بیوپسی تیروئیدی چه زمانی انجام می شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ساسان شرقی متخصص غدد   درباره انجام بیوپسی تیروئیدی  و مشکلات آن اظهار کرد: معمولا انجام نمونه برداری برای تمام مشکلات تیروئیدی انجام نمی شود و در صورت نیاز و مشکوک بودن به بدخیمی عارضه این عمل  صورت خواهد گرفت.  اگر قسمتی از بافت تیروئید به صورت مجزا در یک جا یا نقاط مختلف آن  دچار گره یا ندول شود، ممکن است فرد نیاز به جراحی پیدا کند.

ساعت20/بیوپسی برای تمام مشکلات تیروئیدی صورت نمی گیرد

 

وی گفت: درواقع  گره یا ندول  تیروئید یک نو ع توده ای  است که در سایز های مختلف ظاهر می شود و در صورت بدخیم بودن  با گذشت زمان بزرگ و بزرگتر خواهد شد. البته ممکن است این بزرگ شدن توده بر مبنای سرطان نباشد، پس بهتر است به جای نگرانی اقدام به درمان آن کنید.  اگر بیمار احساس درد کند  ممکن است توده یا گره در حال بزرگ شدن باشد.

ساعت20/بیوپسی برای تمام مشکلات تیروئیدی صورت نمی گیرد

شرقی در ادامه افزود:  گره های تیروئیدی در صورتی که در حالت پرکاری، داغ نباشند می توان با کمک  روش  های مختلف و ساده آن ها  را رفع کرد. معمولا ۵ درصد افراد به سرطان  گره لنفابی  مبتلا می شوند.  اگر تیروئید پرکار نباشد ندول ها داغ یا سرد هستند.  اگر چه این توده ها  می توانند مشکلاتی را برای فرد بیمار به وجود آورند اما درصد کمی به سرطان مبتلا خواهند شد.

وی درباره علائم این نوع عارضه بیان کرد: گره های تیروئیدی معمولا علامتی ندارند و ناگهانی ظاهر می شوند. در این بین با سونوگرافی یا سی تی اسکن در ناحیه گردن می توان آن را تشخیص داد. معمولا گره های تیروئیدی در حالت های بدخیم یا خوش خیم بودن غیرفعال هستند و  به همین علت، علائمی نخواهند داشت. فرد مبتلا دچار گرفتگی صدا و حتی بسته شدن راه تنفسی و گلو درد خواهد شد.

شرقی درباره درمان و راه های پیشگیری این نوع عارضه بیان کرد: اقدامات لازم برای کارکرد تیروئید و گره های ایجاد شده این است که در ابتدا با تصویر برداری و آزمایشات خونی می توان تا حدی این نوع عارضه را تشخیص داد اما در صورت مشکوک بودن به بدخیمی فرد باید مورد جراحی قرار بگیرد و آن توده برداشته شود تا بزرگتر و موجب بسته شدن راه تنفسی  نشود . 




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/13072
اخبار مرتبط

نظرات شما