قم فردا گزارش می‌دهد؛

لزوم وجود استخر مخصوص بانوان در قم/ شنا در میادین شهر به‌جای استخر!

فصل تابستان که فرا می رسد شنا کردن و رفتن به استخر تبدیل به اصلی ترین تفریح برای فرار از گرما و یک تفریح جمعی می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فصل تابستان که فرا می رسد شنا کردن و رفتن به استخر تبدیل به اصلی ترین تفریح برای فرار از گرما و یک تفریح جمعی می شود شهر قم نیز به عنوان یکی از گرم‌ترین شهرهای کشور تابستان بسیاری گرمی دارد به همین خاطر استقبال از استخرها و ورزش شنا در این فصل در میان شهروندان قم افزایش پیدا می کند.

گاهی اوقات گرمای هوا در فصل گرم سال در شهر قم به حدی است که رفت و آمد در ساعات بعد ظهر بسیار سخت می شود ، قم در چند سال اخیر جزء کم بارش ترین شهرهای کشور بوده است شرایط اقلیمی شهر قم این مسئله را می طلبد شنا جزء اصلی ترین تفریحات و ورزش های این شهر باشد.

با توجه به شروع گرمای هوای در قم و رونق گرفتن ورزش‌های آبی از جمله استخرهای شنا، کمبود و شلوغی استخر در قم و عدم رعایت نکات بهداشتی در این مکان‌ها می‌تواند سبب بروز معضلات و مشکلات جبران ناپذیری از جمله شیوع انواع بیماری های از جمله بیماری های پوستی و بیماری ها واگیردار شود این مسئله نیازمند نظارت بیشتر از سوی مسئولان امر است.

 به همین خاطر اهمیت ایمنی و استاندارد استخرهای شنا نیز باید جزء اولویت های اصلی مسئولان قم باشد متأسفانه هرساله شاهد برخی حوادث تلخ در داخل استخرهای قم هستیم سال 96محمد صادق 8 ساله حین آموز شنا در یک از استخرهای قم غرق و بعد از 4 روز فوت کرد به گفته والدین محمد صادق غفلت ناجیان غریق استخر باعث این حادثه تلخ شد.

احمدی شهروند قمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: متأسفانه استخرهای قم آن طور که باید و شاید استاندارد نیستند و ازنظر بهداشت نیز وضعیت جالبی ندارند استخرهای شهرهای دیگر را نیز مراجعه کردم که وضعیتی بهتر از وضعیت شهر قم داشتند گاهی اوقات بوی بد استخرها مانع لذت بردن از شنا می شود از طرفی غریق های نجات نیز به صورت استاندارد در اطراف استخرها حضور ندارند و توجهی به آنچه داخل استخر رخ می دهد ندارند.

به دلیل حساسیت موضوع استخرها و ایمنی آنها سال گذشته با آغاز فصل تابستان معاون قضایی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم مستقیا به مسئله مشکلات استخرها ورود کرد.

به گفته معاون قضایی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم ازجمله تخلفات عمده ثبت شده در بازرسی‌های صورت گرفته در سال گذشته  استخر‌های قم نداشتن درب خروجی اضطراری، کمبود منجی غریق، غیربهداشتی بودن آب استخر‌ها، غیرمتخصص بودن مسئولین سونا و جکوزی، استفاده از کپسول گاز کلر، ناقص بودن علائم هشداردهنده، نداشتن گواهینامه آزمون هیدرو استاتیک دیگ بخار و ... بوده است
.
مهدوی یکی از شهروندان قمی در گفتگو با خبرنگار قم فرا گفت: به ورزش شنا علاقه زیادی دارم و سعی می کنم در حد توان در روزهای تابستان به استخر بروم اما واقعاً انتقاد جدی به وضعیت استخرهای قم دارم فضای استخر باید مطلوب و با طراوت باشد اما در قم کمتر این مسئله را دیده ام کافی است ناظران سری به استخرهای قم بزنند گاهی چنان در استفاده از کلر زیاده روی می شود که حتی نفس کشیدن هم سخت می شود چه رسد به شاد بودن، در استخر گاهی آب استخر چنان کثیف است که این کثیفی با چشم هم دیده می شود چه رسد به اینکه روی آن آب آزمایش صورت گیرد.

مهدوی بیان داشت: اگر ارگان های مربوطه در همه استخرهای قم اقدام به نصب بنر و شماره تلفن در خصوص تخلفات بهداشتی و دیگر تخلفات استخرها داشته باشند دیگر شاهد این مسائل نخواهیم بود.

کمبود استخر در قم

گذشته از وضعیت نامطلوب برخی از استخرهای قم از نظر بهداشت و ایمنی  از طرفی کمبود استخرهای شنا در قم باعث شلوغی استخرهای موجود در سطح شهر می شود این مسئله باعث کاهش خدمات دهی از جمله خدمات دهی مطلوب توسط غریق نجات ها می شود.

به گفته رئیس هیات شنای قم بیشتر استخرهای استان قم مربوط به ارگان ها، مؤسسات، ادارات می باشد، در حال حاضر 31 استخر در استان وجود دارد که 25 مورد آن فعال می باشد
.
با توجه به جمعیت قم، تعداد استخرهای موجود استان قم  تأمین کننده این میزان جمعیت نیست و علاوه بر بخش خصوصی سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری و سازمان تبلیغات برای امکان استفاده افراد کم درآمد و قشر فقیر و متوسط جامعه نیز باید در امر ساخت استخر فعال شوند زیرا استخرهای قم تقریباً به‌صورت کامل بر عهده بخش خصوصی است به همین خاطر بسیاری از مردم قم به دلیل هزینه بالای بلیت استخرها از استفاده از این تفریح سالم محروم هستند.

کمبود استخر در استان قم باعث شده زمان حضور بانوان و آقایان در طول روز نوبت بندی شود که خود این مسئله باعث می شود بسیاری از افراد  مخصوص بانوان شاغل نتوانند از این استخرها استفاده کنند زیرا معمولاً نوبت حضور بانوان  در استخرهای قم از صبح تا بعد ظهر است و بعد از آن استخر در اختیار آقایان قرار می گیرد.

قم نیازمند استخر مخصوص بانوان

در این زمینه یکی از بانوان کارمند در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: تا چند سال پیش برای شنا به استخر می رفتم اما چند سالی است که به دلیل مغایرت با زمان کارم و همچنین گرانی بلیت فرصت استفاده از استخرها را نداشتم .

وی گفت: بانوان در قم مکان تفریحی خاصی ندارند اگر تمهیداتی اندیشیده می شد که استخرهای مخصوص بانوان در قم احداث شود تا خانم ها بتوانند در طول شبانه روز در زمان های فراغت خود از استخرها استفاده کنند کار مفیدی است.

شیدایی یکی دیگر از شهروندان قمی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: متأسفانه هیچ گونه نظارت درستی بر استخرها وجود ندارد مسئولین استخرها هر بهایی که خودشان می خواهند برای بلیت ها در نظر می گیرند از طرفی از لحاظ استاندارد هم  شرایط خوبی ندارند و آن‌طور که باید و شاید به وضعیت استخرها رسیدگی هم نمی‌شود.

وی گفت: یک ماه پیش به یکی از استخرهای منطقه دو قم رفته بودم  از وضعیت سونا انتقاد کردم به مسئول استخر گفتم  چرا از اکالیپتوس استفاده نمی‌کنید سونا بوی بد و تهوع آوری دارد در پاسخ گفت گران است!

این شهروند قمی گفت: حوضچه آب سرد این استخر پله نداشت، دمای سونا تنظیم و استاندارد نبود هر کسی وارد سونا می شد با پوست سوخته بیرون می آمد با غریق نجات صحبت شد گفتند که به ما ارتباط ندارد.

وی گفت: بلیت استخر برای کودکان در همه جا نیم‌بها است اما برخی از استخرها به دلیل عدم نظارت از کودکان هزینه بلیت تمام بها گرفته می‌شود، برخی از استخرها فقط بلیت سانس آزاد دارد در حالی که بسیاری از مردم فقط می خواهند از یک سانس استفاده کنند اما مجبورند بهای بیشتری پرداخت کنند، استخر یک نوع تفریح  برای ما جوان ها بود که با وجود این مشکلات و مسائل کنار گذاشته شد.

در کنار کمبود استخر و استاندارد نبودن برخی از  استخرهای قم  هزینه بلیت استخر برای مردم قم که عموماً از قشر ضعیف و متوسط جامعه هستند نیز گران است و گاهی اوقات شاهد این هستیم که جوانان در میدان‌ها سطح شهر و محل هایی که تجمع آب برای مصارف کشاورزی صورت گرفته است اقدام به شنا می کنند که علاوه بر خطراتی که در پی دارد  باعث انتقال بیماری ها نیز می شود.

انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/10348
اخبار مرتبط

نظرات شما