وجود ۱۵۸۰ هکتار بافت فرسوده در شهر قم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: هزار و 580 هکتار بافت فرسوده مصوب شده در این شهر وجود دارد و این بافت در 6 منطقه شهرداری قم پراکنده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، غلامرضا جانقربان  با اشاره به وسعت شهر قم، اظهار کرد: وسعت این شهر حدود ۴۵ هزار هکتار به لحاظ محدوده و حریم است، محدوده شهر قم ۱۳ هزار هکتار در قالب هشت منطقه شهرداری است و حریم این شهر ۳۲ هزار هکتار است که باید شهرداری از آن مراقبت کند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم ادامه داد: هزار و ۵۸۰ هکتار بافت فرسوده مصوب شده در شهر قم وجود دارد و مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی در این شهر ۳۰۰ هکتار است، از جمله ویژگی‌های بافت فرسوده شهر قم سکونت جمعیت زیاد در این بافت و ریزدانگی و نفوذناپذیری آن است.

جانقربان افزود: در دل بافت فرسوده این شهر، ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی وجود دارد و یکی از دلایل عقب ماندگی بافت فرسوده شهر قم، وجود بافت تاریخی است، به جز مناطق چهار و هشت در بقیه مناطق هشت گانه شهرداری قم، بافت فرسوده وجود دارد، ۶۰ درصد جمعیت این شهر در بافت‌های ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند.

وی نسبت بافت فرسوده در شهر قم را نسبت به بقیه کلان‌شهرها بالا دانست و تصریح کرد: حدود ۷۰۰ هکتار از این بافت جزو مناطق قدیمی شهر است که در هسته مرکز شهر قم قرار دارد، مابقی این بافت نیز با وجود نداشتن قدمت زیاد به دلیل ریزدانگی، نفوذناپذیری و شبکه معابر کم عرض جزو بافت فرسوده شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم خاطرنشان کرد: بافت فرسوده یک موضوع بین بخشی است و احیای آن تنها توسط شهرداری ممکن نیست و دولت باید در این زمینه کمک کند، موضوع بازآفرینی شهری از چند سال برای احیای بافت فرسوده در کشور مطرح شد.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/12110
اخبار مرتبط

نظرات شما