بودجه سال ۹۸ شهرداری قم با رقم ۲۳ هزار میلیارد ریال اصلاح شد

لایحه مجوز متمم و اصلاحیه ردیف‌های بودجه سال ۹۸ شهرداری، روز دوشنبه در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم موردبررسی قرار گرفت و اعضای شورا با اصلاحیه بودجه این نهاد از حیث درآمد و هزینه‌ها به میزان ۲۳ هزار و ۶۰۲ میلیارد ریال موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم، در این جلسه با اشاره به لایحه متمم و اصلاحیه ردیف‌های بودجه سال ۹۸ شهرداری قم، گفت: درآمدهای این نهاد در سال جاری با ۲ هزار میلیارد ریال، ۹.۱ درصد رشد نسبت به پیش‌بینی لایحه بودجه شهرداری در سال ۹۸ داشته است.

مجید اخوان ادامه داد: به‌منظور اصلاح ردیف‌های بودجه سال ۹۸ شهرداری، ۶ جلسه کمیسیون برنامه‌وبودجه و پنج جلسه کمیسیون تلفیق برگزار شد و ۲۰۰ ردیف درآمد، جاری و عمرانی تغییر داده‌شده است.

وی اضافه کرد: بودجه مصوب سال ۹۸ شهرداری قم ۲۱ هزار و ۶۴۲ میلیارد ریال پیش‌بینی‌شده بود که این رقم در اصلاحیه و متمم به ۲۳ هزار و ۶۰۲ میلیارد ریال افزایش‌یافته است.

رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم، ادامه داد: در این اصلاحیه هزینه‌های جاری ۱۱ درصد افزایش داشته است که بیشتر این افزایش به دلیل افزایش حقوق و دستمزد ناشی از قانون کار بوده است.

اخوان اظهار داشت: هزینه‌های پرسنلی حدود ۱۵ درصد، هزینه‌های اداری بیش از ۱۲ درصد، هزینه‌های سرمایه‌ای بدون تغییر و هزینه‌های انتقالی با کاهش ۱۱ درصدی در لایحه متمم تغییر کرده است.

وی ادامه داد: با این اصلاحیه بودجه جاری با ۱۱ درصد افزایش از ۴ میلیارد و ۳۷۵ تومان به ۴ میلیارد و ۸۶۴ میلیون تومان و بودجه عمرانی ۹ درصد افزایش از ۱۷ هزار و ۲۶۶ میلیارد ریال به ۱۸ هزار و ۷۳۸ میلیارد ریال ارتقا یافته است.

این عضو شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: درآمدهای ناشی از عوارض با ۱۶ درصد، درآمدهای ناشی از عوارض اختصاصی ۱۰ درصد، درآمد حاصل از وجوه و اموال شهرداری ۴۰ درصد و همچنین اعانات، هدایا و دارایی‌های شهرداری ۱۶ درصد در متمم و اصلاحیه سال ۹۸ شهرداری رشد داشته است.

اخوان با اشاره به لایحه اخذ مجوز پایدار نمودن مبلغ ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال انتشار اوراق مالی اسلامی در بخش درآمد و ایجاد ردیف‌های هزینه‌ای متقابل در بودجه عمرانی شهرداری قم گفت: از ۶۵۰ میلیارد اوراق اسلامی، ۳۰۰ میلیارد در خط یک قطار شهری، ۲۲۰ میلیارد تومان برای بازآفرینی بافت فرسوده اطراف حرم حضرت معصومه(س) و همچنین ۱۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل و خرید اتوبوس در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: مدیریت شهری قم استفاده از اوراق مشارکت را برای ردیف‌های قطار شهری، بازآفرینی شهری، ساماندهی بلوار عمار یاسر، اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری و همچنین اجرای طرح تبدیل پسماند به انرژی در نظر گرفته بود.

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به لایحه متمم و اصلاحیه ردیف‌های بودجه سال ۹۸ شهرداری قم گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر، شهرداری فعالیت بیشتری در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی داشت که این ردیف در اصلاحیه بودجه ۴۰ درصد افزایش‌یافته است.

روح‌الله امراللهی ادامه داد: ردیف برنامه‌های بهبود عبور و مرور شهری با ۲۲ درصد افزایش، ایجاد تاسیسات و تسهیلات حفاظتی با ۷ درصد افزایش و ایجاد تاسیسات درآمدزا با ۲ درصد افزایش در اصلاحیه بودجه عمرانی شهرداری انجام‌شده است.

وی اظهار داشت: در این اصلاحیه و متمم بودجه، برنامه بهبود محیط شهری ۹ درصد، ایجاد اماکن و فضای ورزشی فرهنگی یک درصد و هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده و دیون نیز با یک درصد کاهش مواجه شده است.

رییس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به لایحه متمم و اصلاحیه ردیف‌های بودجه سال ۹۸ شهرداری قم، گفت: صورت‌وضعیت‌ها توسط شهرداری مناطق با تاخیر زیادی در جداول بودجه اعمال می‌شود که به این دلیل، بررسی شفاف بودجه با مشکل مواجه می‌گردد.

سید مجتبی سبحانی ثابت افزود: درحالی‌که شهرداری‌های مناطق اقدام‌های مناسب در قالب وظایف و ردیف‌های بودجه انجام داده‌اند ولی به دلیل اینکه صورت‌وضعیت این اقدام‌ها در ردیف‌های بودجه اعمال نشده است، بررسی عملکرد آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: شورای شهر، قصد اخلال در عملکرد شهرداری ندارد ولی به دلیل اینکه این هزینه‌ها در ردیف‌های بودجه اعمال نشده است، امکان اصلاح بودجه آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

سبحانی ثابت اظهار داشت: برخی اقدام‌ها در ارائه خدمات شهری مانند لایروبی نهرها، احداث و توسعه بوستان‌ها و همچنین حفر چاه‌های جذبی ضروری است که شهرداری‌های مناطق باید تا پیش از فصل سرما این کارها را انجام دهند که این فعالیت‌ها انجام‌شده ولی در ردیف‌های بودجه اعمال نشده است.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/14232
اخبار مرتبط

نظرات شما