروشند و روش کار آن‌ها به این صورت است که پول های مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند. در ازای جذب افراد پول می‌دهند و بطور اجتناب ناپذیری فرو می‌ریزند. بعد از فروپاشی هرم، بجز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌مانند و پول خود را از دست می‌دهند. عملکرد شرکت های هرمی، در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیر قانونی است.

این در حالی است که آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شده استو به نوعی می توان گفت که این نوع کسب و کار ها کارآفرینی هم می باشد و باید مورد حمایت بیشتر با سازوگاری دقیق قرار بیگرند اما آن چیزی که در برخی موارد مشاهده می شود نبود قوانین مناسب در این حوزه است که باعث متضرزر شدن این شرکت ها و فروپاشی آن می شود.
شرکت تلفیق مینا و خاتم هوشمند(تلفیق هنر) یکی از آن دسته شرکت هایی است که در بحث بازاریابی شبکه ای فعالیت می کند و چند ماه قبل به دلیل برخی مسائل مورد اتهام قرار گرفت و حساب های شرکت و برخی عوامل آن دستگیر شدند اما امروز با روشن شدن موضوع و ثبت قانونی شرکت به فعالیت خود با قدرت و توان بیشتر ادامه می دهد.

نقص قوانین مانع بازاریابی شبکه ای در کشور می شود
از همین رو سید مرتضی مرتضوی، مسئول شرکت بازاریابی شبکه ای تلفیق و هنر در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به فعالیت این شرکت ، اظهار داشت: ما در حوزه تولید و توزیع صنایع دستی در سطح کشور و حتی خارج از کشور فعال هستیم و بازار هدف ما داخل و خارج است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 350هزار نفر بازاریاب و حدود 45هزار نفر تولیدکننده و 6100واحد کارگاهی داریم که زیر نظر و  مدیریت شرکت ما هستند که 240مورد از این واحدهای کارگاهی از خود شرکت می باشند.
مسئول شرکت بازاریابی شبکه ای تلفیق و هنر با اشاره به اینکه این واحدهای کارگاهی در سراسر کشور قرار دارند، گفت: بیشتر این واحدهای تولیدی در روستاهای قرار دارند.
وی گفت: این کار را ما در ظرف دو سال انجام داده‌ایم همین فعالیت را که در ظرف این مدت انجام داده‌ایم باعث شده است که حدود 350هزار نفر بازاریاب داشته باشیم که حدود 100هزار نفر از این افراد آموزش کامل دیده‌اند و انواع صنایع دستی را می شناسند.
مرتضوی عنوان داشت: اگر  میراث فرهنگی کشور که یک ارگان دولتی است  بخواهد این کار را انجام دهد چندین سال طول می‌کشد تا به این نقطه برسد و چندین میلیارد هم باید هزینه کند.
وی تاکید کرد: ما در بخش خصوص این قابلیت را داریم که با سرعت بیشتر و با کیفیت خیلی بهتر اطلاعات را انتقال دهیم منتها برخی قوانین دست و پاگیر در کشور و برخی قوانین جزئی که می توان با کمترین اقدامات رفع شود کارها را گره میزند و یا ممکن است برخی جریان ها نگذارند که این اتفاق بیفتد و آن مسائل را اصلاح کنند.

برخی قوانین باید دوباره بازنویسی شوند
این کارآفرین با اشاره به اینکه به دلیل همین قوانین کهنه و دست و پاگیر ، همه افرادی که در چنین عرصه های فعالیت می کنند تا اقتصاد کشور را بهبود ببخشند تحت فشارهای مختلفی قرار دارند، تصریح کرد: شرکت ما برای دریافت مجوز فعالیت در فضای مجازی با عنوان بازاریابی شبکه ای به صنعت و معدن مراجعه کرده است اما صنعت و معدن می‌گوید که ما باید کارگاه‌های تولیدی با پروانه بهره‌برداری به نام شرکت داشته باشیم.
وی ادامه داد:شرکت  به میراث فرهنگی مراجعه کرد با این عنوان که مجوز فعالیت 240واحد کارگاهی ما را بدهید که آن‌ها اعلام کردند ما این مجوز را به اسم فرد می دهیم؛ در حالی که صنعت و معدن می گوید به نام شرکت باید باشد این گونه قوانین و ناهماهنگی ها باعث ایجاد مشکل برای ما و شرکت های این‌چنین شده و باعث پاس‌کاری بین ادارات شده است.
مرتضوی بیان داشت:  وقتی قوانین نقص دارد  باید ایرادات آن را رفع کنیم نه این که افراد ما را هر روز به ادارات مختلف ارجاع دهند.
مسئول شرکت بازاریابی شبکه ای تلفیق و هنر با اشاره به اینکه امروز همین ادارات با سنگ‌اندازی‌های خود دستاوردهای ما را زیر سؤال می برند، تاکید کرد: ما هیچ نوع حمایتی از ارگان ها و مسئولین نمی‌خواهیم فقط این نوع فشارها را روی شرکت ما ایجاد نکنند ، ما تاکنون هیچ نوع وام دولتی هم نگرفته‌ایم.

صنایع دستی بهترین کالا برای جایگزینی نفت است
وی افزود: بهترین کالا و باقابلیت ترین کالایی که می توان جایگزین نفت کرد صنایع دستی می باشد چرا که بیشترین ارزش افزوده در تمام دنیا توسط هنر خلق می شود.
وی با اشاره به اینکه فروش شرکت از طریق بازاریابی شبکه ای در فضای مجازی و ارسال کالا از طریق پست است، گفت: در ماه های گذشته برخی ها ما را متهم به شرکت هرمی کردند که در حال فعالیت هستیم و با این شکایت مشکلات فراوانی را برای ما ایجاد کردند که به لطف خدا رفع شد.
مرتضوی اضافه کرد: شرکت هرمی یا غیر هرمی تفسیر دارد البته ما در قوانین نواقص داریم وقتی قانون نواقص داشته باشیم آن‌کسی که به جریان نفوذ متصل باشد یا کسی که آگاهی کمتری دارد به‌زعم خود قانون را تفسیر می‌کند؛ وقتی کارشناسی سایت و نوع فروش و نوع کارکرد ما را بررسی کرد همه‌چیز بسیار درست و بدون ایراد بود.

ادامه فعالیت شرکت بازاریابی شبکه ای تلفیق و هنر در صورت کسب مجوز
این در حالی است که سرهنگ مهرداد حاجی‌زاده  در گفتگو با خبرنگار قم فردا و پاسخ به این سوال خبرنگار که با رفع اتهام از این شرکت آیا می تواند فعالیت خود را آغاز کند ، اظهار داشت: شرکت بازاریابی شبکه ای تلفیق و هنر مجوزهای لازم را نداشتند و اگر مجوزهای لازم را از مبادی ذیصلاح بگیرند قطعا نظارتی هست و کار خود را شروع می کنند.
وی ادامه داد: اگر مجوز داشته باشند قطعا قانونی است و حق فعالیت و تجارت دارند.
تلاش پلیس برای عدم خروج کسب و کار ها از چارچوب قوانین است
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم افزود: سعی ما این است تا افراد به کسب و کار خود ادامه دهند و از مسیر خود منحرف نشوند یعنی سعی ما این است که قالب ها و چارچوب ها حفظ شود؛ کارآفرینی امری بسیار خوب است و افرادی که می توانند در این حوزه ورود کنند حتما مورد حمایت هستند.
وی خاطرنشان شد: در برخی موارد به ما گزارشاتی ارسال می شود و ما وظیفه پیگیری را داریم و اما اینکه واقعا تشخیص این کار که این کار مجاز بوده یا غیر مجاز و یا آن اتهام با دستگاه قضا می باشد که چگونه تصمیم گیری کنند.
به هر حال امیدواریم مسئولین در وضعیت اقتصادی امروز کشور از چنین کسب و کارها و کارآفرینی هایی که حمایت کنند و اگر در برخی موارد نقص  هایی در قانون داریم این قوانین را به روز رسانی کنیم تا باعث بروز برخی مشکلات و دلسردی  ها و از بین رفتن انگیزه در کشور برای شروع کسب و کارهای اینچنین نشود.


انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/10254
اخبار مرتبط

نظرات شما