۷۳ تن براثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن طی۷ماه درقم مسموم شدند

رئیس مرکز مدیریت حوادث وفوریت‌های پزشکی قم گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون، ۷۳ نفر براثر استنشاق گاز مونوکسیدکربن در این استان دچار مسمومیت شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمد شهیدی  افزود: سال ۹۷ و ۹۶ نیز به ترتیب ۹۵ و ۱۴۴ نفر براثر استنشاق گاز منوکسیدکربن دچار مسمومیت شدند و براثر همین حوادث نیز به ترتیب پنج نفر و هشت نفر جان خود را از دست دادند.

وی بیان کرد: استفاده نامتعارف از وسایل گرمازا ازجمله گاز پیک‌نیک، گاز خوراک‌پزی، زغال چوب و آبگرمکن به‌ویژه در فضاهای بسته و نیز عدم کنترل لوله‌ها و اتصالات بخاری در داخل منزل و بالای پشت‌بام از عوامل بروز مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است.

وی افزود: در مسمومیت با گاز خطرناک منوکسیدکربن، قصور انسانی در استفاده از نوع وسایل برای تولید گرما و دقت در کنترل این‌گونه وسایل اهمیت بالایی دارد.

شهیدی اضافه کرد: منوکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است و فردی که دچار مسمومیت می‌شود در ابتدا علایمی ندارد، ولی با گذشت زمان و افزایش استنشاق گاز، علایم در فرد ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: علائم این مسمومیت ابتدا سردرد، تهوع و استفراغ است که به‌تدریج افزایش می‌یابد و حالت خواب‌آلودگی، اختلال و در موارد شدید با کما، تشنج و مرگ همراه خواهد بود.

وی بابیان این‌که اگر فرد هنگام مسمومیت در خواب باشد عوارض شدیدی برای وی به وجود می‌آید، گفت: به‌طور حتم اگر مدت‌زمانی که فرد در معرض گاز است طولانی شود، ممکن است بعد از احیا آسیب‌ها و عوارضی برای فرد در سیستم عصبی، قلب و عروق بروز کند.

رئیس مرکز اورژانس ۱۱۵ قم افزود: در برخی موارد شدت مسمومیت به‌اندازه‌ای است که امکان ارائه خدمات وجود ندارد و فرد دچار آسیب‌های شدید و غیرقابل‌جبران می‌شود.

شهیدی تاکید کرد: نخستین و مهم‌ترین اقدام در صورت مشاهده موارد گازگرفتگی، رساندن اکسیژن(هوای تازه) به مصدوم و تماس با اورژانس ۱۱۵ است که باز کردن پنجره اتاق یا خارج کردن فرد از آن محیط موثرترین اقدام جهت بهبود حال فرد مسموم است.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/13212
اخبار مرتبط

نظرات شما