با سخنرانی وزیر ارشاد صورت می گیرد؛

برگزاری آیین نکوداشت آموزگار فقاهت آیت الله محقق داماد

آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد آیت‌الله سیدمحمدمحقق داماد در 12 دی‌ماه سال 98 در پژوهشکده علامه طباطبایی با سخنرانی وزیر ارشاد، آیت الله اعرافی و آیت الله جوادی برگزار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید موسی حسینی کاشانی پیش‌ از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت آیین نکوداشت پنجاهمین سالگرد آیت‌الله سیدمحمدمحقق داماد برگزارشد با اشاره به اینکه برای استان توفیقی است که میزبان این همایش است، اظهار داشت:  یکی از وظایف وزارت فرهنگ‌وارشاد تجلیل از مفاخر فرهنگی است.
وی ادامه داد: تجلیل از مفاخر فرهنگی نوعی الگوسازی از چهره‌های تاثیرگذار است و ما نیز در همین راستا اقدام به برگزاری این همایش کردیم.
مدیرکل اداره کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی با اشاره به این آیین نکوداشت یکی از بهترین مهمترین برنامه های این اداره کل است، گفت: در اجرای این همایش برنامه‌ریزی‌های خوبی شده‌است که آن‌را از صرف یک همایش معمولی فراتر می‌برد و خروجی های علمی خوبی را به تشنگان آثار آیت‌الله محقق داماد ارایه می دهد.
حسینی کاشانی با اشاره به پخش این همایش از شبکه چهار صداوسیما و شبکه استانی قم، گفت: این همایش در تاریخ 12دی‌ماه سال جاری از ساعت 8:30 صبح و با حضور جمعی از بزرگان کشور از جمله آیت الله جوادی آملی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس حوزه علمیه قم، در پژوهشکده علامه طباطبایی در شهر قم برگزار می شود.

همچنین در این نشست حجت الاسلام مختاری دبیر علمی همایش افزود: از آذر سال ۱۳۹۶ که مصادف با پنجاهمین سالگرد وفات آیت الله محقق داماد بود، ستادی با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه تشکیل شد و اعضای این ستاد از فضلای تراز اول حوزه علمیه همچون حجت‌الاسلام ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه علمیه، آیت‌الله اعرافی، احمد واعظی و... تشکیل شده‌است.
وی ادامه داد: بر این اساس دو دبیرخانه علمی و اجرایی نیز برای این ستاد شکل گرفت که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مختاری به عنوان دبیر علمی جشنواره و بنده  به عنوان دبیر اجرایی این جشنواره منصوب شدیم.
حجت الاسلام مختاری با اشاره به اقدامات این همایش در حوزه علمی، افزود: در بخش علمی اقداماتی از جمله جمع آوری و چاپ تقریرات مرحوم آیت الله محقق داماد توسط شاگردان برجسته ایشان صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در حوزه اجرایی نیز اقداماتی شکل گرفته که می توان به ساخت ۲۵۰ دقیقه مستند فاخر از زندگی آیت الله سیدمحمد محقق داماد اشاره کرد.

همچنین در این نشست مهدی محمدی مشاور وزیر ارشاد بیان داشت: این همایش که در 12 دی‌ماه سال 98 در پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار می‌شود، با پخش پیام رهبری آغاز و بعد از آن به ترتیب سخنرانی وزیر ارشاد، آیت‌الله اعرافی، آیت‌الله استادی، یکی از فرزندان آیت‌الله محقق داماد و در انتها با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی به پایان می‌رسد.
وی اظهار کرد: در این دو سال بیش ار 10 جلسه با دبیر همایش علمی و همچنین سلسله جلسات مشورتی با سید علی و سید مصطفی محقق  داماد فرزندان ایشان برگزار شده‌است و مستندات خوبی از زندگانی آیت‌الله محقق ساخته شده که در این هفته از صداوسیما پخش می‌شود.
محمدی ادامه داد: بزرگانی که در این مستند خاطره گفته‌اند عبارتند از آیات مکارم‌ شیرازی، نوری همدانی، مومن، علوی گرگانی، امامی کاشانی، موحدی کرمانی،شبیری زنجانی، سید مصطفی و سیدعلی محقق داماد وغیره!
وی تاکید کرد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، دفتر تبلیغات، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی، چهار نهاد اصلی دست‌اندرکار این همایش هستند.
دبیر اجرایی این همایش با اشاره به دیداری که شورای سیاست‌گذاری این همایش در مورخ 25آذرماه سال جاری با مقام معظم رهبری داشتند، گفت: رهبری اظهارات خوبی راجع به این همایش داشتند و از علت تاخیر در پرداختن به چنین شخصیت تاثیرگذاری سوال کردند.
وی افزود: مقام معظم رهبری هم از شاگردان آیت الله محقق بوده و خاطراتی از سال 41 برای کارهای مبارزاتی ایشان تعریف می‌کردند و حمایت های ایشان از امام خمینی را نیز برشمردند؛ رهبری همچنین در خصوص آیت‌الله محقق فرمود ند که «ایشان صراحت داشت و ملاحظه کسی را نمیکرد؛ از معدود ارکان علمی قم بود و فقیه برجسته‌ای بود که به معنی واقعی محقق و مدقق بود».

انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/14689
اخبار مرتبط

نظرات شما