استاد حوزه و دانشگاه:

نزاع کنندگان خیابانی به‌سرعت از عمل خود پشیمان می‌شود/آموزش صحیح باعث کاهش نزاع ها می شود

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نزاع های خیابانی، گفت: اکثریت نزاع کنندگان در جامعه شهری امروز به‌سرعت از عمل درگیری که انجام دادند پشیمان می‌شوند و آن را ادامه نداده و از عمل خود دفاع نمی‌کنند.

 رضا رمضان نرگسی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه نزاع مختص جامعه امروز نیست در گذشته نیز نزاع وجود داشت، اظهار کرد: جنس نزاع در اجتماعات روستایی با جنس نزاع های شهری متفاوت است.

وی افزود: نزاع هایی که در نظام های قبیله ای و روستایی وجود داشت بر اساس تعصبات قومی و قبیله ای شکل می گرفت و معمولا ادامه دار بود و گاهی به قتل و کشتار ختم می شد و در نهایت با پا درمیانی و ریش سفیدی حل می شد.


نزاع های خیابانی آنی است

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: اما نزاع های شهری ویژگی خاصی  دارند و آن هم  آنی بودن و تبعات فردی آن است در جوامع گذشته روستایی تبعات نزاع جمعی بود اما نزاع های امروز در جوامع شهری تبعات فردی دارد و فقط افراد مورد نزاع مورد بازخواست قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: اکثریت نزاع کنندگان در جامعه شهری امروز به سرعت از عمل درگیری که انجام دادند پشیمان می شوند و آن را ادامه نداده و از عمل خود دفاع نمی کنند.

رمضان نرگسی بیان کرد: علت های مختلفی برای شروع نزاع ها در زندگی شهری وجود دارد بیشترین علت آن اقتضائات زندگی شهری است در زندگی شهری گمنامی وجود دارد و افراد یک شهر همدیگر را نمی شناسند و همین امر باعث می شود افراد در نزاع آزادتر باشند.


اثر منفی محیط شلوغ شهری بر روان افراد

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: علاوه بر آن مشکلات زندگی شهری که در اصطلاح عامیانه به آن اعصاب خوردی و آشفتگی زندگی شهری می گویند و در نهایت ناهنجاری های زندگی شهری باعث نزاع های آنی می شود مشکلات زندگی شهری چند دسته است از جمله مشکلات اقتصادی و تنش های عصبی که در محیط شهری وجود دارد از جمله شلوغی، ترافیک و رانندگی در شهر روی روان انسان تأثیر می گذارد.

این جامعه شناس ادامه داد: مردم هنوز به نظم در زندگی شهری عادت نکردند در کنار آن در زندگی شهری مشکلات خانوادگی حل نشده باعث می شود افراد در جامعه آن را به شکل نزاع با دیگران بروز دهند اما در گذشته و در جوامع روستایی مشکلات بر اثر ارتباطات نزدیک حل می شد زندگی هسته ای شهری و تنهایی در زندگی شهری باعث شده آستانه تحمل افراد کاهش و نزاع های بیرونی افزایش پیدا کند.

رمضان نرگسی گفت: در جوامع گذشته و روستایی بر سر مسائل کلان از جمله حق آبه درگیری وجود داشت و درگیری آن‌ها طولانی بود اما در همین جوامع بر سر مسائلی مانند جای پارک با هم درگیر نمی شوند اما در جوامع امروز بر سر مسائل کوچک و گاهی بی ارزش افراد با هم درگیر می شوند.


آموزش صحیح باعث کاهش نزاع ها می شود

این جامعه شناس افزود: 75 درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند به همین خاطر با یک جامعه جدید روبرو هستیم که هنوز بانظم زندگی شهری آشنا نیستند و آن را نمی پذیرند اینجاست که باید برنامه ریزان اجتماعی و مسئولین آموزش کشور وارد میدان شوند و آموزش های لازم را ارائه دهند آموزش هایی که در پیشگیری از نزاع ها در سطح جامعه بسیار تأثیرگذار است.

وی اظهار کرد: نقش مدارس در اقناع کردن برای پذیرش نظم جامعه و پیشگیری از نزاع و درگیری در زندگی شهری بسیار مؤثر است اگر نظم شهری آموزش داده شود و زیرساخت های فرهنگی توسعه پیدا کند درنتیجه آستانه تحمل افزایش پیدا می کند و دیگر شاهد بسیاری از نزاع ها در محیط شهری نخواهیم بود.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: درگیری های آنی گاهی تبعات بسیار سختی از جمله قتل و یا مجروحیت های جبران ناپذیر را به دنبال دارد که می توان با آموزش های فرهنگی از وقوع این حوادث جلوگیری کرد.


انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/13300
اخبار مرتبط

نظرات شما