قم فردا گزارش می‌دهد؛

زلزله زنگ جبران‌ناپذیر بافت فرسوده قم/ منتظر زلزله در قم نباشید!

با توجه به وسعت زیاد بافت فرسوده و خطرات آن مسئولان قم نباید منتظر باشند تا زلزله ای جبران ناپذیر در قم رخ دهد تا بعد از آن به فکر احیای بافت فرسوده شهر باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بافت فرسوده و آسیب های جانی و مالی بافت فرسوده شهر قم که وقتی زلزله ای در شهرهای اطراف و یا در قم رخ می دهد مسئولان شهری به یاد آن می افتند و به نقد آن می پردازند و بعد به فراموشی سپرده می شود گویا باید منتظر ماند تا یک زلزله رخ دهد تا بعد از خسارت های جبران ناپذیر آن مسئولان فکر اساسی برای احیا بافت فرسوده قم انجام دهند.

سال هاست یک از معضلات هسته مرکزی قم و برخی محله های قم  بافت قدیمی و کوچه ها باریک این محله ها است تا جایی که دید  این کوچه های عجیب در مرکز کلان شهر قم باعث تعجب است، کوچه هایی با بافت قدیمی و خانه های کاه گلی و کوچه های باریک  و عرض کم و تیر چراغ برق های پوسیده چوبی که عمرشان سالهاست گذشته اما هنوز هم به تعداد زیاد در این کوچه ها ایستاده اند.

خانه های ناامن در بافت فرسوده شهر

کوچه‌های باریک شیب ‌دار و بدون آسفالت محله امامزاده ابراهیم(ع)، محله آذر و چهل اختران قم باعث شده در مواقع بروز حوادث خودروهای امدادی برای ورود به محل دچار مشکل شوند عمده بافت فرسوده در مناطق2،3 و 6شهرداری قم است، البته حلبی آبادهای اطراف جمکران را نیز باید به این آمار اضافه کرد حلبی آباد جمکران با خانه‌هایی که مصالح آن کاه‌گل، حلب و تیرهای چوبی بوده و آن‌ها را به اسکانی خطرناک و ناامن تبدیل کرده است.


مردم به دلیل شرایط سخت اقتصادی و فقر ناگزیرهستند اقدامی برای حل ساختمان فرسوده خود نکنند اما مسئولان از جمله دولت و شهرداری باید برای ترغیب مردم به اصلاح بافت های فرسوده طرح های تشویقی در نظر بگیرند.

1700هکتار از شهر قم در بافت فرسوده قرار دارد

روح الله امراللهی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در گفتگو با خبرنگارقم فرداا اظهار داشت: 1700هکتار از محدوده شهر قم مشمول بافت فرسوده قم است، بخش های از این بافت توسط اداره کل راه و شهرسازی و بخش بیشتری توسط شهرداری قم مورد مطالعه قرار گرفته و در زمینه های مختلف از جمله ساماندهی و بهسازی طراحی شده است، بخشی از این مطالعات صورت گرفته در بافت تاریخی شهر بوده که بحث مرمت شهری مطرح بوده است.

وی گفت: تشویق هایی از جنبه های مختلف از جمله عوارض ساخت در ادوار مختلف در نظر گرفته‌شده است از جمله شورای شهر به دنبال این است که مجدداً بحث قیمت های منطقه ای که با افزایش روبرو بوده است را تا حدود زیادی در محدوده 1700 هکتار بافت فرسوده شامل معافیت های مالیاتی شود که این مسئله به زودی تصویب می شود که ساختمانی که در سال های قبل از 1372 احداث شده اند که شامل این معافیت ها می شوند.

امراللهی افزود: دولت هم  وام هایی را پیش بینی کرده است که از طریق بانک مسکن پرداخت می شود که در ادوار مختلف این وام ها پرداخت شده است اما با وجود همه این تمهیدات وضعیت ایده آلی در اصلاح بافت فرسوده قم نداشته ایم زیرا که تجدید بنا نسبت به ساخت بنا در یک زمین خالی بسیار کار پردردسری‌تری است به همین خاطر نوعاً افرادی که در زمینه ساخت و ساز ورود پیدا می کنند به صورت ناخواسته ترغیب می شوند در بافت هایی که زمین خالی است فعالیت کنند و علاقه‌ای برای ساخت در بافت های قدیمی و فرسوده ندارند.

 رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم افزود: با وجود همه این معافیت های که اعمال می شود  در عمل در بافت های فرسوده اتفاق ایده آلی رخ نمی دهد و یک نارضایتی نسبی وجود دارد.

وی تأکید کرد: تقریباً تمام هسته مرکزی شهر قم شامل بافت فرسوده می شود بافت فرسوده به دلیل محدودیت شبکه معابر محدودیت عملیاتی و ساختمانی ایجاد می کند و برخی از هزینه های اجرایی و زمان ساخت و ساز را زیاد می کند به همین خاطر کمتر مورد استقبال قرار می گیرد.

فاجعه بافت فرسوده قم را تهدید می کند

مردم ساکن در مناطق با بافت فرسوده در قم از قشر ضعیف  و متوسط جامعه هستند و توان بازسازی خانه های خود را ندارند و حتی بسیاری از آن‌ها در این خانه‌های فرسوده مستأجر هستند و از سرناچاری مجبور به زندگی در این شرایط سخت هستند از طرفی بیشتر بافت های فرسوده در محله های قدیمی قم  با کوچه های کم عرض قرار دارند مشمول تعریض می شوند و ملک باید چند متر عقب نشینی کند و کوچکتر شود به همین خاطر مالکان برای اصلاح بافت فرسوده خود رغبتی ندارند و این معضل همچنان پا برجاست و همچنان احتمال یک فاجعه با یک زلزله ناگهان شهر و بافت فرسوده را تهدید می کند.

حل معضل بافت فرسوده و خطرات آن همکاری مردم و مسئولان شهری را می طلبد با توجه به تسهیلات و معافیت ها که برای احیای بافت فرسوده در نظر گرفته شده و مورد استقبال مردم قرار نگرفته باید شهرداری و اعضای شورای شهر قم تصمیمات جدید و جدی تر را اتخاذ کنند.



انتهای پیام/170
گالری عکس
http://qomefarda.ir/11434
اخبار مرتبط

نظرات شما