معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده:

کارآمدی دولت به میزان تحقق وعده‌ها است/ تفاوت‌های موجود بین زنان و مردان دلیل بر تبعیض نیست

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه کارآمدی دولت به میزان تحقق وعده‌ها است گفت: یکی از شمول عدالت بر اساس نگاه قرآنی عدالت جنسیتی است خوشبختانه در کلام و آرمان‌های امام ،رهبری و در قانون اساسی هم وجود دارد پس تفاوت‌های موجود دلیل بر تبعیض نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، معصومه ابتکار در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم با دستور کار سند ارتقاء زنان و خانواده که عصر امروز در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد گفت:  دشمن با جنگ روانی در حال تلاش برای نشان دادن ناکارآمدی نظام است،  تلاش می کنیم دولت حرکت خود را با موازین تعریف شده اجرا کند و به وعده ها و تعهدات و مطالباتی که مردم در این زمینه داشتند جامع عمل بپوشاند موضوع تحقق اهداف از ابتدای ترین اهداف جمهوری اسلامی بوده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: کارآمدی دولت به میزان تحقق وعده ها و به میزان پایبندی به آرمان ها و برنامه های اصلی است به طور خاص در انقلاب اسلامی ایران یک آرمان گرایی بسیار متعالی که وجود داشت بحث عدالت و قسط بود، یکی از اهداف انقلاب اسلامی، امام و یکی از دلایلی که مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند بحث تحقق عدالت بود.

تفاوت های موجود بین زنان و مردان دلیل بر تبعیض نیست

ابتکار افزود: تحقق عدالت یعنی انسان به مثابه شهروند ایرانی بتواند از حقوق کافی و برابر برخوردار باشد، دولت ها هر کدام  از زاویه ای به مسئله عدالت پرداختند و کارهایی انجام دادند، یکی از ابعاد عدالت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی حق دخالت و انتخاب در سرنوشت است یکی از شمول عدالت بر اساس نگاه قرآنی عدالت جنسیتی است خوشبختانه در کلام و آرمان های امام ،رهبری و در قانون اساسی هم وجود دارد ارزش زن و مرد در پیشگاه بر اساس جنسیت نیست و تفاوت های موجود دلیل بر تبعیض نیست.

وی عنوان کرد: برای تحقق عدالت جنسیتی برنامه ریزی کافی انجام شده است دستگاه های برنامه ریز، مجلس کارهای انجام دادند اما در عمل به دلایل مختلف از فرصت ها به نحو یکسان نتوانستند استفاده کنند برخی جاها بانوان جلوتر افتادند مانند قبولی در دانشگاه و گاهی هم عقب ماندند، دسترسی به آموزش ابتدای و کاهش نرخ بی سودای بانوان با شیب بسیاری در حال حرکت است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ابراز کرد: در بسیاری از زمینه های مربوط به  بانوان با وضعیت مطلوب فاصله و عقب ماندگی هایی وجود دارد که برای رسیدن به عدالت باید برنامه ریزی مبتنی بر عدالت جنسیتی باشد و فرصت ها برای زنان فراهم شود و یا توجه ویژه به نقش زنان در جامعه به ویژه در زمینه بهداشت شود.

ابتکار گفت: در بسیاری از نقاط کشور کمبود های جدی در محیط ورزشی و تفریحی برای بانوان داریم و با توجه به اصول حجاب باید برنامه ریزی برای توسعه فضای های تفریحی ورزشی برای زنان انجام شود.

وی ادامه داد : بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه و سیاست های ابلاغی رئیس جمهور از سال 96 روی شاخص های عدالت جنسیتی تعریف شده176 شاخص در 8 محور آموزش، بهداشت، اشتغال، ورزش، مشارکت سیاسی، مشارکت اجتماعی، حقوق، امنیت تعریف شد و با همکاری مرکز آمار برای هرکدام یک شناسنامه تعریف شد این سند  تصویب شده و برای دستگاه ها و استانداری ها ابلاغ شده است اطلاعات این سند بر اساس اطلس زنان هر استان بر مبنای سرشماری سال 95  هر استان استخراج شده است.

زنان شاغل در دولت باسوادتر از مردان شاغل در دولت

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده  تأکید کرد: موافقت نامه هایی برای هر استان تنظیم شده و هر استان با توجه به شرایط فرهنگی و توانمندی هایی که دارد برای تحقق شاخص هایی عدالت جنسیتی سند را اجرا می کند با تفکیک آمار به جنسیتی عقب ماندگی ها مشخص می شود، سند ارتقاء زنان و خانواده از سال 99 اجرائی می شود.

ابتکار اظهار کرد: 42  درصد از کارکنان دولت از بانوان هستند که سطح تحصیلات بانوان شاغل در دولت از آقایان شاغل در دولت بیشتر است، همچنین به طور خاص برای خانواده طرح "گفتگوی ملی خانواده" را خواهیم داشت تا سیاست‌گذاری‌های ملی به تقویت خانواده منتهی شود.

وی افزود: زنان نباید مجبور شوند یک فرصت را فدای فرصت دیگر کنند یا کار را فدای خانواده یا خانواده را فدای کار کنند فضای جامعه باید به گونه ای باشد که خانواده را حمایت معنوی و اخلاقی داشته باشد و درعین‌حال بتواند نقش خود را در جامعه و اقتصاد ایفا کنند.


انتهای پیام/170
http://qomefarda.ir/14892
اخبار مرتبط

نظرات شما