بررسی دق الباب مساجد در شب اول ربیع‌الاول؛

دق الباب مساجد هیچ سابقه ای در اسلام و دین ندارد/ دق الباب مساجد موجب رواج خرافات می شود

دق الباب هفت مسجد در پایان صفر و شروع ربیع الاول چند سالی است که در بین برخی از مردم رواج پیدا کرده است در حالی که انجام چنین عملی از ریشه اشتباه بوده و چنین موردی در دین و اسلام وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، چند سالی است در شب اول ماه ربیع‌الاول حرکتی در بعضی مساجد باب شده است شائبه بدعت و یا ترویج نوعی خرافه در آن می‌رود، ماجرا از این قرار است که در شب اول ماه ربیع‌الاول از حدود نیمه‌شب تا اذان صبح افراد با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکاری توسل جسته و حاجات خود را طلب می‌کنند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه می‌دهند و خصوصا این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود می‌رسد و معتقد هستند بدینوسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیع‌الاول را خبر می‌دهند.
بعضی از مردم، چنین مسئله ای را نادیده گرفته و در واقع به آن اعتنا نمی کنند، در مقابل کم نیستند افرادی که اعتقاد راسخی به چنین موضوعی داشته و سال های سال است که این امر را حتی وظیفه خود می دانند که به طریقی پایان ماه صفر و ابتدای ماه ربیع الاول را به یکدیگر بشارت دهند.

نظر رهبر معظم انقلاب درباره دق‌الباب مساجد در شب اول ربیع‌الاول
از همین رو در تازه‌ترین استفتائات منتشر شده از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای به استفتائی در خصوص دق‌الباب مساجد در آخرین روز ماه صفر اشاره کرده است.
در این استفتاء آمده است: چند سالى است در شب اول ماه ربیع‌الاول حرکتى در بعضى مساجد باب شده است، شائبه بدعت و یا ترویج نوعى خرافه در آن مى‌رود، ماجرا از این قرار است که در شب اول ماه ربیع‌الاول از حدود نیمه‌ شب تا اذان صبح افرادى که غالباً خانم‌ها هستند با در دست داشتن شمع پشت درب مساجد مراجعه و با کوبیدن به درب مساجد و خواندن اذکارى توسل جسته و حاجات خود را طلب مى‌نمایند، البته این عمل را تا هفت مسجد ادامه مى‌دهند و خصوصاً این حال توسل در هنگام اذان صبح به اوج خود مى‌رسد و معتقد هستند، بدین وسیله اتمام ماه صفر و آمدن ماه ربیع‌الاول را خبر مى‌دهند، نظر حضرتعالى در این باره چیست؟
معظم‌له فرمودند: عمل مذکور مستند روایى ندارد و شیوه‌اى قابل تأیید نیست. اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده‌اى است، لکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است، آقایان علماى اعلام (دامت افاضاتهم) و مؤمنین (ایدهم الله تعالى) با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایى که چه بسا ممکن است منتهى به وَهْن مذهب گردد، جلوگیرى نمایند.

دق الباب مساجد هیچ سابقه ای در اسلام ندارد/ دق الباب مساجد باعث رواج خرافات می گردد
همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به مسئله خرافه دق الباب هفت مسجد، اظهار داشت: بعضی از مسائل در معارف ما هیچ سابقه و سندی ندارد .
وی ادامه داد: این ها بر اساس یک سری رسوم خود ساخته در جامعه شکل می گیرد البته در برخی موارد با اغراض متفاوت رخ می دهد بعضی از غرض ها سوء است و بعضی از غرض ها شاید از روی نادانی و جهل نسبت به مسائل باشد.
دبیر مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: مهمترین مشکلی که این نوع مسائل ایجاد می کند دامن زدن به مسائل خرافه است.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هم این گونه مسائل را رد کرده اند، خاطرنشان کرد:  در هر صورت این مسائل برآمده از روی احساسات است که گاهی از اوقات همراه با غرض سوء است  و باعث وهن دین و دامن زدن به خرافات می شود.
حجت الاسلام بنیادی ادامه داد: این نوع مسائل مانند دق الباب مساجد و این که اعلام کنند که باید هفت مسجد باشد و فلان دعا خوانده شود هیچ سابقه ای در مکتب تشییع و اسلام ندارد و حتما دامن زدن به این مسائل باعث رواج خرافات در مسائل دیگر هم می شود.

دق‌الباب کردن ۷ مسجد، ریشه دینی و اعتقادی ندارد
این در حالی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین گلمیرزاده با بیان اینکه «دق‌الباب کردن هفت مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در هفت مسجد» هیچگونه پیشینه روایی ندارد و قابل تأیید نیست، تاکید کرد: «دق‌الباب کردن هفت مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در هفت مسجد» ریشه خرافی دارد و امر بسیار ناپسندی است.
وی ادامه داد: این نوع رفتار ها که خرافات است و موجب آسیب زدن به مساجد می شود فعلی حرام است و باید ترک گردد.
این کارشناس مذهبی بیان داشت: امروز وهابیت یکی از ایرادهای که به شیعه می کنند خرافاتی چون دق الباب است.
وی خاطرنشان کرد: «دق‌الباب کردن هفت مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در هفت مسجد» بدعت و خرافه است و ضرر سیاسی و اجتماعی دارد.

در هر صورت امیدواریم که چنین رفتارهای خرافاتی که در بین برخی از هموطنان رواج پیدا کرده است ترک شود تا این نوع اقدامات موجب وهن دین نشود البته بهتر است هر انسانی قبل از انجام برخی کارها مانند دق الباب مساجد در خصوص تاریخچه این عمل مطالعه و یا از علمای دین پرسش کند و در درستی و نادرستی آن مطلع شود تا کاری بیهود انجام ندهد.

انتهای پیام/160
http://qomefarda.ir/13094
اخبار مرتبط

نظرات شما