رئیس سابق دانشگاه پیام نور قم:

امروز برای سالمندان نظام درمانی مناسبی نداریم/پیری جمعیت مساوی با فروپاشی اقتصاد کشور

رئیس سابق دانشگاه پیام نور قم با اشاره به پیری جمعیت درآینده کشور، گفت: امروز برای سالمندان خیابان کشی، شهرسازی و نظام درمانی درست و مناسبی نداریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، جمعیت یکی از عواملی است که تاثیر مستقیم روی رشد همه جانبه اقتصادی، سیاسی و ... کشورها دارد. از این جهت همواره مورد توجه کارشناسان، نخبگان، سیاستمداران و مسئولین کشورهای مختلف بوده است.

این مساله موجب شده کشورهای مختلف جهان سیاست های تشویقی را در جهت افزایش جمعیت خود اتخاذ نمایند. با وجود هزینه های سنگین این سیاست های تشویقی که بعضا بخش قابل توجهی از بودجه کشورها را به خود اختصاص می دهد، اما با توجه به اهمیت مساله جمعیت، دولت ها حاضرند این هزینه های سنگین را برای تضمین رشد و توسعه پایدار کشورشان انجام دهند.

مشکل اساسی امروز ما بیش از آن که کمبود جمعیت باشد، پیری جمعیت است. پیری جمعیت به خوبی می تواند اقتصاد یک کشور را دچار فروپاشی کند. جمعیت فعال یک کشور که در سن کار هستند، شاغل بوده و ارزش افزوده اقتصادی تولید می کنند. دولت از محل حق بیمه های آن ها و با پشتوانه اقتصاد خود صندوق های بازنشستگی و نظام تامین اجتماعی را راه اندازی می کند که این نهادها علاوه بر تامین برخی خدمات درمانی، به بازنشستگان مستمری می دهند.

دکتر علیرضا آقایوسفی عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسئله جمعیت و آینده کشور، اظهار کرد: در اولین قدم باید شرایط رفاهی سالمندان را فراهم کنیم تا افراد نسبت به دوران سالمندی خود اضطراب نداشته باشند.
وی ادامه داد: وقتی شما جمعیتی را به فرزندآوری ترغیب می کنید آنها در نگاه اول به دوران سالمندی توجه می کنند که آیا کسی در این دوران از آنها مراقب خواهد کرد و آیا زندگی آنها تامین است؟

عضو انجمن روانشناسان به شرایط امروز اشاره و ابراز کرد: امروز برای سالمندان خیابان کشی، شهرسازی و نظام درمانی درست و مناسبی نداریم؛ همه این مسائل جوان امروز را وادار به فرزندآوری نمی کند.
وی اضافه کرد: وقتی شرایط امروز برای سالمندان مناسب نباشد جوانان هم انگیزه ای برای فرزندآوری ندارند و تصور می کنند که بهتر است برای آینده خود پس انداز کنند تا بتوانند زندگی بهتری را برای آینده بسازند.

انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/12954
اخبار مرتبط

نظرات شما