عضو شورای شهر در گفتگوی قم فردا:

اراده‌ای برای تکمیل پروژه چهل اختران وجود ندارد/ گرد و خاک سال‌هاست زندگی مردم چهل اختران را فلج کرده

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه برای تکمیل پروژه چهل اختران اوقاف باید کنار شهرداری باشد، گفت: اراده‌ای برای تکمیل پروژه چهل اختران وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محله چهل‌ اختران نام محله‌ای در قم است که به دلیل وجود بارگاه چهل تن از نوادگان پیامبر اسلام  به این نام شهرت یافته است این محله در خیابان آذر قم قرار دارد که بزرگ‌ترین هیئت مذهبی قم در محله چهل اختران واقع شده است و پس از حرم حضرت معصومه(س) و جمکران بیشترین زیارت در این امامزاده انجام می‌شود.

یکی از بارز‌ترین پروژه‌های عمرانی از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به قم  ساماندهی و آزادسازی محدوده چهل اختران و امامزاده موسی مبرقع (ع) بوده است و  چند سالی است که طرح توسعه امامزادگان معروف به چهل اختران در محله چهل اختران قم در حال اجراست که اهالی محل از کندی روند این پروژه ابراز گلایه می کنند.

محله چهل اختران قم در بافت فرسوده قم قرار دارد طولانی شدن روند ساخت‌وساز پروژه عمرانی چهل اختران قم باعث آزار و اذیت اهالی شده است تیر سال 95 سقائیان نژاد شهردار قم گفته بود: تاکنون 80 میلیارد ریال آزادسازی محدوده امامزاده موسی مبرقع انجام‌شده است و مجموعاً 240 میلیارد ریال برای آزادسازی این محدوده موردنیاز است که تا دو ماه آینده کلیه تملکات برای آزادسازی این پروژه انجام‌شده و اقدامات اجرایی آغاز می‌شود، تمام امکانات موردنیاز برای این پروژه پیش‌بینی‌شده و اجرای آن ظرفیت عظیمی را برای منطقه ایجاد می‌کند.

کندی پروژه چهل اختران

همچنین سال گذشته  خاکی مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) در خصوص کندی کار پروژه چهل اختران با اشاره به اینکه در این پروژه 50 درصد تملک باقی مانده است، بیان کرد: این پروژه نیازمند متولی مشخص است تا امور به شکل مطلوب پیگیری شود.  عدم وجود مدیریت واحد و تخصیص منابع با توجه به گستردگی و جایگاه چهل اختران موجب شده است که تشکیل نهادی که متولی پروژه باشد بیش از پیش ضروری باشد.

محله چهل اختران قم به خاطر وجود امامزادگان جلیل القدر از جمله موسی مبرقع فرزند بالا فصل امام جواد(ع) محل حضور زائران داخلی و خارجی زیادی است و می طلبد مسئولین قم به فکر تسریع در پروژه امامزادگان چهل اختران و همچنین رسیدگی به بافت فرسوده محله‌های خیابان آذر باشند، زیرا این محله‌ها شباهتی به کلان‌شهر ندارند.
 
اراده‌ای برای تکمیل پروژه چهل اختران وجود ندارد

 در این زمینه حسن مالکی نژاد در گفتگو با خبرنگار قم فردا، اظهار کرد: پروژه محله چهل اختران و اطراف زیارتگاه چهل اختران مسکوت مانده و آن جدیتی که باید باشد تا طرح چهل اختران تکمیل شود وجود ندارد.

وی ادامه داد: مردم محله چهل اختران صبوری زیادی کرده اند اگر برای انجام یک پروژه اراده و جدیت وجود داشته باشد محال است آن کار انجام نشود پس مشخص است اراده ای برای تکمیل پروژه چهل اختران نبوده که این کار روی زمین مانده است در خصوص پروژه چهل اختران بارها این مسئله را متذکر شدم که مردم این محله نجابت و صبوری می کنند، این گرد و خاک سال‌هاست زندگی مردم چهل اختران را فلج کرده این اتوبوس ها که درب منازل مردم پارک می شود باعث آزار اهالی است.

مالکی نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا شهرداری این جدیت را در تکمیل پروژه چهل اختران ندارد؟ گفت: استان باید در این مسئله فعال شود ، صحنی که در آنجا قرار است ساخته شود دست اوقاف است، اوقاف هم باید همکاری داشته باشد اوقاف اگر وارد میدان شود و در کنار شهرداری باشد بهتر است.

اوقاف پای کار نمی آید

وی افزود: شخصاً در جلسات مختلف گفته ام دلیل نمی شود چون اوقاف پای کار نمی آید پارکینگ را در چهل اختران نسازیم ما پارکینگ را بسازیم و خودمان کار را انجام دهیم در نهایت اوقاف هم مجبور می شود پای کار بیاید و کارش را انجام دهد زیرا نمی تواند کنار گود بنشیند و بگوید کار را آماده کنید و تحول من دهید اوقاف هم سهمی دارد که باید انجام دهد پس ما باید کارمان را شروع کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: تملک هایی در این پروژه باقی مانده است که در حال رایزنی و اتمام آن تا پایان سال هستیم  تا بتوانیم به زودی مسئله احداث پارکینگ را هم آغاز می کنیم.

وی ادامه داد: جلسه ای هم در خصوص پروژه سجادیه و چهل اختران خواهیم داشت تا بتوانیم امسال آن را به یک نتیجه برسانیم چون این پروژه پول نقد نیاز دارد و غیر از پول نقد نمی توان این پروژه را انجام داد.

مالکی نژاد خاطرنشان کرد: البته پیش از این در خصوص چند پروژه با اوقاف همکاری داشته ایم در کوه خضر مشکل ایمنی وجود داشت و منجر به فوت و مجروح شدن تعدادی از شهروندان شد شخصاً با اوقاف گفتگو کردم و اوقاف هم در این زمینه همکاری کرد و مصالح پروژه را متقبل شد، پیمانکار را هم ما معرفی کردیم و بخش زیادی از کوه خضر ساماندهی شد و بخش کوچکی از آن باقی مانده است.

عضو شورای شهر تصریح کرد: اگر محوطه سازی اطراف مزار شهدای گمنام کوه خضر انجام شود یک حسینیه هم ساخته شود و در کل یک مجتمع فرهنگی و ورزشی تفریحی گردشگری در کوه خضر ایجاد می شود.

 مرضیه مهدیلو

انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/13162
اخبار مرتبط

نظرات شما