گزارش قم فردا از افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن؛

این داستان ادامه دارد؛ خانه های گران، شهروندان نگران!

این روز ها با افزایش بی حساب و کتاب قیمت مسکن در کشور خرید مسکن برای چهار دهک ابتدایی تبدیل به رویا شده است که این التهاب بازار مسکن را شاید بتوان با طرح هایی همچون مالیات بر عایدی سرمایه و خانه های خالی از بین برد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، مسکن یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بشر از ابتدای خلقت تا کنون بوده است و طبق قانون تامین آن برعهده دولت قرار دارد البته در سال های اخیر وضعیت بازار مسکن بسیار نامطلوب بوده و قیمت مسکن و اجاره بها رشد غیرمنطقی را داشته است که همین مسئله موجب شده تا قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کند و خانه دار شدن برای قشر ضعیف جامعه تبدیل به رویا شود.

دولت مسکن زوج های جوان و بی مسکن ها را تامین کند
در این راستا نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: دولت طبق آن مصوبه‌ای که تصویب شده است به زوج های جوان طبق قیمت منطقه ای مسکن تحویل دهد ، این اقدام را شروع کند و به این افراد زمین تحویل دهد و یا وام و تسهیلات مورد نظر را در نظر بگیرد تا ساخت و ساز در ایران بخصوص در شهرهای مرزی و روستاها فعال شود.
وی بیان کرد: کارشناسان برای مسئله بالا رفتن تعداد آپارتمان خالی در تهران باید مطالعه کنند و کمیته اقتصادی دولت با نگراش ها و بحث های کارشناسی برای تهران تصمیم خاص و مفیدی را اتخاذ نماید تا مردم تهران مجبور نباشند برای مسکن حدود 50 کیلومتر مسیر را هر روز چندین بار طی کنند.
نماینده مردم ارومیه با اشاره به بافت های فرسوده ، خاطرنشان کرد: باید در داخل بافت های فرسوده  برای مردم کم درآمد و متوسط جامعه مسکن مناسبی را تهیه کنیم.

انتظاری به طول یک عمر برای خرید خانه
اطلاعات مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می دهد با حقوق ها و دستمزدهایی که امروز به کارگران پرداخت می شود خرید یک خانه نقلی به میزان یک عمر طول خواهد کشید در حالی که این عدد در سایر کشورها مانند هلند، دانمارک، آفریقای جنوبی و کانادا بین 9 تا 20 سال است.
از همین رو طبق گزارش طرح جامعه مسکن وزارت راه و شهرسازی در شرایط امروز اگر وام خرید مسکن هم افزایش پیدا کند بازهم چهار دهک اول جامعه نمی توانند سرپناهی برای خود تهیه کنند از طرفی به دنبال افزایش قیمت منزل ، اجاره بها هم با افزایش چندبرابری مواجه شد که این مسئله مشکلات بسیاری را برای خانواده ها با درآمدهای امروزی به وجود آورده است.
 
باید در کشور با فروش نفت رونق اقتصادی ایجاد می کردیم
حجت الاسلام و المسلمین سید ناصرموسوی لارگانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، اظهار داشت: یکی از راه هایی که می تواند کشور را از کلیه مشکلات نجات دهد و چندین سال هم هست مقام معظم رهبری روی آن تاکید کرده است اقتصاد مقاومتی است.
وی اضافه کرد: امروز ما متکی به نفت هستیم، سال ها این ذخیره خدادادی را استخراج و فروخته و هزینه کرده ایم در حالی که باید با پول نفت سرمایه گذاری می کردیم.
موسوی لارگانی با اشاره به اینکه باید با پول نفت تولید، اشتغال را رونق می دادیم، خاطرنشان شد: باید در کشور با فروش نفت رونق اقتصادی ایجاد می کردیم.

از سال های گذشته ما می توانستیم با درآمدی که از نفت بدست می آید در بخش مسکن تولید و اشتغال ایجاد کنیم که با این اقدام هم تقاضای افراد برای مسکن حل می شد و هم اینکه چرخه کشور با تولید بخش مسکن می چرخد در این خصوص  نادر قاضی زاده  در گفتگو باخبرنگار ما گفت: رونق بازار ساخت و ساز مسکن باعث فعالیت 234 نوع کارخانه می شود پس ما برای رونق اقتصادی کشور باید مسکن را در ایران فعال کنیم .

مسکن از تقاضای مصرفی تبدیل به تقاضای سرمایه ای شده است
 اما عامل اصلی این وضعیت، تبدیل «تقاضای مصرفی» به «تقاضای سرمایه‌ای» در بخش مسکن طی ۱۰ سال اخیر بوده که میزان آن، بیش از ۷۵ درصد گزارش شده است.
در اغلب کشورهای جهان، با استفاده از ابزار‌های مالیاتی، هزینه و ریسک تقاضای غیرمصرفی که تنها به منظور کسب سود از عایدی سرمایه و احتکار انجام می شود را افزایش می دهند. «مالیات بر عایدی سرمایه» راهکاری است که تأثیر قابل توجهی در تنظیم بازار مسکن داشته و با سازوکارهایی که بر آن حاکم است، تعادل منطقی بین عرضه و تقاضا برقرار می‌کند.
طرح مالیات بر عایدی سرمایه از تیرماه سال 97 با امضای 117 نفر از نمایندگان برای بررسی مورد تایید قرار گرفت. این طرح در کمیسیون اقتصادی بررسی و با کلیات آن موافقت شد. اما در جریان بررسی جزئیات طرح، علاوه بر اینکه دولت با طرح مذکور مخالفت کرد، هیچ نماینده ای از سازمان امور مالیاتی در جلسه کمیسیون حضور نیافت و علت آن، وعده دولت برای ارائه لایحه ای جامع در آینده ای نزدیک عنوان شد.

زیرساخت دریافت مالیات بر عایدی سرمایه فراهم است
همچنین در این راستا علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به نقش مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن، اظهار کرد: وضع این پایه مالیاتی منجر به کاهش قیمت مسکن می شود.
وی با بیان اینکه دولت اقدام مناسبی برای کنترل بازار مسکن انجام نمی دهد، ادامه داد: طبق نظر کارشناسان حدود ۲.۵ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد.
سلیمی با بیان اینکه کوتاهی دولت در بخش مسکن در شش سال گذشته امروز خود را نشان داده است، تصریح کرد: امروز مسکن در بازار عرضه و تقاضا با چالش های جدی مواجه شده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت بایستی قانون مالیات بر خانه های خالی را هر چه سریع تر اجرا نماید تا بستر سودجویی برای سوداگران جمع شود.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آیا دولتمردان می دانند که امروز برای یک زوج جوان مسکن دار شدن تبدیل به آرزو شده است، تصریح کرد: زیر ساخت دریافت مالیات بر عایدی سرمایه فراهم است و بایستی دولت با تصویب لایحه ای این پایه مالیاتی را ایجاد نماید.

مالیات بر عایدی سرمایه ابزار ساماندهی بازار مسکن
این در حالی است که موسوی لارگانی نماینده مردم درمجلس با اشاره به اینکه سازمان امور مالیاتی عملکرد مناسبی در خصوص دریافت مالیات نداشته است، ادامه داد:  مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن و مالیات بر خانه های خالی دو پایه مالیاتی است که بایستی هر چه سریع تر از سوداگران بازار اخذ شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسکن های کلان شهر ها خالی است، اما صاحبان آنها مالیاتی پرداخت نمی کنند، تصریح کرد: دریافت مالیات بر خانه های خالی در کنار مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه مسکن از التهابات و نابسمانی بازار می کاهد.

در هر حال امیدواریم با طرح هایی مانند مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه بتوان مسائلی مانند افزایش بی حساب و کتاب قیمت مسکن کنترل شود البته که اجرای این طرح ها عزمی جدی از سوی دولت را می خواهد.
حسین حیدری
انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/11379
اخبار مرتبط

نظرات شما