نیویورکر: سناتور آمریکایی از ظریف برای دیدار با ترامپ دعوت کرد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، یک رسانه آمریکایی مدعی شد در دیداری که حدود ۲۰ روز پیش میان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و یک سناتور آمریکایی در نیویورک برگزار شد، ظریف یک دعوتنامه غیرمنتظره از جانب او برای دیدار با ترامپ دریافت کرد اما نپذیرفت.

روزنامه نیویورکر در این باره به نقل از برخی منابع ایرانی و آمریکایی که نامی از آنها نبرده نوشته است: «رند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) در دیدار با ظریف در نیویورک به او گفت که ترامپ به او اختیار داده تا وزیر خارجه ایران را برای یک دیدار خصوصی با رئیس‌جمهور آمریکا به کاخ سفید دعوت کند اما ظریف پاسخ داد که تصمیم‌گیری درباره این دیدار برعهده او نیست و باید در این باره با تهران مشورت کند.»

به نوشته این روزنامه، ظریف همچنین در ادامه خطاب به رند پال گفته است که از نظر او چنین دیداری ممکن است دستاوردی بیش از انداختن چند عکس نداشته باشد.

نیویورکر در گزارش خود در این باره نوشته است: «طبق گفته چند منبع مطلع، حدود سه هفته پیش از سفر ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل، یک واسطه از طرف رند پال با ایرانی‌ها [درباره برگزاری یک دیدار] تماس گرفت و خودِ رند پال نیز در روز ۱۴ ژوئیه یعنی یک روز پیش از عزیمت به نیویورک برای دیدار با ظریف، در زمین گلف ترامپ در ویرجینیا با او درباره ایران گفت‌و‌گو کرد.»

طبق گزارش نیویورکر، در روز ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) رند پال و مشاور ارشدش "داف استافورد" با ظریف در محل اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل دیدار کردند. آنگونه که این روزنامه آمریکایی نوشته است، ظریف و رند پال ابتدا درباره موضوعاتی چون برنامه هسته‌ای ایران و تنش‌های اخیر در خلیج فارس گفت‌و‌گو کردند و سپس ظریف در این مکالمه حدودا یک ساعته، پیشنهاداتی را که بعدا رئوس آنها را به خبرنگاران نیز گفت، برای خروج از بن‌بست هسته‌ای و رفع نگرانی‌های ترامپ مطرح کرد.

به نوشته نیویورکر، دو مورد از پیشنهادات ظریف این بوده که مجلس ایران می‌تواند فتوای رهبر معظم ایران درباره ممنوعیت ساخت و استفاده از تسلیحات هسته‌ای را به قانون تبدیل کند و همچنین پروتکل الحاقی را پیش از موعد مقرر (در سال ۲۰۲۳) تصویب کند. ظریف همچنین در ادامه به رند پال گفته است که اگر ترامپ چیزی بیشتر از این می‌خواهد باید امتیازات بیشتری به ایران پیشنهاد دهد.

نیویورکر می‌گوید رند پال سپس از وزیر خارجه ایران می‌خواهد که با حضور در کاخ سفید، شخصا پیشنهادات خود را با ترامپ در میان بگذارد. او می‌گوید که ترامپ به او این اجازه را داده تا وزیر خارجه ایران را به اتاق بیضی‌شکل کاخ سفید دعوت کند اما ظریف این دعوت را نمی‌پذیرد و با بیان اینکه تصمیم‌گیری در این باره تنها برعهده او نیست و او ابتدا باید با تهران مشورت کند، خطاب به سناتور آمریکایی می‌گوید که دستاورد چنین دیداری از نظر او چیزی فراتر از چند عکس [یادگاری] نخواهد بود.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/11622
اخبار مرتبط

نظرات شما