اولویت دولت تامین دارو است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی امشب ۱۷ تیرماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی نظام سلامت، نیاز‌های مردم و حمایت‌های دولت پرداخت.

وزیر بهداشت با اشاره به پویش فشار خون گفت:روزی با کمترین هزینه‌ها بیماری‌های غیر واگیر را می‌توانستیم در کشور کنترل کنیم، اما امروزه با چالش بیماری غیر واگیر مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه فکر کردیم اولین گام بر حسب میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری با مصرف بهینه منابع می‌توانیم اقدام به پیشگیری کنیم ادامه داد: ابتدا به سراغ بیماری پرفشاری خون رفتیم که ۳۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال را گرفتار کرده بود.

نمکی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از مردم از بیماری پرفشاری خود اطلاع نداشتند گفت: جمعیت هدف ما بین ۳۰ سال تا ۷۰ سال است که حدود ۴۰ میلیون نفر می‌شود لذا حدود۴۰ هزار پایگاه در کل کشور راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای ورود ما به وزارت بهداشت، داروها و تجهیزاتی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود، واردات آنها از خارج ممنوع شد گفت: بعضی از تولیدات داخل پاسخگویی کل نیاز به داخل نبود، ضمن اینکه به دلیل اعتماد مردم به برخی برندهای خارجی دارو، برخورد با داروی خارجی را با تندی اجرایی نکردیم تا به مردم شوکی وارد نشود و آنها کمبود دارو احساس نکنند. داروی های خارجی بیماران خاص را که این بیماران به آنها وابسته بودند در یک مرحله قطع نکردیم.

نمکی با بیان اینکه حمایت‌های روحانی از نظام سلامت واقعاً بی‌نظیر است؛ گفت: علی رغم همه تنگناها رئیس جمهور ما را تنها نگذاشتند و اولویت ایشان همواره تامین دارو بوده است.

وی افزود: این قول را از طرف همه اعضای دولت می دهم که اولویت اول دولت تامین کالاهای اساسی، تامین دارو و تامین مواد اولیه ای است که برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز است. 

وزیر بهداشت با اشاره به شیوه زیست و بی‌تحرکی مردم افزود: فشار خون ۱۲ بر روی ۸ طبیعی فرض شده است لذا کسانی که فشار خون بالایی دارند و یا مستعد فشار خون بالا هستند به طور مرتب به مراکز مان فراخوان داده می‌شوند پس با پیامکی که به مخاطبانمان ارسال میکنیم بیماری آن‌ها تحت کنترل قرار می‌گیرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه به مردم دستورالعمل‌های لازم ارائه خواهد شد گفت: مردم باید از مصرف بیش از حد نمک پرهیز کنند و تحرک لازم را داشته باشند تا به مرحله پرفشاری خون نرسند لذا مراجعه مردم و استقبال آن‌ها از طرح فشار خون نشان از همراهی آن‌ها در مرحله اول دارد، این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های بسیج ملی در دنیا تلقی می‌شود که در هیچ کجای دنیا چنین کار بزرگی را شاهد نیستیم.

وی با اشاره به اینکه از تمامی کسانی که ما را در این پویش همراهی کردند قدردانی می‌کنم گفت: در مراحل بعدی برای طرح‌های دیابت، بهداشت روان و سایر بیماری‌های غیر واگیردار از ظرفیت بزرگ ملی استفاده خواهیم کرد، شبکه‌های استانی، صدا و سیما در فراخوان عمومی باعث آگاهی مردم شدند.

نمکی طرح تحول نظام سلامت را یکی از طرح‌های موفق دولت روحانی دانست و گفت: در راستای کاهش پرداخت از جیب مردم توانستیم این پرداختی از جیب مردم را به ۳۵ درصد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت نیازمند مقدماتی بود گفت: برخی از مقدمات این طرح از جمله پرونده الکترونیک سلامت، راهنمای بالینی، سیستم ارجاع پزشک خانواده فراهم نشده است لذا قبل از آغاز طرح تحول باید این مقدمات فراهم می‌شد، منابع پایدار برای طرح تعریف نشده بود و به ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها طرح تحول سلامت گره خورد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بیش از ۸ هزار میلیارد از بیمه تامین اجتماعی دانشگاه‌ها طلب دارند گفت: با ۳ بسته‌ی اصلی طرح تحول را دنبال می‌کنیم، طرح اول طرح کاهش پرداخت از جیب بیمار است، امسال منابع مورد نیاز این بسته‌ها را علیرغم همه تنگنا‌های مالی دولت دریافت کردیم لذا پرداخت از جیب مردم تا پایان سال ۹۹ باید به حدود ۲۵ درصد برسد.

نمکی با اشاره به اینکه طرح دوم مربوط به ماندگاری طبیب در نقاط محروم با مشارکت بخش خصوصی است افزود: بسته سوم مربوط تامین داروی بیماران خاص است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در برخی از مراکز ممکن است ارائه خدمت به مردم به خوبی صورت نگیرد گفت:، اما اکثر قریب به اتفاق مراکز در خدمت مردم هستند و بازرسان ما سرکشی‌های لازم را انجام می‌دهند، اوایل ماه آینده نظارت بر کار را بر عهده مردم خواهیم گذاشت مردم می‌توانند گزارش‌های خود را از ارائه نشدن خدمات مورد نیاز در مراکز درمانی به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند تا تمام گزارشات و شکوائیه‌های مردم به ما منتقل شود.

نمکی در خصوص فرار‌های مالیاتی پزشکان اعلام کرد: آمار دقیقی از فرار‌های مالیاتی پزشکان بدست نیامده است، ولی برخورد جدی با فرار‌های مالیاتی را در دستور کار خواهیم داشت، ولی سعی داریم در فضای کنونی کشور این موضوع را به صورت علنی مطرح نکنیم.

وی پیگیری وجود پایانه‌های فروش در مطب پزشکان و کسر مالیات از درآمد آن‌ها را از وظیفه وزارت بهداشت خارج دانسته و گفت: در سازمان‌های دولتی، مالیات به مقدار تعیین شده قانونی از حقوق کارمند کسر می‌شود، ولی در سازمان‌ها و ارگان‌های خصوصی، این وظیفه برعهده سازمان نظام پزشکی و سازمان‌های مرتبط مالیاتی است و ما هم به عنوان ناظر در کنار ارگان‌ها حاضر خواهیم بود.

نمکی در خصوص سامانه ۱۹۰ نیز افزود: مردم میتوانند شکایت‌های خود نسبت به پزشکان و سازمان‌های مرتبط با وزارت بهداشت را با این شماره تلفن در میان بگذارند تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها رسیدگی شود.

وزیر بهداشت در خصوص واردات کالا‌هایی که نمونه آن‌ها در داخل تولید می‌شود و نمونه داخلی دارند گفت: واردات دارو‌ها و تجهیزات پزشکی که نمونه آن‌ها در داخل تولید می‌شود و از کیفیت لازم برخوردار است، متوقف شده است؛ همچنین برخی دیگر از تجهیزات و دارو‌ها از قبل سفارش داده شده بودند و بعد از مدتی تحویل گرفته شدند که بعد از آن‌ها دیگر سفارش جدیدی در خصوص آن کالا‌ها ثبت نکردیم.

وی ادامه داد: برخی از کالا‌ها و دارو‌های تولید داخل هستند که پاسخگوی نیاز داخل نیستند و باید برای جبران کمبود‌ها برخی تجهیزات و دارو‌ها را وارد می‌کردیم؛ ولی سعی کردیم وابستگی‌ها نسبت به واردات کالا را تا حد خوبی کاهش دهیم.

نمکی همچنین افزود: علی رغم فشار‌های اقتصادی و تحریم‌هایی که بر علیه ما اعمال شده، به جز در مواردی خاص، کمبودی در خصوص دارو‌های اساسی نداریم.

وزیر بهداشت در خصوص فعالیت‌های دولت در خصوص رشد و ارتقاء حوزه بهداشت و سلامت اظهار کرد: حمایت دولت از حوزه بهداشت و سلامت واقعا در نوع خود بی نظیر است و دولت و بانک مرکزی، علی رغم وجود مشکلات فراوان، حوزه بهداشت و سلامت را در هیچ شرایطی تنها نگذاشتند و همواره پشتیبان این حوزه بودند.

وی در ادامه در خصوص افزایش تعرفه‌های بیمارستانی توضیح داد: ما تنها ۱۰ درصد تعرفه‌های بیمارستان‌ها و مراکز دولتی را افزایش دادیم، این در حالی است که کالا‌های اساسی ما گاهی تا ۲۰۰ درصد هم افزایش قیمت داشته اند و سعی کردیم هزینه‌ها را تا حد زیادی به دولت تحمیل کنیم.

سعید نمکی در خصوص خدمت پزشکان بومی در هر منطقه و اصرار آن‌ها برای حضور در شهر‌های بزرگتر گفت: تا نهایتا ۳-۴ سال آینده تمام نقاط محروم از پزشک بومی ثابت برخوردار خواهند بود و ما نخواهیم گذاشت که قانون در خصوص پزشکان در این مناطق زیر پا گذاشته شود و با ایجاد انگیزه‌های لازم در پزشکان، آن‌ها را برای حضور در این مناطق آماده خواهیم کرد.

وزیر بهداشت در خصوص تخلفات بهداشتی برخی از بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی نیز اینگونه توضیح داد: ما در بازرسی از مراکز بهداشتی و درمانی از جدیت بسیار بالایی برخورداریم و هیچگونه تخلفی را در زمینه‌های بهداشتی و درمانی از هیچ مرکزی پذیرفته نمیدانیم؛ چنانچه شخصی مدعی وجود تخلف در مراکز بهداشتی دولتی شد، به ما معرفی کند تا با مرکز برخورد قاطع صورت بگیرد.

نمکی همچنین از جذب نزدیک به ۲۰ هزار نیروی پرستار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ خبر داد و گفت: مجوز‌های لازم را برای جذب پرستاران انجام داده ایم و پیگیر مطالبات آن‌ها از سازمان‌های ذی ربط هستیم.

وی در پایان عنوان کرد: باید با تکیه بر پیشگیری به جای درمان و درمان سرپایی به جای درمان بستری، گامی در راستای کاهش هزینه‌ها بیماران برداریم تا بار نظام سلامت را از دوش مردم از باب ابتلا به بیماری‌ها و از دوش دولت از باب پرداخت هزینه‌های درمانی برداریم.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/10655
اخبار مرتبط

نظرات شما