کم خوابی واقعا ما را به کشتن می‌دهد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اگرچه همه ما دوست داریم بیشتر بخوابیم و استراحت کنیم، اما باز هم به دلایلی مثل مشغله بالا، استرس، کمبود وقت، شرایط زندگی و ... مجبور می‌شویم کمتر از ۷ الی هشت ساعت بخوابیم.

کم خوابی واقعا ما را به کشتن می‌دهد؟

 

طی سال‌های اخیر، بار‌ها با مقالاتی مواجه شده ایم که تاکید دارند بهتر است مدت زمان خواب خود را افزایش دهیم تا با خطرات جدی کم خوابی برای سلامتی مبارزه کنیم. اما آیا کم خوابی واقعا تا این حد خطرناک است؟ طبیعیست که کم خوابی عوارضی ثابت شده دارد. برای مثال:

_باعث پرخوری می‌شود

_روی خلقیات افراد تاثیر منفی می‌گذارد

_به سلول‌های عصبی فشار وارد می‌کند

_منجر به سر درد می‌شود

_تمرکز افراد را به هم می‌زند

و بسیاری از علائم دیگر. اما در کنار این علائم ساده، برخی پژوهشگران می‌گویند کمبود خواب منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی مرگ زودرس می‌شود. اما به نظر می‌رسد با وجود همه خطرات کم خوابی، این موضوع واقعا منجر به خطر مرگ نمی‌شود.

محققان سوئدی این ایده را به چالش کشیده اند. آن‌ها دریافتند درست است که افرادی که هر شب پنج ساعت یا کمتر می‌خوابند، پیش از افرادی که مرتباً شش یا هفت ساعت می‌خوابند به مشکلات قلبی دچار می‌شوند. اما اگر این افراد دو روز آخر هفته (پنجشنبه و جمعه) کمبود خواب خود را جبران کنند، می‌توانند به اندازه سایرین زندگی کنند. شاید این دستاورد به نظر ساده برسد، اما برای افرادی که فرصت جبران خواب خود را دارند بسیار مفید است.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/13071
اخبار مرتبط

نظرات شما