قم فردا گزارش می‌دهد؛

آبادانی محله‌های نیروگاه بعد از سفر رهبر انقلاب به قم

بعد از سفر رهبر معظم انقلاب در آبان سال 89 به قم و تأکید ویژه ایشان بر محرومیت زدایی منطقه نیروگاه اتفاقات خوشایند عمرانی و فرهنگی زیادی در این منطقه رخ‌داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، نیروگاه محله‌ای با بیش از 450 هزار نفر جمعیت  است که در غرب قم قرار دارد که بیشتر قسمت‌های آن قدمتی بیش از 50 سال ندارد  به گفته مسئولین، بزرگ‌ترین مراسم عزاداری در قم در مناطق نیروگاه و آذر انجام می‌شود، فعالیت‌های سیاسی در این مناطق بیشتر است و مردم این مناطق همواره در صحنه‌های مختلف انقلاب در صف اول حاضر بوده و هستند.

منطقه 2 و منطقه 6شهری قم که به محله نیروگاه شهرت دارد از مناطق محروم و کم برخوردار شهر قم هستند که بیشترین مشارکت  را در هر دوره از برگزاری انتخابات دارند از همین رو  نامزدهای انتخابات نیز بیشترین فعالیت خود در زمان تبلیغات انتخاباتی را در این مناطق انجام می دهند که این مسئله نشان دهنده منطقه و محله نیروگاه است که به قطب انتخاباتی قم تبدیل شده است.

تأکید رهبر انقلاب به محرومیت زدایی از محله نیروگاه

خواسته ها و دغدغه های مردم انقلابی محله های یاد شده مطالبات به حقی است که مدت ها روی زمین مانده بود از جمله آسفالت نبودن برخی خیابان ها و خرابی و کیفیت نامناسب آسفالت بسیاری از کوچه ها و خیابان ها، نبود امکان تفریحی ، ورزشی و خدماتی  که بعد از سفر رهبر معظم انقلاب در آبان سال 89 به قم و تأکید ویژه در خصوص این منطقه، اتفاقات خوشایند عمرانی و فرهنگی زیادی در این منطقه رخ داده است.

مقام معظم رهبری در سفر به قم به تنها محله ای که مستقیماً اشاره کردند منطقه نیروگاه بود که فرمودند: منطقه‌ی نیروگاه که گفتند، با همه‌ی محرومیت هایی که دارد، مردم آنجا جزو مشتاق‌ترین و علاقه‌مندترین مردم در جهت انقلاب و در جهت آرمان‌های انقلاب‌اند؛ این را ما اطلاع داریم. در دوران دفاع مقدس هم همین جور بوده، بعد از آن هم تا امروز همین جور بوده است. یا محله‌ی شاه ابراهیم و محلات دیگری که محلات فقیر و عقب‌مانده‌ی قم هستند، باید با رویکرد امور رفاهی، بهداشتی، آموزشی و خدماتی، یک فکر اساسی برای این محلات بشود.

حسن مالکی نژاد ضمن گرامی داشت ایام سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد: بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به قم پروژه های عمرانی زیادی در محله های کمتر برخوردار از جمله منطقه نیروگاه قم  انجام شد از جمله بازگشایی مسیرهایی که می توانست تأثیرگذار در مسئله ترافیک این محله ها باشد.

اجرای پروژه های متعدد عمرانی در منطقه نیروگاه

وی گفت: بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به قم در منطقه نیروگاه پروژه‌های زیاد انجام شده و در حال انجام است، 95 درصد پروژه بازگشایی خیابان شهیدان فهیمی انجام شده، خیابان کارگر بازگشایی شده، پروژه جمهوری و پل 9 دی که دو منطقه 2 و 4 را به هم مرتبط کرده  نیز انجام شد که باعث خوشحالی مردم منطقه 2 و 6شد البته این پروژه از میدان امام حسین(ع) به سمت کمربندی امام علی(ع) ادامه پیدا خواهد کرد.

عضو شورای اسلامی شهر قم افزود: بسیاری از محله های منطقه 2به گفته رحیمی شهردار این منطقه آسفالت شده است و کوچه ای وجود ندارد که آسفالت نشده باشد ساخت و ساز ساختمان های فرهنگی زیادی در منطقه 2و 6 انجام شده از جمله آن ها مجتمع فاطمه الزهرا (س) در خیابان أیت الله کاشانی است که مجهز به سینما نیز می‌باشد.

مالکی نژاد افزود: پروژه خیابان قاضی طباطبایی در محله جوادائمه باعث تسریع در رفت و آمد شده است همچنین در این چند سال اخیر کارهای عمرانی زیادی از جمله احداث بوستان های متعدد در این منطقه انجام شده است.

وی تأکید کرد: در مناطق کمتر برخوردار چندین ورزشگاه ساخته شده از جمله ساخت ورزشگاه در خیابان کارگر و خیابان سمیه، همچنین 4 ورزشگاه دیگر در دست احداث است که به دلیل نوسانات قیمتی که در سال گذشته رخ داد متأسفانه پیمانکاران نتوانستند آن را ادامه دهند و قراردادهایشان را فسخ کردند و ما مجبور شدیم قراردادهای جدید منعقد کنیم و اکنون ادامه پروژه های ورزشی در حال انجام است.

با وجود اینکه در این 9سال اخیر و بعد از سفر رهبر انقلاب به قم  اتفاقاقات خوشایند زیادی در  منطقه نیروگاه رخ داده و بسیاری از پروژه های عمرانی و فرهنگی در مناطق کمتر برخوردار قم انجام شده است اما این محله ها هنوز در بسیاری از مسائل دچار مشکلات و محرومیت ها هستند و باید همچنان مسئله محرومیت زدایی در این مناطق ادامه یابد تا آنچه مد نظر رهبر معظم انقلاب بوده به صورت کامل محقق شود.

از جمله شهرک فاطمیه و شهرک امام حسین(ع) یکی دیگر از محله های پرجمعیت قم در منطقه نیروگاه است که از نظر فضای سبز دچار کمبود های فراوانی است البته این محله ها چندسالی است که نسبت به گذشته که کاملا حاشیه نشینی بود وضعیت بهتری پیدا کرده است.
 
محله شادقلی خان قم یکی از حاشیه ای ترین محله های قم است که حتی سرویس حمل و نقل عمومی نیز برای این مناطق با وجود اینکه ساکنان آن از نظر اقتصادی جز قشر کمتر برخوردار محسوب می شوند وجود ندارد.
 
همچنین یکی از مسائلی که این روزها به تبعیض بین مناطق محله های نیروگاه قم دامن زده است کشیدن دیوار حائل اطراف راه آهن است که شهر را به دو قسمت تقسیم می کند و شائبه تبعیض را افزایش می دهد و سال هاست یکی از خواسته های اهالی این محله ها انتقال کامل راه آهن از داخل شهر است و هنوز این مطالبه مردم به درستی پاسخ داده نشده است که امید است با توجه به خواسته ای چندساله مردم محله های نیروگاه سیر پیشرفت های عمرانی و فرهنگی این منطقه همچنان صعودی باشد.
 
مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/170
گالری عکس
http://qomefarda.ir/13068
اخبار مرتبط

نظرات شما