نشریه فارن پالیسی در گزارشی بررسی کرد؛

چرا شاهدخت‌های عربی از کشورهایشان فرار می‎کنند؟

نشریه فارن پالیسی در گزارشی به این مطلب پرداخت که چرا بسیاری از افراد ثروتمند و مشهور در کشور‌های عربی می‌خواهند از کشور‌های خود بگریزند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نشریه فارن پالیسی در گزارشی نوشت شمار شهروندان عربستان سعودی که در سال‌های اخیر از این کشور پادشاهی گریخته و به سایر کشور‌های جهان پناهنده شده‌اند، بیش از سه برابر شده است.

پایگاه اینترنتی این نشریه آمریکایی در سرمقاله خود با عنوان «چرا شاهدخت‌های عربی از کشورهایشان فرار می‎کنند؟» به قلم سردبیران ارشد نشریه فارن پالیسی، نوشت: ما در این سرمقاله به این مطلب می‌پردازیم که چرا بسیاری از افراد ثروتمند و مشهور در کشور‌های عربی- از شاهزاده هیا گرفته تا شاهدخت شیخه لطیفه- می‌خواهند از کشور‌های خود بگریزند.

این هفته، شاهدخت هیا (بنت حسین، دختر ملک حسین، پادشاه سابق اردن) همسر حاکم دبی که دیگر با وی زندگی نمی‌کند و خواهر ناتنی پادشاه کنونی اردن، در دادگاه لندن رسماً درخواست صدور حکم عدم مزاحمت- برای حفاظت از خود و جلوگیری از آزار و تهدید دو فرزندش (یک دختر و یک پسر) - کرد.

شاهدخت هیا که چند ماه پیش برای فرار از دست شوهرش، از امارات عربی متحده گریخته بود، همچنین از دادگاهِ یاد شده در لندن خواست که حق حضانت دو فرزندش را- که با او به انگلیس فرار کرده‌اند- به وی بسپارد تا او مجبور نشود آن دو را به دبی بازگرداند و به پدرشان تحویل دهد. هیا گفت قرار بود در دبی یکی از فرزندانش را که دختر است به زور وادار به ازدواجی کنند که از قبل تعیین شده بود (ازدواج اجباری) و دخترش به همین دلیل با مادر خود به انگلیس آمده است. هیا افزود که هدف وی از فراری دادن دخترش از امارات، حفاظت از وی در برابر خشونت یا اذیت و آزار بوده است.

شاهدخت هیا صرفاً بخشی از موج اخیر زنان ثروتمند در کشور‌های عربی است که از کاخ‌ها و قصر‌های خود می‌گریزند. آن سرنوشتی که در کشور‌های غربی در انتظار این زنانِ متمول عربی است، ممکن است بر سرنوشت سایر افراد پناهجو که به غرب می‌گریزند تأثیرگذار باشد، زیرا اگر کشور‌های غربی به این زنان ثروتمند عربی پناه دهند، آنگاه سایر پناهجویان و کسانی که از کشور‌های خود گریخته اند نیز ممکن است با استناد به این پرونده ها، خواهان رفتارِ خوبِ کشور‌های غربی با خودشان و با سایر پناهجویان شوند.

اوولا سالم، یک خبرنگار انگلیسی-مصری نوشت: مشکلی که به ویژه در خصوص مسئله شاهدخت هیا وجود دارد این است که وی مدت‌های مدید است که از مشهورترین و اجتماعی‌ترین شش زنِ حاکم کنونی دبی- یعنی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم- بوده است. شاهدخت هیا همواره در مراسم منطقه‌ای و بین‌المللی به شخصیت‌های مهم از سایر کشور‌ها خوشامد می‌گفته و حتی در آن نشست‌ها سخنرانی هم می‌کرده است. این‌ها به خودی خود، طرز رفتار‌های بسیار غیرعادی برای همسر یکی از حاکمان کشور‌های (حاشیه) خلیج فارس به حساب می‌آمده است.

اوولا سالم افزود: شاید به دلیل شهرتِ بیش از حد شاهدخت هیا بوده است که شوهرش، پس از ناپدید شدن وی، حرکتی غیرعادی در انظار عمومی انجام داد: یکی از دوستان شیخ محمد در شبکه‌های اینترنتی-اجتماعی قطعه شعری را منتشر کرد که گفته می‌شود خودِ شیخ محمد آن را سروده است و در آن، یک زن (همسر خود) را به خیانت به شوهرش متهم کرده است. اوولا سالم تأکید کرد: این نشان دهنده تناقضی آشکار میان وجهه عمومی دبی- به عنوان مرکزی برای تجارت جهانی- و این واقعیت است که بسیاری از زنان در امارات عربی متحده بر اثر فرهنگ تبعیض آمیز و سیستم قضایی ناعادلانهِ این کشور، از حق و حقوق خود همواره محروم می‌شوند.

این منبع افزود: شاهدخت هیا تنها زن مشهور عربی نیست که اخیراً توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. چندین زن عضو خاندان‌های سلطنتی کشور‌های عربی از کشور‌های خود فرار کرده یا تلاش کرده‌اند خود را از شرایط بد در کشورهایشان رها کنند. به عنوان مثال، شیخه لطیفه، دختر شیخ محمد- که پیش از سوار شدن بر یک قایق فرانسوی برای گریختن از کشورش، پیامی ویدیویی در خصوص مصائب و شرایط بدی که در آن گرفتار بوده است، منتشر کرد- باعث معطوف شدن توجهات بین‌المللی به خودش شد. البته مأموران اماراتی وی را دستگیر کردند و به امارات بازگرداندند. اکنون وی در حبس خانگی- همراه با تزریق دارو‌ها (برای آرام نگه داشتن وی) - به سر می‌برد.

برای اوولا سالم، تعداد زیاد زنانی که تلاش می‌کنند از کشور‌های عربی بگریزند، اصلاً امری عجیب یا غیرمنتظره نیست، زیرا به گفته وی: «اکثر زنان در جهان عرب از لحاظ اجتماعی، محروم هستند.» شایان ذکر است که شمار شهروندانی که از عربستان سعودی گریخته به سایر کشور‌ها در سراسر جهان پناهنده شده اند، از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۷, سه برابر شده و به ۸۰۰ تن رسیده است.




انتهای پیام/
منبع:باشگاه خبرنگاران
http://qomefarda.ir/11674
اخبار مرتبط

نظرات شما