پشت پرده گرانی شکر در بازار چیست؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، این روزها بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت اقلام پر مصرف با نوساناتی روبرو شده که شاید از هرکسی سوال کنید دیگر برایش موضوع عادی باشد، اما در این میان گرانی بیش از حد و چند برابری برخی از کالاها مایه تعجب بسیاری از مردم شدو این سوال را به وجود آورده که واقعا علت اصلی گرانی این دانه های شیرین سفید رنگ چیست ؟ آیا این موضوع  پشت پرده خاصی دارد ؟
 
 اما در این میان ظاهرا مسئولان اعلام کرده‌اند که به دلیل آغاز فصل برداشت نیشکر و همچنین به منظور حفظ ذخایر راهبردی، دیگر شکر به نرخ دولتی در بازار توزیع نمی‌شود، از این رو واحدهای تولیدی باید محصولات مورد نیاز خود را از بازار تأمین کنند. با این حال از آنجا که چغندرقند در مهر‌ماه در خراسان رضوی برداشت می‌شود، این مسئله سبب شده است تا صنایع غذایی استان مجبور شوند شکر مورد نیاز خود را از سایر استان‌ها تأمین کنند. در این میان برخی از فعالان صنفی معتقدند که کارخانه‌های تولید‌کننده شکر این محصول را به میزان کافی در استان دارند، اما توزیع قطره چکانی سبب ایجاد مشکلاتی برای صنایع غذایی شده است.
 
شکر، با همت سودجویان تبدیل به دُر گرانبهای بازار شد/ انبارها پر از شکر اما قیمت ها
 
در حالی که چندی است رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از وضعیت مطلوب ذخایر شکر در استان خبر داده است، سوء استفاده متخلفان در فروش شکر قیمت مصوب در بازار‌های آزاد باعث کمبود شکر در بازار‌های استان و افزایش قیمت این محصول شده است.

حمیدرضا رجوعی رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم بازار کشور و با هدف حمایت از تولیدات داخلی، قیمت مصوب شکر از تاریخ بیشت و هشتم مرداد ماه، درب انبار کارخانجات، از سه هزار تومان در هر کیلو به چهار هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف کننده به چهار هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو افزایش پیدا کرده است.

او ادامه داد: هم اکنون شکر مورد نیاز شبکه‌های توزیع با محوریت منابع و تولیدات داخلی تامین می‌شود و واحد‌های صنایع غذایی که مصرف کننده شکر هستند و واحد‌های صنفی و شبکه‌های توزیع مصارف خانوار، برای دریافت شکر به واحد‌های تولیدی معرفی شده اند.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اکنون ذخایر استراتژیک شکر استان مطلوب بوده و هیچ گونه کمبودی در تامین نیاز بخش‌های مختلف وجود ندارد.

در حالی که گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خراسان رضوی از وضعیت بازار، حاکی از افزایش قیمت شکر به کیلویی ۸ هزار تومان است.
 
حمید فروشنده مواد غذایی به خبرنگار ما می‌گوید: به دلیل فعالیت واسطه‌ها در بازار، شکر با قیمت مصوب به دست مصرف کننده نمی‌رسد و هم اکنون فروشنده‌ها با قیمت دلخواه خود شکر را دربازار به فروش می‌رسانند.

او ادامه داد: محصول شکر قبلا با قیمت‌های چهار هزار و ۲۰۰ تومان و سپس پنج هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید، اما هم اکنون تا ۸ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

این فروشنده مواد غذایی می‌گوید: متخلفان ، شکر‌های قیمت مصوب را در بازار آزاد می‌فروشند و این باعث کمبود شکر در بازار شده است.

در ادامه گزارش، خبرنگار باشگاه خبرنگاران به یکی از فروشگاه‌های دولتی مراجعه کرد که به دلیل کمبود محصول، شکر برای فروش ارائه نمی‌شد.

این فروشنده گفت: شکر به صورت کیلویی برای فروش وجود ندارد و فقط شکر به صورت بسته بندی کارخانه‌ای به وزن ۹۰۰ گرم برای فروش دارند که بسته‌ای ۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد.
 
اما پس از شنیدن درد و دل بازاریان برای ریشه یابی موضوع گرانی شکر در این چند وقت اخیر به سراغ تولیدکنندگان هم رفتیم تا با رصد کارخانه های تولید و صحبت با تولیدکنندگان شکر ببینیم که آیا مشکل در کارخانه های تولید است و با کمبود تولید روبرو هستیم یا کارخانه های موجود با تمام ظرفیتی که دارند جوابگوی نیاز بازار های مصرف داخلی هستند یا خیر.

از کارخانه های تولید شکر چه خبر؟

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در محدوده باستانی هفت‌تپه و بر روی آثار به جامانده از تمدن ایلام بنا شده است. این شرکت در نزدیکی شهر تاریخی شوش دانیال و معبد چغازنبیل در حدفاصل ۴۵ کیلومتری جاده اندیمشک به اهواز در استان خوزستان قرار دارد.

سابقه کشت و بهره‌برداری از نیشکر در این منطقه به گذشته‌ای دور بازمی‌گردد، اما به‌طور رسمی این شرکت کار خود را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد و در سال ۱۳۵۴ به‌طور رسمی با نام شرکت، دارای اختیار انجام عملیات کشاورزی برای تولید نیشکر و ایجاد صنایع و فراورده‌های وابسته ثبت گردید.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

در سال ۱۳۹۱ پروژه بازسازی و نوسازی تجهیزات مکانیکی با هدف افزایش تولید شکر، بر عهده شرکت نوسازی صنایع ایران قرار گرفت و هم اکنون با گذر از موقعیت‌های بحرانی مختلف و مقاومت در مقابل تحریم ها، چرخ تولید در این شرکت در حال گردش است و تولید رونق دارد. به منظور بررسی شرایط تولید شکر در کارخانه حضور یافتیم و آخرین وضعیت تولید را جویا شدیم.

کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، نگین کشور

غلامرضا صابریان زاده قائم مقام مدیرعامل در امور تولید شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه  گفت: این شرکت یکی از واحد‌های تولیدی بسیار قدیمی در زمینه تولید شکر محسوب می‌شود و به عنوان نگین شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر در کشور معرفی می‌شود.

او با بیان اینکه امسال با افزایش کشت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتاری، تلاش می‌کنیم تولید را نیز افزایش دهیم، افزود:  امسال ، ۴۰ هزار تن شکر و در سال آینده ۷۰ هزار تن شکر از نیشکر‌های کشت شده به دست می آید.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

سهم ۵ درصدی شرکت نیشکر هفت تپه در تولید شکر کشور

صابریان زاده اظهار داشت: میزان مصرف شکر تولیدی داخل کشور ۲ میلیون تن است که شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه سهم ۵ درصدی در تولید محصول مورد نیاز کشور را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه میزان تولید شکر در این شرکت در مقایسه با سال گذشته افزایش نشان می‌دهد، تصریح کرد: ظرفیت اسمی شرکت تولید ۱۰ هزار تن در سال است که پیش بینی می‌شود امسال  میزان تولید شکر به بیش از ۵۰ هزار تن برسد.

او اذعان داشت: بسیار امیدوار هستیم که خیزی برای تولید ۱۰۰ هزار تن شکر برابر با ظرفیت اسمی شرکت کشت و صنعت نیشکر و توزیع در بازار مصرف برداریم.

غلامرضا صابریان زاده ادامه داد: تاکنون هر مقداری که شکر در این شرکت تولید شده با ایجاد صنایع بسته بندی در اوزان و مصارف مختلف رستورانی، فرودگاهی و خانگی به بازار عرضه می‌کنیم و تلاش داریم با افزایش تولید محصولات بسته بندی بتوانیم سهم موثری در بازار داخلی و همچنین در زمینه صادرات داشته باشیم.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

قائم مقام مدیرعامل در امور تولید شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در پاسخ به این سوال که چند نفر در شرکت کشت و صنعت هفت تپه مشغول به کار هستند، اذعان داشت: در مجموع، تعداد بیش از ۵ هزار کارگر در قسمت‌های مختلف این شرکت مشغول به کار هستند که در مقاطع مختلف این رقم متغیر است.

غلامرضا صابریان زاده ادامه داد: تلاش می‌کنیم امسال که از سوی مقام معظم رهبری به سال رونق تولید نامگذاری شده است، معیشت مردم را تامین کنیم و بتوانیم سهم عمده‌ای در کاهش بیکاری منطقه داشته باشیم که این امر با همکاری و فعالیت همه جانبه محقق می‌شود.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

تلاش برای افزایش تولید شکر و توزیع در بازار مصرف

او در ادامه بیان کرد: باتوجه به تلاش این شرکت و سایر شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر خوزستان برای تولید شکر، امیدواریم تولید کفاف مصرف را بدهد، چراکه شرایط تولید محیا است و مشکلی برای تولید و عرضه بازار وجود ندارد.

صابریان زاده اذعان داشت: هیچ نگرانی برای تامین شکر مورد نیاز بازار وجود ندارد و آبان ماه امسال شکر تولیدی این شرکت در بازار مصرف توزیع خواهد شد.

او یکی از اهداف هیئت مدیره این شرکت را پرداخت حقوق کارگران و کارمندان عنوان و تصریح کرد:  تا به امروز حقوق پرسنل به موقع پرداخت شده و می‌شود.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

این مقام مسئول در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تاکید کرد: نگرانی برای پرداخت حقوق کارکنان وجود ندارد و در شرایط اقتصادی موجود تلاش کردیم منابع مالی مورد نیاز را تامین کرده و حقوق پرسنل به موقع پرداخت گردد.

جبران کاهش تولید سال‌های قبل با صنایع وابسته

غلامرضا صابریان زاده بیان داشت: با توجه به کاهش تولید در سال‌های قبل، هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تصمیم گرفته صنایع وابسته از جمله؛ کارخانه تولید الکل، ام دی اف با استفاده از باگاس نیشکر را راه اندازی نماید.

او گفت: با راه اندازی سایر صنایع اشتغالزا نظیر؛ تولید روزانه یک هزار تن، یک هزار تن شیرخشک، چسب، فرمالین و... زمان کاشت تا برداشت و توقف تولید در این مدت زمان، گامی موثر در کاهش بیکاری در منطقه برداریم.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

بسته بندی روزانه ۵ تن شکر

یکی از کارگران مشغول به کار در بخش بسته بندی شکر گفت: عملیات بسته بندی شکر در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با همت مدیرعامل این شرکت از دی ماه سال ۹۷ به بهره برداری رسید و روزانه ۵ تن شکر بسته بندی می‌شود.

او افزود: طرح‌های مستعد دیگری از جمله؛ تولید شکر طعم دار نیز درحال پیگیری است که با اجرای این طرح، شکر در طعم‌های زنجفیل، دارچین و لیمو تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

پس از بررسی آخرین وضعیت تولید شکر و اشتغال کارگران در این کارخانه، در اراضی نیشکر حاضر شدیم درخصوص چگونگی مراحل کشت محصول نیشکر با مدیر کشاورزی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و کارگران مشغول در این اراضی گفت‌وگو کردیم.

برداشت ۲۵۰ هزار تن نیشکر در هفت تپه

حمید کریمی پور مدیر کشاورزی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه  گفت: عملیات کشت نیشکر از شهریورماه آغاز شده و تاکنون ۷۰۰ هکتار از اراضی که به کشت این محصول رفته است.

او افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، مقرر گردید کشت نیشکر در ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی انجام شود که انتظار می‌رود از این مقدار زیر کشت، برای فصل آینده ۲۵۰ هزار تن نیشکر و ۲۵ هزار تن شکر حاصل شود.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

کریمی پور اظهار داشت: عملیات کشت نیشکر با بکارگیری تعداد زیادی از کارگران انجام می‌شود و قلمه‌ها به وسیله کارگران و با استفاده از وسیله‌ای به نام نِی بُر در بسته‌های ۵۰ عددی آماده و برای کشت مورد استفاده قرار می‌گیرند، به این شکل که هر قلمه باید حداقل دارای ۳ جوانه یا چشمک باشد تا بتوانیم محصولی مرغوب و با کیفیت تولید کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: در هر هکتار از اراضی، حدود ۲۰ هزار قلمه که چیزی حدود ۴۰۰ تا ۴۲۰ دسته می‌شود، کشت می‌گردد.

لزوم آبیاری اراضی پس از اتمام عملیات کشت نیشکر

مدیر کشاورزی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه درخصوص روش کشت این محصول گفت: عده‌ای از کارگران نی‌ها را درون فارو که بوسیله ماشین آلات کشاورزی ایجاد می‌شود می‌کارند، ضمن اینکه پس از اتمام عملیات کشت، بوسیله کاور یا پوشش مکانیکی و سپس پوشش دستی و سمپاشی انجام می‌شود و در پایان آبیاری اراضی صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: آبیاری بلافاصله پس از کشت الزامی است، چراکه از خراب شدن قلمه‌های کشت شده در گرمای شدیدی که در استان خوزستان حاکم است جلوگیری می‌کند.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

یکبار کشت، ۵ سال برداشت محصول

حمید کریمی پور اذعان داشت: با هربار کشت نیشکر می‌توان به مدت ۵ سال محصول برداشت کرد، به این صورت که در سال برداشت انتظار داریم بیش از ۱۰۰ محصول به دست آید، ضمن اینکه در سال‌های بعد در مجموع حدود ۴۰۰ تن نیشکر تولید و برداشت خواهد شد.

او نیشکر را یک محصول دائمی از بین نباتات صنعتی دانست و بیان کرد: به این دلیل محصول دائمی محسوب می‌شود که تا ۵ سال می‌توان محصول برداشت کرد و اگر زمین مشکلی نداشته باشد و تناژ بالای ۸۰ تن به دست دهد، برداشت این محصول تا سال‌های ششم و هفتم ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه در مزارع نیشکر هفت تپه تا برداشت سال دهم هم تجربه شده است.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

حکیم چنانی که در مزارع نیشکر مشغول به کشت بود،  گفت: از سال ۹۵ در این مزارع بصورت فصلی مشغول به کار بودیم و خداروشکر بیکار نیستم و می‌توانم با دریافت حقوق، هزینه‌های زندگی و خانواده را تامین کنم.

او در ادامه گفت: برای رفع بیکاری در دیگر فصول سال، مسئولان شغلی دائمی برای ما و سایر کارگران فراهم کنند تا با قراردادی شدن، نگران بیکاری و هزینه‌های زندگی نباشیم.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

یکی دیگر از کارگران حاضر در عملیات کشت نیشکر بیان داشت: روزانه حدود ۲۴۰ نفر در طرح توسعه و ۲۴۰ نفر در طرح کشت فعلی قلمه‌ها را تامین می‌کنند.

او افزود: تعداد ۴۰ نفر بصورت دسته بارگیری با تراکتور‌ها قلمه‌ها را بارگیری کرده و برای انجام عملیات کشت ارسال می‌شود.

این کارگر اظهار کرد:  امسال با همت مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شوش، توانستیم کشت نیشکر تا مرز ۳۰ هکتار در روز را اجرایی کنیم.

نِی‌های شیرین اشتغال به گِل نشستند

شرکت نیشکر هفت تپه برای ۵ هزار نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاده کرده و قصد دارد با افزایش سطح زیر کشت، تولید و اشتغال را رونق دهد.

برای رسیدن به تولید پایدار و بی نیاز شدن از واردات شکر به کشور و خروج ارز از کشور نیازمند عزم جدی و حمایت مسئولان است که منجر به کاهش معضل بیکاری و رشد اشتغال در استان خوزستان می‌شود.




انتهای پیام/
منبع:باشگاه خبرنگاران
http://qomefarda.ir/12127
اخبار مرتبط

نظرات شما