وزیر ارشاد:

هزاران شخصیت برجسته از قم به جهان اسلام معرفی‌ شده‌است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درقرون ابتدایی اسلام و صدسال اخیر، هزاران شخصیت بزرگ و برجسته، از قم تربیت و به دنیای اسلام معرفی‌ شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید عباس صالحی پیش از ظهر امروز درهمایش «آموزگار فقاهت» که در پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی (ره) قم برگزار شد افزود: قم در۱۴ قرن گذشته مرکزی برای نشر معارف اهل‌بیت(ع) بوده است ولی دومقطع قم ازجمله قرون ابتدایی اسلام و همچنین صدسال اخیر به‌عنوان دوره‌های طلایی این شهر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حوزه علمیه قم دوره جدیدی از تاریخ علوم را رقم‌ زده‌است که باید این دستاوردهای علمی در صدمین سالگرد تاسیس این نهاد تبیین شده و تلاش برای گسترش این دستاوردها همچنان ادامه یابد.

به گفته وی، بی‌تردید مرحوم آیت‌الله محقق داماد دراین دوره صدساله تاسیس حوزه علمیه قم یکی از نمادهای «قم جدید» به شمار می‌آید.

صالحی تاکید کرد: اگر بخواهیم چند شخصیت تراز اول را برای این دوره طلایی حوزه علمیه قم معرفی کنیم، به‌طورقطع، یکی از آنان مرحوم محقق داماد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری به‌عنوان موسسه حوزه علمیه قم، بذری را در این شهر کاشت که شاهد رویش‌های پیوسته هستیم.

وی بابیان اینکه مرحوم آیت‌الله سید محمد محقق داماد از جهات مختلف، امتداد دهنده راه آیت‌الله حائری بود، اظهار داشت: این عالم بزرگ از معدود کسانی که مسلک آیت‌الله حائری را در تمام ابعاد زندگی خود به نمایش درآورد.

صالحی اظهار داشت: ۱۰ مرجع صاحب رساله مبرز و همچنین مجتهدان و فضلای برجسته حوزه علمیه قم ازجمله شاگردان آیت‌الله محقق داماد بوده‌اند که این موضوع نشان از جایگاه علمی و شاگردپروری این عالم برجسته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روش علمی و فقهی آیت‌الله محقق داماد گفت: حوزه تدریس و برداشت‌های علمی این عالم، توجه به قرائن محفوظ به روایات، توجه به عرف در فهم مفاهیم و همچنین توجه به قرآن به‌عنوان منبع استنباط و حکم شناسی از جمله روش‌های علمی مرحوم محقق داماد است.

وی ادامه داد: انتشار تقریرات دروس مرحوم آیت‌الله محقق داماد فرصت مناسبی برای عرضه مکتب فقهی این عالم برجسته به مراکز علمی و حوزوی کشور فراهم می‌کند.

صالحی با اشاره به همراهی و همدلی آیت‌الله محقق داماد با امام خمینی(ره) گفت: در دوران مبارزات انقلاب اسلامی، آن مرحوم  همراهی بسیار با معمار کبیر انقلاب داشت و این همراهی تا آخرین لحظه عمر ایشان ادامه پیدا کرد.

وی گفت: همراهی پیوسته آیت‌الله محقق داماد با امام خمینی(ره) موجب شد تا رژیم شاهنشاهی کینه‌ای عمیق از این عالم برجسته داشته باشد.

وی، ارتباط پیوسته آیت‌الله محقق داماد با مردم را ازجمله ویژگی‌های برجسته این عالم برجسته دانست و تاکید کرد: قم جدید در صدسال اخیر، ستارگان بسیاری در آسمان علم و فقاهت داشته که بی‌تردید آیت‌الله مرحوم محقق داماد یکی از این ستارگان فروزان است.


انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/14990
اخبار مرتبط

نظرات شما