دوره تخصصی فقه پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار آغاز شد

امسال دوره تخصصی فقه پزشکی با پذیرش هشت نفر در مرکز فقهی ائمه اطهار شروع شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام و المسلمین جواد نورموسوی پیش از ظهر امروز در کنفرانس مطبوعاتی با موضوع آغاز دوره های تخصصی فقه پزشکی با اشاره به اینکه امروز خبرنگاران در جامعه جایگاه خود را ندارند، اظهارداشت: نقشی که خبرنگاران و رسانه در ارتقاء فرهنگ و اندیشه در جامعه دارند کمتر از علما و دانشمندان نیست.
وی ادامه داد: خبرنگاران باید یک شخصیت معرفتی، اخلاقی و بصیرتی داشته باشند که این در خبرنگاران قم موجود می باشد.
این استاد و پژوهشگر حوزه با اشاره به گروه های مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: در مرکز فقهی ائمه اطهار فقه سیاسی، فقه ثقلین، فقه کودک، فقه نفت، فقه پزشکی و... در گروه های مختلف وجود دارد.
وی عنوان داشت: فقه پزشکی در سال جاری برای اولین بار است که در طول تاریخ حوزه های علمیه بصورت فقه تخصصی راه اندازی شده است.
چاپ 10 کتاب فقه پزشکی در مرکز ائمه اطهار
همچنین در ادامه حجت الاسلام محمد علی قاسمی با اشاره به گروه فقه پزشکی، خاطرنشان کرد: این گروه از سال 89 شروع به کار کرده است که امسال در سطح تخصصی گروه آموزش قرار دارد.
وی ادامه داد: تاکنون در این مرکز در این گروه 10 کتاب فقه پزشکی  به چاپ رسیده است و 4یا 5 کتاب دیگر هم در دست چاپ قرار دارد و بیش از 3 طرح در حال انجام است.
مدیر گروه فقه پزشکی ائمه اطهار بااشاره به اینکه لازم است در این زمینه کار اساسی صورت بگیرد، اضافه کرد: کسانی که می خواهند در این رشته حضور داشته باشند باید چندین سال در درس خارج فقه تحصیل کرده باشند و در این رشته هم حداقل باید 3 سال تلاش کنند که بخشی بصورت آموزشی و بخشی هم پژوهشی است.
پذیرش هشت نفر در رشته فقه پزشکی
وی ادامه داد: در سال جدید در این رشته هشت نفر با گذراندن مصاحبه های تخصصی خاص پذیرش شده اند و تاکنون هم برنامه های طبق برنامه ریزی در حال ادامه می باشد.
قاسمی با اشاره به سرفصل های این رشته گفت: تمام دروس، سرفصل ها و مطالبی که باید آموزش داده شود در طی سه سال آماده شده است که این مطالب در 4 بخش فقه معاینه، فقه درمان، فقه بهداشت و فقه تحقیقات نوین تقسیم می شود.
رونمایی از کتاب اصول صدر
همچنین در ادامه این کنفرانس هم حجت الاسلام حسن مهدوی با اشاره به تالیف کتاب اصول صدر، اظهار داشت: علم اصول یک علم ابزاری است برای مجتهد شدن تا افراد بوانند از این طریق احکام شرعی را استخراج کنند.
وی ادامه داد: کسانی که بخواهند در علوم اسلامی صاحب نظر شوند باید ابتدا علم اصول را فرابگیرند.
نویسنده کتاب اصول صدربا اشاره به اینکه در علم اصول کتابی به زبان فارسی نداشتیم، گفت: کتاب های اصول بسیار داریم اما یا به نوعی ناقص هستند و یا بسیار پیچیده می باشند که درک و فهم آن برای هر کسی نیست.
وی ادامه داد: تالیف این کتاب 13 سال طول کشیده است که تاکنون 2 جلد از آن به چاپ رسیده است و 5 جلد دیگر هم در دست چاپ می باشد.
 


انتهایی پیام/
http://qomefarda.ir/1047
اخبار مرتبط

نظرات شما