سامانه‌ای برای جلوگیری از احتکار و قاچاق کالا

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: سامانه جامع انبار می‌تواند با رصد کالاهای موجود در کشور و کنترل ورود و خروج کالا، از قاچاق کالا جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم  بیان می‌کند: هدف از ایجاد سامانه جامع انبار، رصد کالاهای موجود در کشور و هم‌چنین کنترل میزان کالاهای صادر شده و وارد شده است؛ هم‌چنین این سامانه می‌تواند بر موجودی کالاهای کشور نظارت و از قاچاق کالا هم جلوگیری کند.

امیرحسین پرهام بیان می‌کند: با وجود این سامانه هرگونه کالا هنگام ورود و یا خروج از مرز باید بارنامه داشته باشد و کالای بدون بارنامه از هیچ مرزی در کشور رد نخواهد شد و به عبارتی با این سامانه در واقع مبدأ و مقصد مشخص شده و از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری می‌شود.

به گفته وی تا تاریخ ۶ آبان ماه طبق آخرین گزارش گرفته شده در استان قم ۵ هزار و ۵۰۸ انبار ثبت شده که ۲۱۹ انبار منتظر تأیید از سوی کارشناسان و یک هزار و ۲۷ انبار هم به تأیید کارشناسان رسیده است.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به وضعیت ورود و خروج کالا در استان قم، می‌افزاید: تاکنون برای ۷ هزار ۶۹۸ کالا حواله ورود و برای ۲۳ هزار و ۹۴۶ حواله خروج صادر شده است و همه واحدهای صنعتی هم باید از سامانه جامع انبار که از زیر شاخه‌های سامانه جامع تجارت است استفاده کنند.

تخلف در ثبت در سامانه برابر با احتکار کالا است

وی می‌گوید: ۱۶۰ قلم کالا ملزم به ثبت در سامانه جامع هستند و اگر بنگاه‌ها کالاهای خود را در سامانه جامع انبارها ثبت نکنند در غیر این صورت اقداماتی که انجام می‌دهند بر اساس قوانین و مقررات نیست و شناسایی هر نوع کالای خارج از شبکه در انبار به عنوان احتکار و اختفای کالا به شمار رفته و بر اساس قوانین مبارزه با قاچاق کالا برخورد قانونی می‌شود.

 

پرهام در بخش دیگری از سخنان خود بیان می‌کند: برای نظارت و بررسی این سامانه کارگروه پایش سامانه جامع انبار هر یک ماه یک بار به ریاست فرماندار تشکیل می‌شود و این کارگروه همه ورودی و خروجی انبارهای استان را بررسی و همه دستور العمل‌های صادره در قالب یک فرم به امضای فرماندار می‌رسد.

وی با اشاره به تخلف در زمینه ثبت نکردن کالاها در سامانه جامع انبار، اظهار داشت: آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی و یا واحدهای صنعتی که ثبت نام نکردند ابتدا به مدت یک هفته اخطار داده می‌شود و اگر دوباره تخلف کردند به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان می‌کند: با وجود این سامانه جامع مشخص می‌شود در کدام استان نیاز به کالای اساسی مشخصی دارد و یا این که در کجا باید کالاها دپو شود؛ منظور از انبارها و مراکز نگهداری کالاها با تمامی مراکز بارگیری، تخلیه، نگهداری یا ذخیره کالا می‌باشد.




انتهای پیام/
منبع:مهر
http://qomefarda.ir/13801
اخبار مرتبط

نظرات شما